آموزش استخراج ارز دیجیتال اتریوم از صفر تا صد (قسمت دوم)

رسانه کلیک - در قسمت اول آموزش استخراج ارز دیجیتال اتریوم نکاتی مربوط به دستگاه‌های ای‌سیک، مهاجرت شبکه اتریوم به فرایند اثبات سهام (Proof-of-Stake) و سخت‌افزار موردنیاز برای تهیه ریگ استخراج تشریح شد. در این قسمت به طور مفصل به نحوه نصب و راه‌اندازی سیستم‌عامل، نرم‌افزار استخراج، استخر استخراج و تنظیمات اورکلاک و بهینه‌سازی کارت‌های گرافیک می‌پردازیم.

آموزش استخراج ارز دیجیتال اتریوم از صفر تا صد (قسمت دوم)

بیشتر بخوانید: آموزش استخراج اتریوم از صفر تا صد (قسمت اول)

انتخاب و نصب سیستم‌عامل

همانند تمامی کامپیوترهای دیگر، ریگ استخراج نیز برای اجرا عملیات مختلف به یک سیستم‌عامل نیاز دارد. خبر خوب این است که نرم‌افزارهای استخراج برای تمامی سیستم‌عامل‌ها ارائه شده‌اند و روی آن‌ها قابل‌اجرا هستند. شاید برایتان جالب باشد که سیستم‌عامل‌هایی نیز مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال ساخته شده‌اند که راه‌اندازی و نظارت ریگ‌های استخراج را بسیار ساده می‌کنند.

درصورتی‌که قصد استفاده از ریگ استخراج خود برای فعالیت‌های دیگر از جمله میزبانی سرور را ندارید، می‌توانید از این سیستم‌عامل‌های مخصوص استخراج استفاده کنید. راه‌اندازی این سیستم‌عامل‌ها بسیار ساده بوده و پس از طی‌کردن مراحل نصب اولیه سیستم‌عامل، حتی نیاز به اتصال مانیتور به ریگ خود نیز نخواهید داشت!

شما می‌توانید پس از نصب سیستم‌عامل روی ریگ، آن را از طریق یک صفحه وب یا اپلیکیشن موبایل از راه دور کنترل و نظارت کنید.

اما درصورتی‌که می‌‌خواهید فعالیت‌های دیگری با ریگ استخراج خود انجام دهید، می‌توانید ویندوز یا یک نسخه دلخواه از لینوکس را در آن نصب کنید.

نکته دیگری که استفاده از سیستم‌عامل‌های استخراج را بسیار آسان می‌کند، همراه داشتن تمامی نرم‌افزارهای استخراج و به‌روزرسانی‌های خودکار برای دایورها و نرم‌افزارها است. پیشنهاد ما برای سیستم‌عامل مخصوص استخراج هایو او اس (Hive OS) است.

راه‌اندازی هایو او اس

در این قسمت از آموزش استخراج ارز دیجیتال اتریوم به نحوه نصب و راه‌اندازی سیستم‌عامل هایو او اس خواهیم پرداخت.

هایو او اس یک سیستم‌عامل مخصوص استخراج مبتنی بر لینوکس است که از ریگ‌های کارت‌های گرافیک و دستگاه‌های ای‌سیک پشتیبانی می‌کند. استفاده از این سیستم‌عامل برای یک ریگ رایگان است، اما برای بیش از یک ریگ باید برای هرکدام ماهیانه 3 دلار و برای هر ای‌سیک ماهیانه 2 دلار پرداخت کنید.

لازم به ذکر است که درصورتی‌که بیش از یک ریگ با حساب هایو او اس خود راه‌اندازی کرده باشید، می‌توانید با استخراج در استخر Hiveon، به‌جای نرخ سه دلاری، سه درصد از درآمد خود را پرداخت کنید.

در ابتدا وارد سایت هایو او اس شده و روی گزینه Start For Free کلیک کنید.صفحه اصلی سایت هایو او اس

سپس مراحل ساخت حساب را انجام دهید و حتما تأیید دومرحله‌ای از طریق Google Authenticator را فعال کنید.

پس از ساخت و ورود به حسابتان، به صفحه اصلی مدیریت فارم‌ها (Farm) وارد خواهید شد. یک فارم با نام دلخواه اضافه کنید و سپس با دنبال‌کردن تصویر زیر یک Worker به فارم خود بیفزایید.اضافه کردن یک Woker به فارم

در این مرحله نام و رمز عبور دلخواهتان را برای ریگ خود انتخاب کنید.وارد کردن اطلاعات Worker

پس از اضافه‌کردن ریگ به فارم خود، فایل rig.conf را دانلود و نگه‌داری کنید.دانلود فایل rig.conf

حالا نوبت نصب هایو او اس روی ریگ است.

از صفحه دانلود سایت هایو او اس آخرین نسخه پایدار را به‌صورت فایل zip یا تورنت دانلود کنید. سپس از این لینک نرم‌افزار Etcher را نیز دانلود و یک حافظه فلش حداقل 8 گیگابایتی به کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود متصل کنید.دانلود هایو او اس

پس از اجرای Etcher، فایل zip دانلود شده را در قسمت Select image انتخاب کنید.انتخاب فایل zip

سپس در بخش Select drive حافظه فلش وارد شده را برگزینید. توجه داشته باشید که فلش شما در این مرحله فرمت خواهد شد و تمامی داده‌های آن از دست خواهد رفت. پیش از جلو رفتن به مرحله بعدی از پشتیبان‌گیری داده‌های فلشتان اطمینان حاصل کنید.

انتخاب فلش

در پایان گزینه Flash را انتخاب کنید.شروع فرایند انتقال

پس از پایان مراحل توسط Etcher، فایل rig.conf را در فلش خود کپی کنید.محتویات فلش

کپی کردن فایل rig.conf در پایان این مراحل شما یک فلش Bootable هایو او اس با تنظیمات حساب خود دارید که می‌توانید آن را به ریگ خود متصل کنید.

پس از تغییر اولویت بوت در Bios ریگ و بوت کردن از فلش جدید، با صفحه‌ای مشابه صفحه زیر روبرو خواهید شد.صفحه اول بوت شدن هایو او اس

یکی از نکات جالب هایو او اس، قابلیت استفاده از آن مستقیما از حافظه فلش است. درصورتی‌که حافظه SSD برای ریگ خود خریداری نکرده‌اید، در پایان این مرحله ریگ شما آماده است و می‌توانید تنظیمات آن را آغاز کنید، اما ما به‌هیچ‌وجه استفاده از فلش برای اجرا سیستم‌عامل را توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا آن‌ها قابل‌اطمینان نیستند و ممکن است در میان استخراج آسیب ببینند و فعالیت ریگ را مختل کنند.

انتقال هایو او اس به SSD

در این قسمت از آموزش استخراج ارز دیجیتال اتریوم انتقال هایو او اس از حافظه فلش به SSD را آموزش خواهیم داد.

فرمان "fdisk -l" را در کنسول اجرا کنید تا تمامی درایوهای متصل نمایش داده شوند. پس از اجرای فرمان، با متنی مانند متن زیر روبرو خواهید شد.خروجی فرمان

با استناد به حجم درایوها، /dev/sda حافظه SSD و /dev/sdb حافظه فلش است. در اکثر مواقع sda برای حافظه SSD و sdb برای حافظه فلش است اما برای اطمینان، حجم درایوها را با یکدیگر مقایسه کنید.

برای انتقال محتویات حافظه فلش به SSD از فرمان زیر استفاده کنید.

dd if=/dev/sdb of=/dev/sda bs=10M count=800 status=progress

قسمت if فرمان درایو مبدأ، قسمت of درایو مقصد، قسمت bs سایز بلاک و قسمت count تعداد بلاک‌ها را مشخص می‌کند.

پس از اتمام فرایند انتقال با استفاده از فرمان "shutdown -r now" ریگ خود را خاموش کرده، فلش را جدا و اولویت بوت را به SSD تغییر دهید.

پس از اجرای سیستم‌عامل هایو او اس از روی SSD، دیگر نیازی به اتصال مانیتور به ریگ خود نخواهید داشت. تمامی مراحل از این نقطه به بعد با استفاده از رابط کاربری وب یا اپلیکیشن موبایل هایو او اس انجام خواهد شد. درصورتی‌که می‌خواهید تنظیمات را از خود ریگ انجام دهید، می‌توانید از مرورگر فایرفاکس تعبیه شده در هایو او اس استفاده کنید.

ساخت Wallet و Flight Sheet

حالا در این بخش از آموزش استخراج ارز دیجیتال اتریوم به اضافه کردن کیف پول و راه‌اندازی نرم‌افزار استخراج خواهیم پرداخت.

برای شروع فرایند استخراج، ابتدا باید آدرس کیف پول اتریوم خود را به هایو او اس معرفی کنید. در صفحه مدیریت فارم خود در سایت هایو او اس، وارد قسمت Wallets شده و گزینه Add Wallet را انتخاب کنید.افزودن Wallet

سپس با صفحه زیر روبرو خواهید شد. در قسمت Coin، ETH را انتخاب کرده و در فیلد بعدی آدرس کیف پول خود را قرار دهید. سپس یک نام دلخواه برای کیف پول خود انتخاب کرده و در قسمت Source ارائه‌دهنده کیف پول خود را برگزینید. فعال‌سازی گزینه Fetch wallet balance در صورت امکان میزان دارایی موجود در کیف پول را به شما گزارش خواهد داد. پس از وارد کردن اطلاعات، گزینه Create را انتخاب کنید.وارد کردن اطلاعات Wallet

حال نوبت ساخت Flight Sheet است. Flight Sheetها در هایو او اس، دستورالعمل اجرا نرم‌افزار استخراج هستند. افزودن Flight Sheet

در قسمت Coin، ETH را انتخاب کنید و در قسمت Wallet کیف پولی را که در مرحله قبلی اضافه کردید، انتخاب کنید.

در قسمت Pool استخری را که می‌خواهید در آن شروع به استخراج کنید، انتخاب نمایید. انتخاب استخر استخراج نیازمند تحقیقات زیاد و مقایسه استخرهای مختلف است. استخرها درصد کارمزد مختلف، نرخ هش مختلف و زمان تسویه متفاوتی دارند. برای شروع، پیشنهاد ما استفاده از ethermine.org است اما توجه داشته باشید که انتخاب استخر استخراج باید آگاهانه و بسته به نیازهای فردی باشد.

پس از انتخاب استخر باید سرورهای استخر را انتخاب کنید. اولویت انتخاب سرور با نزدیک‌ترین سرور و کمترین پینگ است. پیشنهاد ما انتخاب دو سرور مانند تصویر زیر است تا در صورت بروز مشکل در سرور اروپا (نزدیک‌ترین سرور به ایران)، به سرور آسیا شرقی متصل شوید.

انتخاب سرور استخر استخراج

پس از انتخاب استخر استخراج در قسمت Miner باید نرم‌افزار استخراج را انتخاب کنید. درصورتی‌که تمامی کارت‌های گرافیک شما Nvidia هستند، پیشنهاد ما استفاده از T-Rex Miner است و درصورتی‌که تمامی کارت‌های شما AMD هستند TeamRedMiner را پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر ترکیبی از هر دو سازنده را استفاده می‌کنید، PhoenixMiner یا EthMiner گزینه‌های پیشنهادی ما هستند.

در پایان یک نام برای Flight Sheet جدید خود انتخاب کرده و گزینه Create Flight Sheet را انتخاب کنید.

برای راه‌اندازی و شروع فرایند استخراج، در بالای صفحه، Worker خود را انتخاب کنید و سپس در قسمت Flight Sheet، روی راکت جلو Flight Sheet کلیک کنید.شروع Flight Sheet

اورکلاک و بهینه‌سازی کارت‌های گرافیک

در قسمت آخر آموزش استخراج ارز دیجیتال اتریوم اورکلاک کردن و بهینه‌سازی کارت‌های گرافیک را آموزش خواهیم داد.

برای اینکه کارت‌های گرافیک بیشترین راندمان، کمترین مصرف انرژی و تولید گرما را داشته باشند، باید تنظیمات آن‌ها را بهینه‌سازی و یا به‌اصطلاح اورکلاک کرد. اورکلاک فرایندی است که برای هر کارت ممکن نتایج مختلفی داشته باشد و بنابراین برای به‌دست‌آوردن بهترین نتایج باید برای هر کارت تنظیمات ظریف انجام داده و نتایج نرخ هش و ثبات کارت را بررسی کنید.

با جستجو در گوگل می‌توانید یک نقطه شروع برای مدل کارت گرافیک خود پیدا کرده و آن را امتحان کنید.

برای اعمال تنظیمات اورکلاک در هایو او اس، می‌توانید به صفحه آموزش اورکلاک در هایو او اس مراجعه کرده و از روش‌های آن آگاه شوید.

اورکلاک و بهینه‌سازی کارت‌های گرافیکی مبحثی بسیار گسترده و پیچیده است. درصورتی‌که تمایل دارید مطلبی مخصوص اورکلاک ارائه کنیم، در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

ارسال نظر