چگونه سرعت فن دستگاه مک خود را کنترل کنیم؟

رسانه کلیک - در این مطلب قصد داریم به بررسی عوامل موثر بر سرعت فن دستگاه مک و فواید استفاده از نرم ازفراهای کنترل سرعت مک بپردازیم. 

چگونه سرعت فن دستگاه مک خود را کنترل کنیم؟

فن ها در کامپیوتر برای ایجاد گردش هوای مورد نیاز برای تعدیل دمای سخت‌افزارهای کامپیوتر تعبیه می‌شوند و وجود آن‌ها برای محافظت از قطعات کامپیوتر الزامی است؛ زیرا افزایش دمای قطعات می‌تواند منجر به آسیب فیزیکی به کامپیوتر و لپ‌تاپ شما شود. به‌صورت پیش‌فرض فن‌ها با افزایش دمای قطعات فعال شده و تا خنک شدن آن‌ها با ایجاد چرخش هوا بین قطعات به کار خود ادامه می‌دهند.

اما گاهی شما ممکن است متوجه فعالیت غیرعادی فن کامپیوتر خود شوید؛ یعنی یا فن به صورت مداوم فعالیت داشته باشد یا حتی با وجود بیش از حد گرم شدن قطعات داخلی کامپیوتر، فن لپتاپ شما شروع به کار نکند. اما اشکال کجاست؟

در طی استفاده روزمره از کامپیوتر و لپ‌تاپ ممکن است برنامه‌ای بر روی کامپیوتر نیاز به پردازش بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشد و فن لپ‌تاپ شما شروع به کار کند که عموما باعث تولید سر و صدا نیز می‌شود و امری طبیعی است. این اتفاق جایی هشداردهنده محسوب می‌شود که کامپیوتر شما در حال پردازش فایل‌های با حجم زیاد نباشد؛ اما فن کامپیوتر شما بی دلیل فعال باشد.

در ادامه به بررسی عواملی که بر فعالیت فن کامپیوتر شما تاثیر می‌گذارد می‌پردازیم.

عوامل موثر بر فعالیت فن کامپیوتر

  • نقص در سنسور تشخیص دما و یا ارور در سیستم کنترل مدیریت (System Management Controller) می‌تواند باعث شود فن سیستم شما دائماً در حال فعالیت باشد. اگر فعالیت بیش از حد فن شما به این دلیل باشد می‌توانید با ری‌استارت کردن سیستم کنترل مدیریت دستگاه مک خود مشکل را برطرف کنید.
  • گرد و خاک؛ گرد و خاک نیز با انباشته شدن بر مسیرهای تعبیه شده بر روی دستگاه مک شما می‌تواند مانع از ایجاد جریان هوا بین قطعات داخلی دستگاه شما شود؛ در نتیجه فن باید با فعالیت بیشتر سعی در جبران کمبود جریان هوا کند.
  • عملیات‌هایی که به پردازش های بسیار سنگین توسط کامپیوتر شما نیاز دارند و یا وجود نقص یا به اصطلاح bug در یک برنامه می‌تواند باعث فعالیت سنگین سیستم پردازش شده که یکی از عوامل بیش از حد گرم شدن دستگاه مک است.
  • درجه حرارت هوای محیط نیز می‌تواند باعث فعالیت بیشتر فن دستگاه شما شود؛ برای مثال در تابستان فن لپ‌تاپ بیشتر فعال می‌شود.

همانند سایر کمپانی‌های ساخت لپ تاپ، اپل نیز به صورت مستقیم به شما اجازه نمی‌دهد که فعالیت فن خود را بررسی کنید برای همین برنامه های کمکی متنوعی برای این کار توسعه یافته‌اند. در ادامه فواید استفاده از این برنامه‌ها و اسامی آن‌ها را مرور می‌کنیم.

فواید استفاده از نرم‌افزارهای کنترل سرعت فن دستگاه مک

  • امکان بررسی سنسورها، تحلیل الگوی تغییرات دمایی دستگاه شما، و نمایش سرعت فن
  • پس از تعویض جزئی از دستگاه، بررسی اطلاعات حاصل از سرعت فن می‌تواند به شما در رابطه با بررسی کیفیت اجزا و سنسورها کمک کند.
  • اگر شما در محیطی حساس به نویز از دستگاه خود استفاده می‌کنید، کنترل سرعت مک می‌تواند به کاهش صدای تولیدی در محیط کمک کند.
  • می‌توانید با مانیتور کردن دمای دستگاه مک خود از دامنه حرارتی بین ۱۰ تا ۳۵ درجه آن اطمینان حاصل کنید.

از نرم‌افزارهای جانبی کنترل سرعت فن می‌توان از دو نرم‌افزار برای دستگاهای مک نام برد:

  1. Macs Fan Control
  2. TG Pro

در یک مطلب مجزا در رسانه کلیک، این دو نرم‌افزار برای کنترل سرعت فن دستگاه مک را بررسی می‌کنیم.

ارسال نظر