آموزش خرید از اینستاگرام | چطور با خیال راحت از اینستاگرام خرید کنیم؟

خرید از اینستاگرام و به طور کلی خرید اینترنتی قواعد و نکاتی دارد که در صورت رعایت کردن آنها می‌توانید خریدی ایمن را تجربه کنید و مورد کلاهبرداری قرار نگیرید.

آموزش خرید از اینستاگرام | چطور با خیال راحت از اینستاگرام خرید کنیم؟

خرید از اینستاگرام

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که با شیوع ویروس کرونا در جهان تصمیم گرفتید حتی‌الامکان از خانه بیرون نروید و بخش عمده خریدهایتان را به صورت مجازی و اینترنتی انجام دهید. خوشبختانه این اتفاق در کشورمان به راحتی فراهم شده و سایت‌های مختلف در تأمین نیازهای گوناگون کاربران باهم رقابت دارند. حالا تقریباً همه‌جور چیزی را _از نان و اقلام سوپرمارکتی گرفته تا گوشت و محصولات دریایی و لباس و چیزهای دیگر-- می‌توان به صورت اینترنتی خریداری کرد.

صاحبان کسب‌وکارهای مختلف هم بیشتر از گذشته نسبت به فروش اینترنتی توجه دارند و در این بین حتی می‌توان صاحبان کسب‌وکارهایی را پیدا کرد که تمام فروششان اینترنتی است و اصطلاحاً فروشگاه اینترنتی دارند.

یکی از بسترهایی که این روزها در اختیار این نوع فروشندگان قرار گرفته و امکان خرید و فروش بی‌واسطه را میان خریدار و فروشنده فراهم کرده، اینستاگرام است. خرید از فروشگاه‌های اینستاگرامی ضوابط و قواعدی دارد که در صورت رعایت کردنشان می‌توانید خریدی مطمئن‌تر را تجربه کنید.

در ادامه به برخی از این موارد که به شما کمک می‌کنند یک فروشگاه مطمئن را انتخاب کرده و از آن خرید کنید می‌پردازیم. پس با مطلب آموزش خرید از اینستاگرام کلیک همراه باشید.

فروشگاه اینترنتی است یا خرید حضوری هم دارد؟

فروشگاه‌های اینستاگرامی را به چند دسته کلی می‌توان تقسیم کرد. بعضی از این فروشگاه‌ها فقط نقش معرفی محصولات برندشان را ایفا می‌کنند و خرید و فروش ندارند، بعضی‌ها در اصل فروشگاه حضوری هستند و در کنارش صفحه‌ای هم برای تبلیغ خودشان و فروش مجازی باز کرده‌اند و بعضی‌های دیگر صرفاً مجازی هستند و امکان فروش حضوری ندارند.

وقتی می‌خواهید یک پیج را برای خرید انتخاب کنید، به این مورد توجه کنید. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در شناخت این قضیه به شما کمک کند، خواندن بیوی آن صفحه است. بسیاری از فروشگاه‌هایی که امکان خرید حضوری هم دارند، آدرس فروشگاه را در قسمت بیو یا هایلایت‌های پیجشان می‌گذارند. این‌طوری خیالتان راحت‌تر می‌شود که این فروشگاه واقعا وجود دارد و چنانچه خریدتان -به هر دلیلی- به دستتان نرسید، جایی هست که برای شکایت سراغش بروید.

فروشگاه اینترنتی

دیگر عاملی که می‌تواند خیالتان را راحت کند، وجود شماره تلفن در بیو یا هایلایت‌های پیج است. این قضیه گرچه نشان‌دهنده اعتماد صددرصدی به آن پیج نیست، اما در مقایسه با پیج دیگری که هیچ نام و نشان و اطلاعاتی از صاحبش نمی‌دهد، خیالتان را قدری راحت‌تر می‌کند.

واقعی بودن عکس‌ها

واقعی بودن عکس‌های آن صفحه‌ی اینستاگرامی هم دیگر عاملی است که به شما کمک می‌کند بفهمید آن صفحه واقعی است و آن اجناس حقیقتاً وجود دارند، یا ممکن است پای مورد مشکوکی در میان باشد.

آموزش خرید از اینستاگرام

این قضیه را می‌توانید با بررسی عکس‌ها و استوری‌های آن صفحه بفهمید. اگر فروشگاهی دیدید که عکس‌هایش را تماماً از اینترنت و فروشگاه‌های خارجی برداشته بود و هیچ عکسی در پیجش پیدا نمی‌شد که خودش از محصولاتش گرفته باشد، می‌توانید به واقعی بودن آن فروشگاه شک کنید. هرچند معمولاً فروشگاه‌هایی که نقش واسطه را در خرید کالاها ایفا می‌کنند و برای مثال از ترکیه جنس وارد می‌کنند، عکس واقعی از خود محصولات ندارند و صرفاً نمونه‌هایی از کالاهایی را که می‌توان سفارش داد، در پیجشان می‌گذارند. اما همین فروشگاه‌ها هم می‌توانند با گذاشتن عکس و استوری از محصولاتی که به دستشان رسیده، خیال مشتری‌های بعدی را راحت‌تر کنند.

انتخاب روش سفارش؛ سایت، پیام‌رسان یا دایرکت؟

فروشگاه‌های اینترنتی این روزها روش‌های مختلفی را برای ثبت سفارش در اختیار مشتری‌هایشان قرار می‌دهند و روز به روز به تعداد فروشگاه‌های اینستاگرامی که صاحب وب‌سایت هم شده‌اند، افزوده می‌شود.

از اصلی‌ترین مزیت‌های خرید از وب‌سایت در مقایسه با خرید از اینستاگرام این است که می‌توانید از وجود نماد خرید اینترنتی آن سایت مطمئن شوید. همچنین موجودی کالای مورد نظر هم در سایت قابل نمایش است و چنانچه موجود نباشد، متوجه می‌شوید.

با این حال فروشگاه‌هایی که هنوز وب‌سایت ندارند، معمولا به دو روش واتس‌اپی/تلگرامی یا دایرکتی سفارش می‌پذیرند. در این زمینه هم صفحه‌ای که شماره تلفن دارد و در واتس‌اپ یا تلگرامش از شما سفارش می‌گیرد، روش مطمئن و حرفه‌ای‌تری را نسبت به دایرکت برگزیده است.

تعداد دنبال‌کنندگان و خواندن نظرات

بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی برای اینکه زودتر مطرح بشوند و مشتری جمع کنند، از روش خرید فالوئر (دنبال‌کننده) استفاده می‌کنند. بنابراین توجه به تعداد دنبال‌کنندگان یک صفحه گرچه معیار بدی نیست، با این حال همه‌چیز هم نیست و همین یک عامل به تنهایی نمی‌تواند باعث اعتمادتان به یک فروشگاه اینترنتی شود. در این زمینه اعتماد به اینکه چند نفر از دوستانتان آن صفحه و فروشگاه را می‌شناسند و دنبال می‌کنند یا قبلاً از آن خرید داشته‌اند، عاملی است که می‌تواند در اطمینان‌بخشی بیشتر به شما کمک کند.

همچنین برخی فروشگاه‌ها خودشان یا آشنایانشان زیر پست‌ها نظر می‌گذارند و یا نظرات مخالف و انتقادها را با سرعت حذف می‌کنند. با این حال خواندن نظرات زیر پست‌ها هم روشی است که تا اندازه‌ای به شما ثابت می‌کند این فروشگاه چقدر به مشتریانش اهمیت می‌دهد و مشتریانی که قبلاً از آن خرید داشته‌اند را راضی نگه داشته است یا نه.

هزینه ارسال با چه کسی است؟

طبیعی است که در روش خرید اینترنتی علاوه بر قیمت اصلی آن جنس و کالا، باید هزینه‌ای را هم برای ارسال آن بپردازید.

انتخاب روش ارسال و هزینه در نظر گرفته شده برای آن هم تا حد زیادی به نوع آن فروشگاه بستگی دارد. فروشگاه‌های بزرگ‌تر و معروف‌تر معمولاً قراردادی با شرکت پست امضا کرده‌اند و از آنجا که حجم خرید و فروششان زیاد است، هر روز ارسال بسته‌های پستی را انجام می‌دهند. در عوض فروشگاه‌های کوچک‌تر ممکن است فقط چند یا حتی یک روز در هفته را به ارسال کالاها اختصاص بدهند و این قضیه‌ای است که باید قبل از پرداخت هزینه کالا از فروشنده بپرسید.

ارسال اینترنتی

همچنین برخی فروشگاه‌ها اگر در شهر محل زندگی خودتان واقع شده باشند، امکان ارسال از طریق پیک را دارند. این روش سریع‌تر است و کالای موردنظر را در همان روز به دستتان می‌رساند، اما گران‌تر هم هست.

ضمناً بعضی از فروشگاه‌ها ممکن است در روزهایی خاص (مثل مناسبت‌ها و اعیاد) یا به ازای خرید چند محصول باهم، تخفیف بدهند و هزینه ارسال را از شما نگیرند. چنانچه چنین قانونی داشته باشند، این را حتماً در صفحه‌شان ذکر می‌کنند و نیازی به پرسیدن شما نیست.

هنگام خرید از اینستاگرام به یاد داشته باشید:

  • یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای همیشه به مشتریانش احترام می‌گذارد و به دنبال راهی است تا نظر آن‌ها را جلب کرده و برای خریدهای بعدی ترغیب کند.
  • در خرید اینترنتی نیازی به اعلام مشخصات امنیتی کارت شما (همچون رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضای کارت) به فروشنده نیست؛ فقط ممکن است لازم باشد برای اطمینان فروشنده از اینکه واقعاً مبلغ خرید را به حسابش واریز کرده‌اید، اسکرین‌شات عملیات بانکی‌تان را برایش بفرستید.
  • هنگام خرید پوشاک فروشنده موظف است اندازه‌های محصول و جنس آن کالا را به شما اعلام کند. اگر می‌خواهید به صورت اینترنتی و اینستاگرامی لباس بخرید و مطمئن نیستید اندازه‌تان هست یا نه، حتماً از فروشنده راهنمایی بگیرید.

به نظر شما چه موارد دیگری در اطمینان به یک فروشگاه اینترنتی وجود دارد که در گزارش ما در خصوص آموزش خرید از اینستاگرام مورد اشاره قرار نگرفته؟ حتماً در بخش نظرها برایمان بنویسید.

ارسال نظر