روش‌های اطلاع از اصالت رمزارزها | چگونه ارز دیجیتال تقلبی را شناسایی کنیم؟

یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال، ساخت توکن‌های بی‌ارزش و جذب سرمایه است، اما چگونه باید یک ارز دیجیتال تقلبی و بی‌ارزش را شناسایی کرد؟

روش‌های اطلاع از اصالت رمزارزها | چگونه ارز دیجیتال تقلبی را شناسایی کنیم؟

شناسایی ارز دیجیتال تقلبی

اکثر ارزهای دیجیتال جدید، در ابتدا به‌صورت عرضه اولیه کوین یا ICO به بازار عرضه می‌شوند. این همان روشی است که کسب‌وکارهای سنتی از آن برای جذب سرمایه استفاده می‌کنند.

کلاهبرداران ارزهای دیجیتال نیز از این روش استفاده می‌کنند و حجم زیادی از توکن‌های بی‌ارزش خود را با قیمتی پایین به فروش می‌گذارند. این افراد برای پروژه‌های خود سایت، مقاله معرفی یا وایت پیپر (Whitepaper) و صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند و به تبلیغ توکن خود می‌پردازند.

این پروژه‌ها سودهای کلان غیرواقعی را به سرمایه‌گذاران نوید می‌دهند و از آن‌ها درخواست می‌کنند که پروژه را به دوستان و آشنایانشان معرفی کنند. پروژه‌های کلاهبرداری معمولا اسکم (Scam) نیز نامیده می‌شوند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ایجاد یک توکن جدید صرفا هزینه‌ای ندارد و تنها هزینه آن هزینه تراکنش ساخت قرارداد هوشمند بلاک چین است. ازاین‌رو، همان‌طور که تحقیقات نیز نشان داده است، می‌توان صریحا گفت که بیش از 80 درصد ارزهای دیجیتال موجود، بی‌ارزش‌اند و مورد استفاده خاصی ندارند.

پس هنگامی که قصد سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال را داشتید، ابتدا باید حسابی درباره آن تحقیق کنید و از اصالت آن اطمینان حاصل کنید. در ادامه به برخی از اقداماتی که در تحقیقات خود باید انجام دهید، خواهیم پرداخت.

جستجو در گوگل!جستجو در گوگل

شاید خیلی پیش‌پاافتاده به نظر برسد، اما جستجو کردن نام ارز دیجیتال در گوگل (مخصوصا به زبان انگلیسی) و مطالعه نتایج، اطلاعات بسیار مفیدی درباره آن ارائه خواهد داد. برای مثال، در بررسی ارز دیجیتال نوکون که هفته گذشته در کلیک منتشر شد، مشاهده کردیم که به جز سایت رسمی پروژه توکن نوکون، هیچ سایت دیگری درباره آن چیزی ننوشته بود که بسیار مشکوک بود.

در فرایند تحقیقات خود حتما نتایج گوگل را مطالعه کنید و اگر به کوچک‌ترین چیز مشکوکی برخوردید، تصمیم خود را مجددا بررسی کنید.

شبکه‌های اجتماعیتوییتر و Reddit

فعالان حوزه‌های ارزهای دیجیتال معمولا در توییتر، تلگرام و Reddit فعالیت می‌کنند؛ بنابراین جستجو در این منابع نیز خالی‌ازلطف نخواهد بود. توجه داشته باشید که ممکن است در جستارهای خود تنها با تبلیغ‌کنندگان اصلی پروژه روبرو شوید، در این صورت باید بیشتر بگردید و نظر افرادی که موضع خاصی ندارند را مطالعه کنید.

سایت‌های بررسی بازار

منابعی مانند CoinMarketCap و CoinGecko سایت‌هایی هستند که بازار ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنند. شما می‌توانید با مطالعه صفحه ارز دیجیتال موردنظر در این منابع، اطلاعات ارزشمندی در مورد آن‌ها به دست آورید.

ارز دیجیتال HEX صفحه ارز دیجیتال HEX در CoinMarketCap

بررسی بلاک چین

همان‌طور که در مطلب بررسی انواع توکن‌ها و ویژگی‌هایشان بیان کردیم، بیشتر توکن‌های کوچک در یک بلاک چین میزبان فعالیت می‌کنند، بنابراین با دانستن نام بلاک چین میزبان، می‌توانید قرارداد هوشمند توکن را در یک مرورگر بلاک چین (Blockchain Explorer) بررسی کنید و به اطلاعاتی مانند تعداد کل عرضه، تعداد صاحبان، تعداد تراکنش‌ها، نحوه تقسیم عرضه و بسیاری از موارد دیگر دسترسی پیدا کنید.

مرورگر بلاک چین اتریوم بررسی توکن Uniswap در مرورگر بلاک چین اتریوم Etherscan مرورگر بلاک چین ترون بررسی توکن BitTorrent در مرورگر بلاک چین ترون Tronscan

نظر شما درمورد روش‌های ما برای بررسی تقلبی بودن یا نبودن ارزهای دیجیتال چیست؟ نظرات و پیشنهادات خود را حتما با کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر