چگونه مخاطبان فیلم های هنری را زیاد کنیم؟

در یک مطالعه پژوهشی، محققان حوزه مدیریت بازرگانی به بررسی روش های افزایش مخاطبان فیلم های هنری به عنوان آثار فرهنگی مهم و تاثیرگذار بر جامعه پرداخته اند.

چگونه مخاطبان فیلم های هنری را زیاد کنیم؟

به گفته جامعه شناسان، در هر مقوله ای و از جمله هنر و به طور ویژه سینما، سه نوع سلیقه اصلی و مؤثر را می توان تشخیص داد که عبارتند از: ١) مشروع یا نخبه پسند،٢) میانه و ٣) عامه پسند. مخاطبان فیلم های هنری از اهمیت بازاریابی بالایی برخوردار هستند، چرا که آن ها بیشتر به تماشای فیلم علاقه مند هستند، از نگرش مطلوب تری نسبت به فیلم برخوردارند و نسبت به شرایط سینما و تئاتر بیشتر از مخاطبان فیلم های تجاری تأثیر می گیرند.

بازار فیلم هنری، گروه های خاصی از مصرف کنندگان را که در جامعه ما می تواند مهم باشد، هدف قرار می دهد. این مصرف کنندگان، فیلم ها را به طور جدی تری دنبال می کنند و دارای الگوهای مصرف فرهنگی خاصی هستند.

بنا بر نظر متخصصان، اگرچه الگوبرداری از رفتار مخاطبان، کار ساده ای نیست، اما ارزیابی موفقیت واقعی سینما با رفتار تعداد زیادی از مخاطبین گره خورده است. اصطلاح «مصرف کننده فیلم» فراتر از واقعیت مخاطبان تماشای فیلم ها، برای توصیف روندی که از طریق آن یک فرد در معرض بازاریابی هنری قرار می گیرد استفاده می شود. بازاریابی فیلم هنری به گروه مشتریان کوچک تری که به دنبال مصرف کالایی تحت عنوان «فیلم هنری» هستند، می پردازد که متناسب با نیازها و ترجیحات مخاطب خاص فراهم می شوند و در عین حال تلاش می کند عرضه کالای خود را در میان طیف بیشتری ازتماشاگران گسترش دهند.

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در رابطه با این موضوع، سعی کرده اند از طریق یک مطالعه پژوهشی، عوامل تأثیرگذار بر مصرف فیلم های هنری را مورد واکاوی قرار دهند.

در این مطالعه، پژوهشگران با انجام مصاحبه استاندارد علمی با تعدادی از برجسته ترین دست اندرکاران بخش های مختلف تولید، توزیع و نمایش فیلم و نیز سیاست گذاران و اساتید هنر- صنعت سینما که سال ها تجربه و مسئولیت در حوزه های نظری و عملی داشته اند، اطلاعات مورد نیاز پژوهش را جمع آوری و آنالیز کرده اند.

نتایج این پژوهش بیانگر این حقیقت است که در جهان امروز، برای دستیابی به مخاطبانی که مصرف کننده فیلم های هنری باشند، ضمن توجه به پیشرفت های صورت گرفته در عرصه صنعت و تکنولوژی و امکاناتی که رایانه و اینترنت دراختیار ما می گذارند، محافلی که ریشه در سنت ها دارند و می توانند در راستای اهداف مورد استفاده قرار گیرند، نباید از نظر دور بمانند.

به گفته منصوره علیقلی، محقق گروه مدیریت بازرگانی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، با کاربست این ایده، نقش «فضای مجازی» چه در عرصه تبلیغات و چه در حوزه پخش و نمایش مورد التفات ویژه قرارگرفته است. با توجه به تعدادی از فیلم های جدید که در هر هفته اکران می شوند، توصیه کنندگان آنلاین، نقش مهمی در پیشنهاد فیلم برای اعضای خانواده یا گروه های دوستان برای تماشا، چه در خانه و چه در سینماها بازی می کنند.

آن ها می گویند: از طرفی «پاتوق های فرهنگی» که از دیرباز مکانی برای دور هم نشینی افراد، متفکرین و صاحب نظران و تبادل نظر و عقیده بوده اند، به عنوان راهکاری که در سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار می گیرد، مورد توجه بوده است. برخی نظریه پردازان، پاتوق را بخشی از حوزه عمومی می دانند که در آن افکار عمومی شکل می گیرد و آدم ها بر اساس گفتگو و تعامل با یکدیگر در مورد علایق عمومی به تبادل نظر می پردازند. در چنین محیط هایی، روش های تبلیغ دهان به دهان که یکی از مؤثرترین روش های تبلیغ فیلم های هنری است، به شکلی قابل لمس و شناسنامه دار انجام پذیرفته و به گسترش مخاطبان این فیلم ها کمک شایانی می کند.

ویژگی مهم و قابل توجه عوامل استخراج شده دراین تحقیق، درهم تنیدگی آنان است. این عوامل با هم در تعامل نزدیک بوده و همچون حلقه های یک زنجیر ضمن بهره گیری از پتانسیل و ویژگی های یکدیگر، می توانند در جهت تقویت همدیگر عمل نمایند که این، خود نیز موجب تسهیل و تسریع در دستیابی به اهداف می گردد.

این یافته ها در قالب یک مقاله فنی و علمی پژوهشی در فصل نامه مدیریت کسب و کار متعلق به دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انتشار یافته اند.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر