چگونه آمار معاملات صرافی های ارز دیجیتال را مشاهده کنیم؟

یکی از عواملی که می‌تواند در تصمیم‌گیری مبادله‌گران تأثیر بسزایی داشته باشد، آمار معاملات در صرافی های ارز دیجیتال است، اما چگونه می‌توان آمار سفارشات ثبت شده و معاملات انجام شده این صرافی‌ها را مشاهده و بررسی کرد؟

چگونه آمار معاملات صرافی های ارز دیجیتال را مشاهده کنیم؟

آمار معاملات در صرافی های ارز دیجیتال

اگر در بازارهای مالی فعالیت کرده باشید، حتما می‌دانید که قیمت یک دارایی در این بازارها از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ یعنی اگر فشار خرید (تعداد خریداران یا حجم خریدشان) بیشتر باشد، تقاضا برای آن دارایی بالا است و قیمت آن افزایش می‌یابد.

از طرفی، میزان دارایی موجود که برای فروش سفارش گذاری شده است نیز در تعیین قیمت شاخصی بسیار حیاتی است. اگر تعداد کمی از یک دارایی برای فروش موجود باشد، عرضه آن کم است و در نتیجه قیمت آن افزایش خواهد یافت.

عکس حالات بالا، یعنی کاهش تقاضا و افزایش عرضه نیز برای کاهش قیمت صادق است. با این اوصاف نمی‌توان اهمیت دانستن آمار معاملات صرافی های ارز دیجیتال و انواع و حجم سفارش‌های ثبت شده در آن‌ها را نادیده گرفت.

در این مطلب منابعی که برای یافتن این داده‌ها نیاز دارید را معرفی خواهیم کرد.

سایت کوین مارکت کپ

کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) محبوب‌ترین سایت آماری ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم آمارهای بازار بیش از 6800 رمزارز و 411 صرافی را زیر نظر می‌گیرد و به‌صورت روزانه نیز مواردی به لیست خود اضافه می‌کند. داده‌ها این سایت بسیار دقیق و قابل‌اعتماد هستند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیادی از خدمات آن برای بررسی بازار استفاده می‌کنند.

صفحه اصلی کوین مارکت کپ صفحه اصلی سایت کوین مارکت کپ

برای مشاهده آمار صرافی های ارز دیجیتال موردنظر خود در کوین مارکت کپ، پس از ورود به صفحه اصلی این سایت، وارد صفحه Exchanges شوید و روی نام صرافی موردنظر کلیک کنید. همچنین می‌توانید نام صرافی را در بالای صفحه جستجو کنید.

آمار معاملات صرافی های ارز دیجیتال صفحه صرافی های سایت کوین مارکت کپ

پس از آنکه وارد صفحه آمارهای صرافی موردنظر خود شدید، می‌توانید تمام بازارهای ارز دیجیتال موجود در این صرافی را مشاهده کنید. علاوه بر آمار بازارهای نقدی (Spot)، آمار بازارهای مشتقه نیز قابل‌مشاهده‌اند.

صفحه صرافی بایننس در کوین مارکت کپ صفحه صرافی بایننس در سایت کوین مارکت کپ

آمارهای ارائه شده توسط صرافی

در صفحه معامله اکثر صرافی های ارز دیجیتال، علاوه بر نمودارهای قیمت شمعی معمولی، نمودارهای عمق، و دفتر سفارشات (Order Book) نیز قابل‌مشاهده‌اند.

صفحه معاملات بیت کوین در بایننس صفحه معاملات بیت کوین در صرافی بایننس

در این مطلب برای نمونه صرافی بایننس (Binance) را انتخاب کرده‌ایم. در صفحه مبادله بایننس می‌توانید با انتخاب شاخص Volume، حجم مبادلات را در یک بازه زمانی خاص بررسی کنید.

برای مثال، نمودار فوق مشخص می‌کند که در تاریخ 19 مه 2021، 354 هزار بیت کوین در صرافی بایننس مبادله شده است.

نمودار عمق بازار بیت کوین نمودار عمق بازار بیت کوین

با تغییر دادن نمودار به Depth، می‌توان حجم سفارش‌های خریدوفروش را در قیمت‌های مختلف بررسی کرد. خواندن نمودار Depth یا عمق بازار، بحثی پیچیده و از اهداف این متن خارج از است، اما در صورت استقبال شما خوانندگان عزیز حتما یک آموزش جامع از آن منتشر خواهیم کرد.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شود و معاملات پررونقی را تجربه کنید. نظرات و پیشنهادات خود برای مطالب آموزشی دیگر را حتما با کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر