آموزش حاشیه گذاری در ورد برای صفحات، پاراگراف ها و عکس ها

با کادربندی صفحات و نوشته‌های خود می‌توانید ظاهر جذاب‌تری به سند ورد بخشیده و آنها را از سایر اسناد بی‌روح ورد متمایز سازید. آموزش حاشیه گذاری در ورد به تمام نکات مهم در این باره اشاره می‌کند.

آموزش حاشیه گذاری در ورد برای صفحات، پاراگراف ها و عکس ها

آموزش حاشیه گذاری در ورد

گاهی مواقع لازم است چیدمان پروژه Word خود را شکیل‌تر کرده و طراحی صفحه را آراسته‌تر کنید. حاشیه گذاری صفحه و کادربندی برخی پاراگراف‌های نوشته‌شده در سند ورد می‌تواند علاوه بر ظاهری آراسته، تمرکز خواننده را به سوی نکات مهم سوق دهد.

حاشیه گذاری صفحات ورد

برای قرار دادن حاشیه روی صفحه، ابتدا به تب Design رفته و سپس گزینه Page Border را در گروه Page Background انتخاب کنید. البته در نسخه‌های قدیمی ورد، حاشیه گذاری در تب Page Layout قابل‌دسترس است.

با کلیک روی گزینه Page Border پنجره‌ای با عنوان Border and Shading روی صفحه ظاهر می‌شود. در این پنجره، حاشیه‌های مختلف در اندازه‌ها و طرح‌های متفاوت وجود دارند که از آن‌ها می‌توانید استفاده کنید.

آموزش حاشیه گذاری در ورد

پنجره Border and Shading دارای سه بخش است. بخش Borders مخصوص کشیدن کادر دور نوشته‌های موجود در متن است. بخش Page Border برای حاشیه گذاری صفحه مورداستفاده قرار می‌گیرد. با تب Shading نیز می‌توان نوشته را هایلایت کرد.

برای کادربندی صفحه، گزینه Page Border را انتخاب می‌کنیم. در بخش Setting (سمت راست) گزینه Box (کادربندی کامل) را انتخاب می‌کنیم. با این کار، چهار خط حاشیه در بخش Preview نشان داده می‌شوند.

حالا از قسمت Style، Color و Width به ترتیب سبک خطوط حاشیه، رنگ خطوط حاشیه و ضخامت خطوط حاشیه را به طور دلخواه مشخص می‌کنیم.

آموزش حاشیه گذاری در ورد

در قسمت Art می‌توانید از نمایش‌های گرافیکی هنری به جای خط استفاده کنید.

در بخش Preview در صفحه Border and Shadingیک پنجره کشویی با عنوان Apply to قرار دارد. شما می‌توانید حاشیه را برای کل سند (Whole document) اِعمال کنید. اما در صورت سکشن بندی سند ورد می‌توانید حاشیه را برای یک بخش (This Section)، صفحه اول یک بخش (First Page Only) و تمام صفحات یک بخش به جز صفحه اول (All Except first Page) اِعمال کنید.

به همین سادگی می‌توانید سند ورد خود را حاشیه گذاری کنید.

اگر به دنبال کادربندی دلخواه در ورد هستید، کافی است در پنجره Border and Shading به جای گزینه Box در بخش Setting روی گزینه Custom کلیک کرده و خطوط حاشیه دلخواه را در بخش Preview مشخص کنید.

برای حذف حاشیه نیز مجدد به پنجره Border and Shading رفته و از بخش Setting روی گزینه None کلیک کنید تا حاشیه‌های ایجادشده روی صفحات حذف شوند.

همچنین بخوانید: آموزش گام به گام تبدیل ورد به پاورپوینت روی وب و دسکتاپ

حاشیه گذاری یک یا چند پاراگراف در سند ورد

برای حاشیه گذاری و کادربندی بخش خاصی از متن، ابتدا باید روی پاراگراف موردنظر کلیک کرده و مجددا به تب Page Borders بروید. این بار در پنجره Border and Shading باید تب Borders را انتخاب کنید.

باقی تنظیمات همانند حاشیه گذاری صفحه انجام می‌شود. می‌توانید از قسمت‌های Style، Color و Width حاشیه دور پاراگراف موردنظر را مشخص کنید. بدیهی است که گزینه Art در این قسمت مشاهده نمی‌شود. چون کشیدن یک کادر با طرح درخت کریسمس در وسط نوشته‌ها چندان ظاهر جذابی ندارد!

آموزش حاشیه گذاری در ورد

اگر می‌خواهید چند پاراگراف متوالی را در یک کادر قرار دهید، ابتدا پاراگراف‌های موردنظر را هایلایت کرده و سپس با مراجعه به پنجره Border And Shading و تب Borders حاشیه‌ای به سبک دلخواه را دور پاراگراف‌ها قرار دهید.

آموزش حاشیه گذاری در ورد

آموزش حاشیه گذاری در ورد

همچنین بخوانید: آموزش گام به گام جابجایی دلخواه تصاویر در ورد

حاشیه گذاری تصویر در سند ورد

ایجاد حاشیه دور تصویر، سند ورد شما را جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهد.

پس روی تصویر موجود در سند کلیک کنید تا در قسمت بالا، تبی به نام Picture Format برای شما ظاهر شود.

روی این تب کلیک کنید و در گروه Picture Styles یک سبک دلخواه را برای کادر تصویر انتخاب کنید.

البته می‌توانید از تنظیمات Picture Border نیز استفاده کرده و رنگ، ضخامت و همین‌طور سبک خطوط حاشیه دور تصویر را به دلخواه خود تغییر دهید.

آموزش حاشیه گذاری در ورد

ارسال نظر