آموزش بستن زنجیر چرخ و رانندگی امن در جاده های برفی و یخی

بستن زنجیر چرخ روی لاستیک‌ها یکی از موارد ضروری جهت رانندگی در جاده‌های برفی و یخبندان‌های زمستانی است که تمام راننده‌ها باید از نحوه انجام آن آگاه باشند. با آموزش بستن زنجیر چرخ همراه ما باشید.

آموزش بستن زنجیر چرخ و رانندگی امن در جاده های برفی و یخی

آموزش بستن زنجیر چرخ روی لاستیک‌ها

در هنگام بارش برف و یخبندان، باید از زنجیر چرخ استفاده کنید. زنجیر چرخ یک ابزار ضروری مخصوصا در فصل پاییز و زمستان به شمار می‌آید که همیشه باید در خودرو به همراه شما باشد. با بستن زنجیر چرخ، ایمنی خود در جاده‌های لغزنده و خطرناک را حفظ کرده و از بروز حوادث ناگوار و به خطر انداختن جان سایر راننده‌ها جلوگیری کنید.

کاربرد زنجیر چرخ شاید کمی پیچیده به نظر برسد، اما قواعد ساده‌ای دارد. در این مطلب شما را با نحوه بستن زنجیر چرخ و باز کردن آن از روی تایرها آشنا می‌کنیم.

اول از همه، زنجیر چرخ باید متناسب با اندازه تایرها خریداری شود. پس با ارائه اطلاعات مناسب درباره اندازه تایرها، زنجیر چرخ مناسب را از فروشنده خریداری کنید. همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید، عدد اول از سمت چپ به پهنای لاستیک، عدد وسط به ارتفاع و عدد سمت راست به قطر لاستیک اشاره می‌کنند. هرگز از زنجیر چرخ گشادتر یا تنگ‌تر از لاستیک استفاده نکنید.

در هنگام رانندگی در برف و گل و لای، حتما توجه داشته باشید که پیش از بستن زنجیر چرخ تایرها را از آلودگی‌های اضافی پاک کنید. خودرو حتما باید در مکان امنی پارک بوده و ترمز دستی بالا باشد. ماشین اصلا نباید تکان بخورد.

نکته دیگر، نوع دیفرانسیل خودرو است. معمولا توصیه می‌شود که هر چهار چرخ خودرو را به زنجیر چرخ مجهز کنید. با این حال، اگر خودروی شما محرک جلو است، زنجیر چرخ را فقط روی لاستیک‌های جلو ببندید. در صورتی که خودرو محرک عقب باشد، تنها لاستیک‌های عقب باید به زنجیر چرخ مجهز شوند. اگر خودروی شما دو دیفرانسیلی باشد (4 چرخ محرک)، پس روی هر چهار لاستیک باید زنجیر چرخ ببندید.

آموزش بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ را از بسته‌بندی درآورده و آن را کنار تایرهای موردنظر پهن کنید. هرگونه پیچ‌خوردگی یا گره را از بین ببرید، به طوری که زنجیر چرخ همانند شکل زیر یکدست شود.

طبق عکس زیر، زنجیر را با دقت روی تایر پهن کرده و لاستیک را در آن جای دهید. دو سوم زنجیر دور لاستیک قرار می‌گیرد. در این مرحله نیز اگر پیچ‌خوردگی به وجود آمده، حتما آن را برطرف کنید. دو طرف زنجیرها را بین پایین لاستیک و زمین بچسبانید تا هنگام رانندگی به جلو، زنجیرها در جای مناسب قرار گیرند.

آموزش بستن زنجیر چرخ

در این مرحله از آموزش بستن زنجیر چرخ ، سوار ماشین شده و به آهستگی آن را کمی به سمت جلو حرکت دهید. در این حین، کمی فرمان را به سمت چپ یا راست بچرخانید تا چرخ خودرو به سمت داخل مایل شود. دوباره ترمز دستی را کشیده و پیاده شوید. وضعیت زنجیر چرخ روی لاستیک به صورت عکس زیر درمی‌آید.

آموزش بستن زنجیر چرخ

حال زنجیرها را به هم وصل کنید تا قسمت باقی‌مانده تایر نیز تحت پوشش زنجیرها قرار گیرد. از بخش داخلی تایر نزدیک به میله آغاز کرده و لبه دو قلاب را به هم وصل کنید. سپس لبه‌های دو قلاب بخش خارجی را به هم متصل کنید. سپس قلاب محکم کننده را بچرخانید تا زنجیر دور لاستیک سفت شود. معمولا از کش های کمکی نیز برای حصول اطمینان بیشتر استفاده می‌شود.

نوع دیگری از زنجیر چرخ را در شکل‌های زیر می‌بینید. برای این نوع نیز ابتدا بست های داخل زنجیر، سپس بست های خارجی را ببندید. بعد از کش های محکم کننده برای تنگ کردن زنجیر دور لاستیک استفاده کنید.

سپس چند کیلومتر حرکت کرده و دوباره توقف کنید. از نحوه بستن صحیح زنجیر چرخ‌ها مطمئن شده و آن‌ها را مجددا روی لاستیک‌ها سفت کنید.

آموزش بستن زنجیر چرخ در اینجا به پایان می‌رسد. حال نوبت باز کردن آن است.

در صورت عدم نیاز به زنجیر چرخ، حتما آن را از روی لاستیک‌ها باز کنید. برای باز کردن زنجیر چرخ، اول چفت محکم‌کننده را چرخانده و زنجیر را شل کنید (اگر از کش استفاده کرده‌اید، کش را باز کنید). سپس حلقه‌های زنجیر داخلی و بعد حلقه‌های زنجیر خارجی را باز کنید.

حال زنجیرها را کاملا روی زمین پهن کرده، هرگونه پیچ‌خوردگی را از بین برده و خودرو را به آهستگی به سمت جلو حرکت دهید تا زنجیرها آزاد شوند. توجه داشته باشید که زنجیرها حتما خشک شوند، سپس آن‌ها را در بسته‌بندی خود قرار دهید، تا زنگ نزنند.

آموزش بستن زنجیر چرخ

تجربه خود از بستن زنجیر چرخ را با کلیک در میان بگذارید تا بدین‌وسیله دیگران نیز از آن آگاه شوند.

ارسال نظر