کارهایی که قبل از استفاده از کامپیوتر جدید باید انجام دهید (قسمت اول)

رسانه کلیک - وقتی کامپیوتر یا لپ‌تاپ جدیدی خریداری می‌کنیم اولین کاری که انجام می‌دهیم این است که آن را روشن می‌کنیم و به سرعت از آن استفاده می‌کنیم. اما در این مطلب می‌خواهیم چند کاری را که قبل از استفاده از کامپیوتر جدید باید انجام دهید معرفی می‌کنیم.

کارهایی که قبل از استفاده از کامپیوتر جدید باید انجام دهید (قسمت اول)

با پیشرفت تکنولوژی هر روز مدل‌های جدیدی از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها به بازار عرضه می‌شوند و مسلماً بسیاری از ما بعد از گذشت چند سال مجبور به ارتقا کامپیوتر و یا لپ‌تاپ هستیم.

بررسی به روز رسانی‌های سیستم بعد از ارتقا کامپیوتر

معمولاً روی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها سیستم‌عامل ویندوز نصب می‌شود. شرکت مایکروسافت هر چند ماه یک‌بار به روز رسانی‌های جدیدی را از سیستم‌عامل خود در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این به روز رسانی بیشتر برای رفع باگ‌ها و حفره‌های امنیتی که در نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل وجود دارد انجام می‌شود. معمولاً به روز رسانی‌ها در دو سطح یکی H1 و دیگری H2 انجام می‌شود. به روز رسانی در سطح H1 در واقع یک نوع به روز رسانی اساسی و پایه است. در حالی که در به روز رسانی در سطح H2 معمولاً کیفیت و عملکرد سیستم ارتقا داده می‌شود. برای اینکه به قابلیت به روز رسانی سیستم‌عامل ویندوز دسترسی داشته باشید باید از اپلیکیشن Setting استفاده کنید. برای این کار بعد از باز کردن اپلیکیشن Setting روی گزینه Update & Security کلیک کنید و در صفحه باز شده گزینه Windows Update را انتخاب کنید.

خرید کامپیوتر جدید برای اینکه مانع ریست شدن سستم در یک زمان خاص و مشخصی بشوید روی گزینه Change Active Hourse کلیک کنید. در قسمت View Update History آخرین به روز رسانی‌های نصب شده روی سیستم‌عامل نمایش داده می‌شود. در صورتی که در طول روند به روز رسانی سیستم مشکلی پیش بیاید باید روی گزینه Uninstall Update کلیک کنید.

خرید کامپیوتر جدید در نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل ویندوز هر یک سال یک بار به روز رسانی سطح H1 و هر 3 روز یک‌بار به روز رسانی سطح H2 برای سیستم‌عامل توسط شرکت مایکروسافت ارائه می‌شد. اما در سال 2004 شرکت مایکروسافت قابلیت choose When Updates are Installed را که از طریق صفحه Advanced Option قابل دسترسی بود، حذف کرده است. در نسخه‌های جدید سیستم‌عامل ویندوز شما می‌توانید به روز رسانی‌ها را به نحوی انجام دهید که هر 36 روز یک‌بار این به روز رسانی‌ها روی سیستم‌عامل شما اعمال شود.

خرید کامپیوتر جدید بعد از انجام به روز رسانی‌ها برای دسترسی به تنظیمات مربوط به آن می‌توانید از طریق گزینه View Optional Updates این کار را انجام دهید. در واقع نیازی به استفاده از device Manager نخواهید داشت.

تنظیمات مربوط به دستگاه بررسی تنظیمات مربوط به Power

بعد از اینکه تنظیمات مربوط به به روز رسانی سیستم‌عامل را انجام دادید باید سراغ تنظیمات مربوط به Power بروید. تنظیمات Power در واقع مربوط به زمان خاموش شدن سیستم و یا فعال شدن حالت استندبای سیستم است. برای انجام این تنظیمات ابتدا اپلیکیشن Setting را باز کنید. روی گزینه System کلیک کنید و در نهایت گزینه Power & Sleep را فعال کنید. در این صفحه می‌توانید مشخص کنید که بعد از گذشت چه مدت زمانی در صورت فعال بودن سیستم، حالت استندبای سیستم فعال شود، یا صفحه‌نمایش خاموش شود و یا اینکه سیستم به طور کلی کاملاً خاموش شود.

تنظیمات مربوط به پاور برای اعمال تغییرات بیشتر روی گزینه Change Advanced Power Setting کلیک کنید. از پنجره محاوره‌ باز شده تنظیمات و موارد مور نیاز خود را انتخاب کنید.

تنظیمات مربوط به پاور تنظیمات مربوط به قابلیت Battery Health And Calibration

معمولاً بسیاری از کاربران به تنظیمات مربوط به باتری لپ‌تاپ توجه نمی‌کنند. وقتی که شما یک لپ‌تاپ جدید می‌خرید و می‌خواهید از آن‌ برای اولین بار استفاده کنید باید حتماً تنظیمات مربوط به باتری را در آن انجام دهید. معمولاً قابلیت‌های و عملکرد باتری لپ‌تاپ به مرور زمان تغییر می‌کند. این تغییرات مربوط به افت توانایی باتری در نه داشتن شارژ و یا شارژ نشدن دستگاه و یا از بین رفتن کالیبره باتری می‌شود. برای اینکه بتوانید به این جزییات دسترسی پیدا کنید می‌توانید به وب‌سایت سازنده لپ‌تاپ خود مراجعه کنید.

تغییر نام دستگاه تغییر نام دستگاه بعد از ارتقا کامپیوتر

یکی دیگر از کارهایی که هنگام استفاده از کامپیوتر جدید برای اولین باید انجام دهید این است که نام دستگاه خود را تغییر دهید. برای این کار ابتدا کلیدهای ترکیبی Windows Key + X را فشار دهید و سپس روی گزینه System کلیک کنید. در صفحه about روی گزینه Rename This Pc کلیک کنید و سپس نام مورد نظر را وارد کنید. بعد از انجام این کار دستگاه را ریست کنید.

تنظیمات باتری ایجاد یک درایو برای تهیه نسخه پشتیبان بعد از ارتقا کامپیوتر

یکی از کارهایی که قبل از شروع به استفاده از کامپیوتر جدید خود باید انجام دهید این است که حتماً یک درایو برای ایجاد نسخه پشتیبان ایجاد کنید. این کار به شما کمک می‌کند که در صورت بروز مشکل برای سیستم اطلاعات شما پاک نشود. برای ایجاد درایو recovery ابتدا در کادر جستجو گزینه Recovery را تایپ کنید. از لیست نمایش داده شده روی گزینه Recovery Drive کلیک کنید و سپس گزینه Backup system file to the recovery drive را انتخاب کنید.

ایجاد درایو نسخه پشتیبان به محض اینکه این گزینه را فعال کردید شما می‌توانید دستگاه را ریست کنید و سپس به محیط Windows Recovery دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید گزینه 16GB USB drive را انتخاب کنید تا فایل‌های پشتیبانی سیستم را بتوانید روی USB با ظرفیت 16 گیگ ذخیره کنید.

ارسال نظر