آموزش تقسیم بندی کردن هارد در ویندوز 10

رسانه کلیک - هارد کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها به مرور و با گذشت زمان از نظر کارآیی و سرعت ضعیف می‌شوند. برای افزایش سرعت و بهبود کارآیی این حافظه‌ها، انجام عملیات Defragmentation لازم و ضروری است. در این مطلب قصد داریم تا نحوه Defrag کردن هاردها در ویندوز 10 را آموزش دهیم.

آموزش تقسیم بندی کردن هارد در ویندوز 10

Defragmentation یا defrag کردن چیست؟

با گذشت زمان، بلاک‌های داده که به Fragment مشهور هستند، در هارد به‌جای اینکه پشت سر هم روی هارد قرار بگیرند با فاصله پراکنده می‌شوند. در واقع آدرس قرارگیری آن‌ها در هارد پشت سر هم نیست. این امر باعث می‌شود تا مقداری از فضای هارد بلا استفاده مانده و از طرفی برای دسترسی به داده‌ها زمان بیشتری نیاز باشد و به همین دلیل فکر می‌کنیم سرعت خارد کم شده است. عملیات Defragmentation باعث می‌شود تا این داده‌ها در فضای فیزیکی هارد نزدیک به یکدیگر قرار گیرند . سرعت هارد در دسترسی به داده‌ها بیشتر شود.

هرچند در سیستم‌های امروزی این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد اما انجام عملیات defragmentation ضرری ندارد و خوب است هرچند وقت یک‌بار این کار را انجام دهیم.

Defrag کردن هارد در ویندوز 10

برای شروع عملیات defragmentation ابتدا در نوار جستجو در منوی Start عبارت Defragment را تایپ کنید و سپس روی گزینه Defragment and Optimize Your Drives کلیک کنید.

defrag کردن هارد با این کار پنجره Optimize Drives باز می‌شود و فهرستی از تمامی درایوهای سیستم که عملیات Fragmentation روی آن‌ها مجاز است نمایش داده می‌شود. نکته مهم این است که ویندوز 10 فقط درایوهایی را Defrag می‌کند که فرمت NTFS داشته باشند. درایوهایی با فرمت exFAT در ویندوز 10 قابل Defrag کردن نیستند.

defrag کردن هارد در فهرست نمایش داده شده، درایوی را که می‌خواهید Defrag کنید انتخاب کرده و سپس روی گزینه Optimize کلیک کنید.

defrag کردن هارد اگر درایوی که انتخاب کرده‌اید نیاز به عملیات Defragmentation و یا بهینه‌سازی داشته باشد، عملیات Defrag کردن انجام می‌شود. مقبل نام درایو میزان پیشروی عملیات به صورت درصدی نمایش داده می‌شود.

defrag کردن هارد پس از اتمام عملیات، در ستون آخر عبارت OK(0% Fragmented) نمایش داده می‌شود.

defrag کردن هارد شما می‌توانید عملیات Defrag کردن سیستم را با زمان‌بندی دستی انجام دهید. برای این کار روی دکمه Turn On در بخش Scheduled Optimization کلیک کنید. با این کار عملیات Defrag کردن هارد به صورت خودکار بر اساس برنامه زمان‌بندی انتخاب شده، انجام می‌شود.

ارسال نظر