آموزش سه روش مختلف برای رفع خطای Service Battery در مک

رسانه کلیک - در این مطلب قصد داریم تا سه روش مختلف برای رفع خطای Service Battery در رایانه های مک را به شما آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

آموزش سه روش مختلف برای رفع خطای Service Battery در مک

خطای Service Battery در مک یا مک بوک معمولا به صورت ناغافل و ناگهانی ظاهر می شود؛ حتی اگر مدت زیادی از خرید لپ تاپ نگذشته باشد. با مراجعه به صفحه رسمی پشتیبانی اپل خواهید دید که اغلب شکایت ها مربوط به بروزرسانی های نرم افزاری، یک باگ کوچک، نگهداری و مدیریت ضعیف باتری، عملکرد عجیب باتری و یا تعویض کلی باتری می شود.

خطای مذکور ممکن است بنا به دلایلی مختلفی رخ دهد. اگر پس از انجام روش های زیر مشکل برطرف نشد، بهتر است دستگاه خود را پیش یک متخصص ببرید. اما قبل از معرفی روش ها بهتر است نگاهی به سه وضعیت مختلف باتری در حالت کلی بیاندازیم. مواردی که در منوی وضعیت باتری با آن ها روبرو می شوید عبارتند از:

  • Normal: این یعنی وضعیت باتری معمولی است و به لحظ عملکرد مشکلی ندارد.
  • Replace Soon: باتری هنوز کارایی دارد اما ممکن است به زودی قابلیت شارژ را از دست بدهد.
  • Replace Now یا Service Battery: باتری باید تعویض شود.

حال روش های مختلف برای رفع هشدار را با یکدیگر مرور می کنیم.

بررسی تعداد چرخه ها برای رفع خطای Service Battery

باتری مک بوک دارای تعداد چرخه مشخصی است که به میزان کارکرد 100 تا صفر درصد باتری، پیش از آغاز از کار افتادن کلی باتری اشاره می کند. هر چه مک بوک جدیدتر باشد، باتری آن بهتر و تعداد چرخه های مربوطه بیشتر خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه پشتیبانی رسمی اپل مراجعه کنید.

بدیهی است که پس از گذشت تعداد چرخه ها، خطای Service Battery به طور مرتب برای شما ظاهر خواهد شد. خوشبختانه در سیستم عامل macOS می توان به سادگی تعداد چرخه ها را بررسی کرد.

برای انجام این کار کافی است تا کلید Option را فشار داده و پس کلیک روی لوگوی منوی اپل، گزینه System Information را انتخاب کنید. کمی صفحه را به پایین کشیده و به بخش Hardware واقع در قسمت چپ بروید. با کلیک روی Power، اطلاعات مربوط به باتری برای شما به نمایش در می آید.

اگر تعداد چرخه ها یا همان عددی که در مقابل عبارت Cycle Count نوشته شده، از تعداد چرخه موجود در فهرست صفحه پشتیبانی اپل بیشتر باشد، مواجهه با خطای Service Battery کاملا طبیعی است.

ریست کردن SMC یا کنترل کننده سیستم مدیریت

همانطور که می دانید مک بوک هایی که بعد از سال 2009 وارد بازار شده اند اغلب دارای باتری غیر قابل تعویض هستند. در چنین شرایطی باید با ریست کردن SMC یا کنترل کننده سیستم مدیریت، خطای Service Battery را برطرف کنید.

1. برای ریست کردن SMC دستگاه خود را خاموش کنید.

2. آدابتور یا MagSafe را به منبع برق متصل کنید.

3. حال کلیدهای Shift، Ctrl، Option و دکمه پاور را به صورت همزمان فشار دهید.

4. انگشتان خود را به یک باره از روی این چهار کلید بردارید.

5. سپس دکمه پاور را بزنید تا دستگاه روشن شود. وضعیت باتری را در منو بررسی کنید و ببینید که آیا هشدار ناپدید شده یا خیر.

معمولا با ریست کردن SMC خطای Service Battery برطرف می شود؛ اما اگر چنین اتفاقی رخ نداد بد نیست روش بعد را نیز امتحان کنید.

رفع خطای Service Battery با استفاده از کالیبراسیون مجدد باتری

این روش ممکن است ساعت ها به درازا بیانجامد. با این حال اگر واقعا می خواهید از شر خطای Service Battery خلاص شوید، مراحل زیر را مو به مو انجام دهید.

1. باتری دستگاه را تماما (100 درصد) شارژ کرده و مطمئن شوید که چراغ MagSafe به رنگ سبز درآمده است.

2. حال به مدت دو ساعت کار با دستگاه را ادامه دهید. دقت کنید که طی این مدت MageSafe باید به منبع برق متصل باشد. سپس آن را از شارژ خارج کرده و منتظر بمانید تا خطای Low Battery در منوی وضعیت ظاهر شود. اکنون مک به صورت خودکار و بدون ارسال هیچ پیامی به حالت اسلیپ می رود. حال دستگاه را خاموش کنید.

3. پس از گذشت پنج ساعت یا بیشتر، مک را به آدابتور یا MagSafe متصل کنید تا باتری مجددا شارژ شود. این کار را در اصطلاح کالیبراسیون مجدد باتری می گویند.

جالب آنکه این روش از سوی خود کمپانی نیز به کاربران توصیه شده؛ بنابراین بهتر است هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید تا عملکرد باتری ضعیف نشود.

اگر پس از انجام هر یک از راهکارهای فوق خطای Service Battery رفع نشد، احتمالا زمان تعویض باتری فرا رسیده و دیگر باید کار را به دست متخصص بسپارید.

ارسال نظر