چرا باید از یک برنامه مدیریت پسورد استفاده کرد؟

 رسانه کلیک - در این مطلب به بررسی علت های استفاده از برنامه مدیریت پسورد و معرفی تعدادی از بهترین برنامه های رمز عبور می پردازیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

چرا باید از یک برنامه مدیریت پسورد استفاده کرد؟

اغلب افراد از رمز عبورهای ضعیفی استفاده می کنند و در وب سایت های مختلف نیز آنها را به کار می برند. اما سوال اینجاست که چگونه از رمزعبوری قوی و منحصر به فرد در وب سایت های مختلف استفاده کنید؟ یکی از بهترین راه حل ها استفاده از اپلیکیشن های پسورد منیجیر است. برای آشنایی با این برنامه ها در ادامه مطلب همراه ما باشید.

از رمزهای عبور استفاده مجدد نکنید

در ابتدا و پیش از شروع باید بدانید که استفاده مجدد از یک رمز عبور یک مشکل جدی است، زیرا سالیانه بسیاری از رمزهای عبور، حتی در وب سایت های بزرگ نیر لو می روند. زمانی که رمزعبور شما فاش می شود افراد سو استفاده گر به ایمیل، نام کاربری و رمز عبور شما دسترسی داشته و می توانند از آنها در وبسایت های مختلف استفاده کنند. بنابراین همواره به یاد داشته باشید که هرگز از رمزهای عبور استفاده مجدد نکنید.

استفاده از برنامه مدیریت پسورد چگونه است؟

برنامه مدیریت رمز عبور به شما این امکان را می دهد که مجبور به به خاطر سپردن یک لیست طولانی از رمزهای عبور نباشید. زمانی که از یک برنامه مدیریت پسورد استفاده می کنید کافیست مثل همیشه وارد سایت مورد نظر شده و به جای تایپ کردن رمز عبور خود، از مستر پسورد که به صورت خودکار اطلاعات کاربری مناسب را جایگذاری می کند استفاده کنید.

اگر در حال ساخت حساب کاربری جدیدی هستید، برنامه مدیریت پسورد به شما یک رمزعبور تصادفی پیشنهاد می دهد. همچنین این برنامه قابلیت تنظیم مواردی شامل پر کردن خودکار اطلاعاتی مثل ایمیل، نام و آدرس ایمیل را در فرم های اینترنتی داراست.

شروع استفاده از برنامه های مدیریت پسورد

اولین قدم برای استفاده از این نوع برنامه ها انتخاب یک مستر پسورد مناسب است. یکی از روش های به خاطر سپردن این رمز، نوشتن و قرار دادن آن در جایی امن است زیرا با فراموشی این گذرواژه دسترسی شما به سایر رمزها برای همیشه قطع می شود.

به طور کلی، برنامه های مدیریت رمز عبور به جلوگیری از فیشینگ کمک شایانی کرده اند و این به آن دلیل است که اطلاعات کاربری را با توجه به آدرس سایت ها ذخیره می کند. اگر در سایت بانک خود هستید و پسورد منیجر شما به صورت خودکار اطلاعات را جایگذاری نمی کند، این احتمال وجود دارد که شما در یک سایت فیشینگ در حال وارد کردن اطلاعات خود باشید.

چرا پسورد منیجرهای بر پایه مرورگر ایده‌ آل نیستند؟

مرورگر ها (کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و...) دارای مدیریت پسوردهای یکپارچه هستند. هر مرورگر دارای یک برنامه مدیریت پسورد درونی است که قابل رقابت با برنامه های مدیریت پسورد تخصصی نیست.

کروم و اینترنت اکسپلورر پسوردهای شما را قالب یک فایل در کامپیوترتان ذخیره می کنند. سایر افراد در صورت عدم رمزگذاری هارد درایو، میتواند به فایل رمزعبور شما دسترسی داشته باشند. اما فایرفاکس دارای ویژگی مستر پسورد است و در نهایت فایل رمزگذاری شده را ذخیره میکند اما همچنان انتخاب مناسبی نیست.

بهترین برنامه های مدیریت پسورد کدامند؟

Dashlane

Dashlane شامل یک دشبورد برای برای تحلیل رمزها و حتی تغییر خودکار آنها بدون اینکه شما را به زحمت بیاندازد است. این برنامه کاملا رایگان است اما برای استفاده همزمان بر روی چند دستگاه نیازمند پرداخت هزینه است. از دیگر ویژگی های خوب این برنامه امکان ذخیره رمزهای عبور به صورت محلی در کامپیوتر شخصی شماست.

LastPass

LastPass یک برنامه مدیریت پسورد بر پایه کلاود است که دارای افزونه مرورگر، اپلیکیشن موبایل و حتی نسخه دسکتاپ برای سیستم های اجرایی متفاوت است. این برنامه بسیار قدرتمند بوده و با ویژگی تشخیص هویت دو مرحله ای همراه است. قابلیت ذخیره رمزهای عبور شما به صورت رمزگذاری شده در سروری قدرتمند از دیگر ویژگی های مطرح این برنامه است.

KeePass

برخی افراد علاقه ای به استفاده از برنامه های برپایه کلاود ندارد. KeePass این مشکل را حل کرده و دارای نسخه ای معروف دسکتاپ برای مدیریت رمزهای شما است. افزونه ها و نرم‌ افزار های موبایل این پسورد منیجر نیز در دسترس کاربران قرار گرفته است. این برنامه تمامی رمز های شما را برروی رایانه شخصیتان ذخیره کرده تا کنترل کاملی برروی آنها داشته باشید. این برنامه اپن سورس است و به کاربر دسترسی به تغییر کدهای برنامه را می دهد.

ارسال نظر