آموزش تابلوخوانی بورس به روش آنلاین (قسمت پایانی)

تابلوخوانی بورس یکی از روش‌های مهم تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش سهام است. در این روش شما نیازی به آموزش تحلیل تکنیکال یا بنیادی ندارید. آموزش تابلوخوانی بورس یکی از دانش‌های اولیه برای ورود به بازار بورس محسوب می‌شود.

آموزش تابلوخوانی بورس به روش آنلاین (قسمت پایانی)

در قسمت گذشته ، کمی با موارد پیشرفته‌تر آشنا شدید و نحوه تشخیص ورود و خروج پول را به شما عزیزان آموزش دادیم. در این قسمت به تحلیل‌های جالبی توجه خواهیم کرد.

فیلترنویسی در بورس چیست؟

امکانی تحت عنوان فیلترنویسی سهام در سایت بورس فراهم شده است تا شما بتوانید سهامی را که دارای ویژگی‌های مدنظرتان است، از بین انبوه سهام مختلف، با پیاده‌سازی فیلتر مربوطه شناسایی کنید.

با کلیک روی دیده‌بان بازار و انتخاب دکمه فیلترنویسی می‌توانید به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا کنید و فیلترهای خود را در آنجا پیاده‌سازی کنید. در آینده نحوه فیلترنویسی را به شما آموزش خواهیم داد.

نقطه حمایت

محدوده‌هایی که برای خریداران از جذابیت خاصی برخوردار است و با رسیدن قیمت به این سطح با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم نقطه حمایت خوانده می‌شود. افزایش تقاضا در این نقطه موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

نقطه مقاومت

محدوده‌هایی که برای فروشندگان از جذابیت خاصی برخوردار بوده و با رسیدن قیمت به این سطح معامله‌گران اقدام به عرضه شدید می‌کنند؛ چرا که انتظار می‌رود در این نقاط قیمت سقوط کند.

در صورتی که علاقه‌مند به تحلیل تکنیکال هستید، می‌توانید برای به دست آوردن صحیح نقاط مقاومت و حمایت آن را یاد بگیرید. اما در تابلوخوانی ما نقاط حمایت و مقاومت روانی بازار را در نظر می‌گیریم.

اعداد رُند در قیمت سهام معمولا نقش حمایت یا مقاومت را بازی می‌کنند. بطور مثال اگر سهامی قیمت‎‌های 1012 و 1217 را تجربه کرده باشد، از لحاظ روانی بازار انتظار ندارد که قیمت سهام زیر 1000 بیاید.

همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، سهام تاپیکو در قیمت 15.200 یک مقاومت کوچک را تجربه کرده و بعد از چند روز افت قیمت، با قدرت مقاومت 15.200 را شکسته و صعود کرده است.

افزایش حجم معاملات در آستانه حمایت و مقاومت

در صفحه سابقه سهام اگر به حجم سهام توجه کنیم، متوجه سیگنال‌های خاصی می‌شویم. به عکس زیر توجه کنید:

آموزش تابلوخوانی بورس

همانطور که مشاهده می‌کنید، مبالغی که در تاریخ‌های 2ام تا 6ام وارد سهم شده، در مقاومت قیمتی 13.590 (یا 14.000) مورخ 7ام از سهم خارج شده و در اصل شاهد خروج پول هوشمند هستیم. این سهم نتوانسته مقاومت قیمتی 14.000 را بشکند. اما همیشه شکسته شدن مقاومت، نکته مثبتی در سهام است.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر با وجود معاملات با حجم بالا شاهد افت قیمت بودیم، به اصطلاح شاهد از دست رفتن حمایت سهم هستیم. بسیار مهم است که در این بازه حد ضرر خود را در نظر بگیرید و در موقعیتی مناسب سهام را بفروشید. معمولا اگر در این مواقع خریدار و فروشنده را مشاهده کنید، شاهد خروج پول هوشمند توسط سهامداران عمده خواهید بود.

ورود و خروج پول غیرهوشمند

گاهی شاهد ورود پول با حجم زیاد معاملات هستیم اما این پول هوشمند نیست و ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. بعضی از خریداران ممکن است اشتباهی در تحلیل‌های خود داشته باشند.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید مورخ 99/05/06 حجم معامله بالایی صورت گرفته ولی سهام نتوانسته است روند صعودی خود را ادامه دهد. در نتیجه در روزهای بعدی شاهد خروج پول با ضرر هستیم.

حجم معاملات در روز بازگشایی

سهم به دلایل مختلفی ممکن است چند روز یا ماه بسته باشد. نکته بسیار مهم اینجاست که شما به حجم معاملات بعد از بازگشایی سهام دقت کنید.

آموزش تابلوخوانی بورس

سهام بالا در تاریخ 1400/04/28 بسته و در تاریخ 1400/05/12 مجدد بازگشایی شده است. در روز بازگشایی ممکن است شما شاهد معاملات پرحجمی باشید؛ این حجم‌ها نشان‌دهنده خبر خاصی نیست. سهامداران ممکن است به سرمایه خود نیاز پیدا کرده و سهام خود را پس از بازگشایی بفروشند.

تیک صعودی

بطور مثال اگر سهامی در قیمت بازگشایی با 100 باز شد و به 95 کاهش یافت اما در پایان بازار با 120 بسته شد، نشانه بسیار مهمی برای خبرهای مثبت برای سهم است. به این حالت «تیک صعودی» می‌گویند.

تیک نزولی

بطور مثال اگر سهامی در قیمت بازگشایی با 100 باز شد و به 120 افرایش یافت اما در پایان بازار با 95 بسته شد، نشانه بسیار مهمی برای تشخیص افت قیمت سهام است. به این حالت «تیک نزولی» می‌گویند.

معاملات بلوکی چیست؟

سفارش خرید یا فروش بخش بزرگی از سهام یک شرکت را «معامله بلوکی» می‌گویند. این معامله با یک قیمت توافقی معین، میان خریدار و فروشنده، انجام می‌شود. به‌طور معمول، سرمایه‌گذاران حقوقی وارد این معاملات می‌شوند.

چون این سفارشات می‌تواند روی روند بازار تاثیر بگذارند و سهامداران را به اشتباه بیندازند، این معاملات معمولا به صورت مشخص و خارج از روال عادی انجام می‌شوند. کنار معامله بلوکی عدد 2 قرار می‌گیرد.

اگر سهام به نقطه حمایت مورد نظر نرسیده باشد، معامله بلوکی نمی‌تواند تاثیر خاصی در روند سهام داشته باشد.

مطلبی که برای شما آماده کردیم، یکی از کامل‌ترین آموزش‌های تابلوخوانی بورس است. امیدواریم از این آموزش نهایت استفاده را برده باشید.

اگر هنوز آموزش را شروع نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از قسمت اول آموزش تابلوخوانی بورس به روش آنلاین شروع کنید.

ارسال نظر