چطور کارت دیجیتال واکسن کرونا بگیریم؟ | آموزش ثبت‌نام و دریافت کارت

صدور کارت دیجیتال واکسن کرونا برای افرادی که طی دو هفته آینده قصد سفر به خارج از کشور را دارند آغاز شده است.

چطور کارت دیجیتال واکسن کرونا بگیریم؟ | آموزش ثبت‌نام و دریافت کارت

چرا کارت واکسن دیجیتال؟

به تازگی صدور کارت دیجیتال واکسن کرونا برای افرادی که طی دو هفته آینده قصد سفر به خارج از کشور را دارند، آغاز شده است.

افرادی که قبلاً هر دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده و طی دو هفته آینده قصد سفر به خارج از کشور را دارند، از هم‌اکنون می‌توانند با مراجعه به آدرس vcr.salamat.gov.ir برای دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا ثبت‌نام کنند.

پیش از این بهرام عین‌اللهی ، وزیر بهداشت دولت سیزدهم در یکی از اولین اظهار نظرهایش پس از گرفتن رأی اعتماد وزارتش از مجلس شورای اسلامی، از لزوم اجرایی شدن ارائه کارت واکسن کرونا برای دریافت برخی خدمات در جامعه خبر داده و گفته بود: «به زودی کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، کارت واکسن دریافت می‌کنند و خدمات عمومی از جمله بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و خدمات بانکی و اقامت در هتل منوط به داشتن کارت واکسن یا به عبارتی کارت سلامت خواهد بود.»

عین‌اللهی تأکید کرده بود: «ارائه کد سلامت یا Health Code این امکان را به سیستم نظام سلامت کشورها می‌دهد که به تمام سوابق واکسیناسیون و بیماری افراد دسترسی پیدا کنند و از حضور افرادی که به عمد واکسن نزده‌اند، در اجتماعات جلوگیری می‌شود.»

اینجا بخوانید: کدام خدمات و سرویس‌ها نیاز به ارائه کارت واکسن کرونا دارند؟

حالا وزارت بهداشت در تازه‌ترین اقدام خود سامانه درخواست کارت دیجیتال واکسن کرونا را راه‌اندازی کرده تا از این طریق افرادی که هر دو دوز واکسن خود را به طور کامل دریافت کرده‌اند و قصد سفر به کشورهای خارجی دارند، بتوانند این مدرک مهم را به صورت دیجیتالی در اختیار داشته و به کشور مقصد خود ارائه کنند.

برای دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا چه‌کار کنیم؟

اولین قدم برای دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا، مراجعه به سامانه در نظر گرفته شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به آدرس vcr.salamat.gov.ir است.

کارت دیجیتال واکسن کرونا

در نظر داشته باشید که برای دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا، باید نام و نام خانوادگی انگلیسی و شماره گذرنامه شما دقیقاً منطبق بر اطلاعات مندرج در گذرنامه باشد. در غیر این صورت ارائه هر نوع اطلاعات نادرست یا ناکافی ممکن است باعث جلوگیری از ورود شما به کشور مقصد شود. همچنین شماره تلفن همراهی هم که در این سامانه وارد می‌کنید، باید متعلق به خودتان باشد.

پس از خواندن این موارد و آگاهی از شرایط لازم، روی گزینه «متوجه شدم» کلیک کنید.

در این صفحه باید اطلاعات فردی و شخصی مورد نیاز را (طبق شرایط اعلام شده در صفحه قبلی و بالا) در سایت وارد کنید.

اطلاعاتی که برای ثبت‌نام و دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا نیاز دارید، این‌ها هستند:

  • شماره ملی
  • تاریخ تولد (روز، ماه، سال)
  • شماره موبایل
  • نام (به انگلیسی)
  • نام خانوادگی (به انگلیسی)
  • شماره گذرنامه

این اطلاعات را حتماً با بررسی دوباره گذرنامه‌تان در سایت وارد کنید.

کارت دیجیتال واکسن کرونا

سپس کد امنیتی سایت را هم وارد کنید تا به مرحله بعدی ثبت‌نام بروید. در این مرحله چنانچه اطلاعات وارد شده توسط شما در سیستم صحیح باشد، یک کد تأیید به گوشی تلفن همراهتان ارسال خواهد شد.

این‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده است، آدرس اینترنتی کارت دیجیتال واکسن حاوی QR-Code حداکثر یک روز پس از ثبت‌نام به افراد پیامک می‌شود.

پیشنهاد وزارت بهداشت: اگر عجله ندارید، صبر کنید

اگرچه سامانه دریافت کارت دیجیتال واکسن کرونا راه‌اندازی شده است و هم‌اکنون امکان ثبت‌نام در آن فراهم است، با این حال کانال تلگرامی سازمان نظام پزشکی اعلام کرده که وزارت بهداشت از مدتی قبل در تلاش است تا با ایجاد هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی، فرآیندی تدارک ببیند تا هرچه زودتر تبادل اطلاعات گذرنامه به صورت خودکار صورت بگیرد و نیازی به ورود دستی اطلاعات نباشد.

برای همین پیشنهاد ما هم به شما این است که اگر طی 2 هفته آینده قصد مسافرت به خارج از کشور را ندارید، تا راه‌اندازی کامل سامانه صبر کنید.

آیا سفرهای درون‌شهری هم نیاز به ارائه کارت دیجیتال واکسن کرونا دارند؟

فاز اول ارائه کارت دیجیتال واکسن کرونا با هدف تأمین نیاز مسافران به خارج از کشور ایجاد شده است، هرچند به نظر می‌رسد صدور این کارت‌های دیجیتال واکسن کرونا محدود به سفرهای خارجی نیست و احتمالاً به‌زودی ترددهای درون‌شهری هم با این کارت‌های دیجیتال کنترل می‌شوند.

احتمالاً خواندن این مطلب هم برایتان جالب است: کارت واکسن کرونا چیست و به چه دردی می‌خورد؟

اخیراً نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران در این باره گفته است: «برای تردد راحت‌تر افراد در سطح شهر، تصمیم به صدور کارت‌هایی با عنوان کارت واکسیناسیون هوشمند یا دیجیتال گرفته شده است.»

معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران در برنامه زنده شبکه خبر اظهار کرد: «بسیاری از افراد جامعه تصور اشتباهی درباره تزریق واکسن کرونا دارند و معتقدند نباید واکسن بزنند. این در حالی است که هر‌یک از واکسن‌های موجود در کشور جزو واکسن‌های دارای تأییدیه سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت است.»

توکلی درباره سامانه کارت دیجیتال واکسن کرونا افزود: «وزیر بهداشت برای تردد راحت‌تر افراد در سطح شهر و مکان‌هایی از جمله سینما، تصمیم به صدور کارت‌هایی با عنوان کارت واکسیناسیون هوشمند یا دیجیتال گرفته است. این کارت نشان می‌دهد که آیا افراد واکسن زده‌اند، چند د‌وز تزریق کرده‌اند و در سلامت کامل به سر می‌برند یا نه.»

ارسال نظر