هرآنچه درباره قوانین و هزینه های کارمزد تراکنش بیت کوین باید بدانید

در این مطلب قصد داریم شما را با هزینه ها و نرخ کارمزد تراکنش های بیت کوین آشنا کنیم.

هرآنچه درباره قوانین و هزینه های کارمزد تراکنش بیت کوین باید بدانید

قوانین و هزینه های کارمزد تراکنش بیت کوین

بیت کوین اغلب به‌عنوان یک شبکه پرداخت جهانی رمزنگاری شده بدون هیچ‌گونه هزینه تراکنش معرفی می‌شود. این جمله تا حدودی درست است، اما همه ماجرا را به تصویر نمی‌کشد. به‌عنوان‌مثال، تراکنش های بیت کوین برای گیرنده هیچ‌گاه شامل هزینه نخواهد شد، اما گاهی اوقات هزینه هایی هرچند بسیار کم برای فرستنده وجود دارد.انتقال بیت کوین

کارمزد تراکنش در دنیای بیت کوین در هر تراکنش گنجانده نشده است. در عوض، اکثر کیف پول‌های ارز دیجیتال بیت کوین به کاربران این امکان را می‌دهند که هزینه های اضافی را برای سرعت بخشیدن به معامله به صورت اختیاری در نظر بگیرند.

با درنظرگرفتن مقداری کارمزد، آن تراکنش در فضای بلاک اولویت می‌گیرد، درحالی‌که تراکنش‌های بدون هزینه اولویت کمتری دارند.

برای اینکه کامل تلقی شود، هر تراکنش یا داده بیت کوین باید به بلاک چین که دفتر رسمی عمومی حاوی تمام داده‌های معاملات بیت کوین است، اضافه شود. استخراجگران کار تأیید تراکنش‌ها و افزودن آن‌ها به بلاک چین را انجام می‌دهند.

استخراجگران و توسعه‌دهندگان مقدار زیادی قدرت محاسباتی و انرژی را صرف این کار می‌کنند تا پاداش مالی دریافت کنند. با اضافه‌شدن هر بلاک (مجموعه‌ای از تراکنش‌ها که حجم آن‌ها حداکثر 1 مگابایت باشد) به بلاک چین، پاداش بلاک (در حال حاضر 6.25 بیت کوین) و تمام هزینه‌های ارسال شده با تراکنش‌های موجود در بلاک به استخراجگران ارائه می‌شود.

به همین دلیل، استخراجگران انگیزه مالی دارند تا تراکنش‌هایی را که کارمزد بیشتری را شامل می‌شوند در اولویت قرار دهند. بااین‌حال، برای کسی که به دنبال ارسال وجه و تأیید آن است، هزینه‌های مناسب بسته به عوامل مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

هزینه ها به مبلغی که ارسال می‌کنید بستگی ندارند، بلکه به شرایط شبکه در آن زمان و اندازه داده تراکنش وابسته‌اند.

میانگین کارمزد تراکنش های بیت کوین

حجم اکثر تراکنش های بیت کوین حدود 500 الی 600 بایت است و بسته به خروجی، ممکن است مشمول هزینه تراکنش 0.0001 بیت کوین شود.

هر بلاک 50،000 بایت فضا (تقریباً 100 تراکنش در هر بلاک) را برای معاملات با اولویت بالا، صرف‌نظر از هزینه تراکنش شامل می‌شود.

پس از آن تراکنش های مشمول کارمزد 0.00001 بیت کوین برای هر کیلوبایت (BTC/KB)، با اولویت بالاترین کارمزد بر کیلوبایت وارد بلاک می‌شوند. این روند تا زمانی که اندازه بلاک که به 750،000 بایت برسد تکرار می‌شود.

شرایط شبکه

ازآنجاکه یک بلاک در بلاک چین بیت کوین تنها می‌تواند حداکثر ​​1 مگابایت داده داشته باشد، تعداد محدودی تراکنش را می‌توان در هر بلاک قرار داد؛ بنابراین، در مواقع ازدحام، هنگامی که بسیاری از کاربران وجوه خود را ارسال می‌کنند، تعداد تراکنش‌هایی که در انتظار تأیید هستند بیشتر از فضای خالی در بلاک چین است.

هنگامی که یک کاربر تصمیم به ارسال وجه می‌گیرد و تراکنش آن در شبکه اعلام می‌شود، پیش از اینکه در یک بلوک گنجانده شود، ابتدا وارد حافظه (mempool) می‌شود. از تراکنش های داخل این حافظه، استخراجگران با اولویت دادن به تراکنش هایی که کارمزد بیشتری دارند، انتخاب می‌کنند که کدام تراکنش ها را در بلاک قرار دهند.

اگر حافظه کامل شود، بازار کارمزد ممکن است رقابتی شود و کاربران با درنظرگرفتن هزینه های بالاتر، برای جابه‌جایی تراکنش های خود در بلوک بعدی رقابت خواهند کرد.

در نهایت، بازار به حداکثر هزینه تعادلی که کاربران مایل به پرداخت آن هستند می‌رسد و استخراجگران کل حافظه را پردازش خواهند کرد. در این مرحله، هنگامی که ترافیک کاهش پیدا کرد، هزینه تعادل نیز کاهش می‌یابد.

کارمزد تراکنش بیت کوین به دلار

در نمودار زیر می‌توان تاریخچه میانگین هزینه تراکنش های بیت کوین را در سه سال گذشته مشاهده کرد. ازآنجاکه کارمزد تراکنش ها به بیت کوین پرداخت می‌شود و تعداد مبادلات نیز با هزینه تراکنش ها رابطه مستقیم دارد، منطقی است که در دوران اوج قیمت بیت کوین، هزینه تراکنش ها نیز سر به فلک کشیده باشند.

نمودار میانگین هزینه کارمزد تراکنش های بیت کوین نمودار میانگین هزینه کارمزد تراکنش های بیت کوین در سه سال اخیر

بیشترین میانگین هزینه کارمزد تراکنش های بیت کوین در 21 آوریل 2021 مشاهده شد. این میزان در اوج خود 62.78 دلار بود!

وضعیت هزینه تراکنش های بیت کوین اکنون وضع بسیار مناسب‌تری پیدا کرده است و در 16 آگوست 2021، میانگین کارمزد ها 2.9 دلار بود.

بیشتر بخوانید: تاریخچه بیت کوین | اولین ارز دیجیتال از کجا آمد؟

امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شود. نظرات و پیشنهادات خود را حتما با کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر