آموزش فعال کردن قابلیت Https-Only در مرورگر موزیلا فایرفاکس

رسانه کلیک - در این مطلب روش فعال کردن قابلیت Https-Only در مرورگر موزیلا فایرفاکس را آموزش می دهیم تا بتوانید امنیت دسترسی به صفحات وب را در سیستم خود افزایش دهید. 

آموزش فعال کردن قابلیت Https-Only در مرورگر موزیلا فایرفاکس

مرورگر فایرفاکس قابلیتی با عنوان Https-Only دارد که باعث افزایش امنیت دسترسی به صفحات وب می‌شود. در صورتی که این قابلیت را فعال کنید مرورگر فقط وب‌سایت‌های HTTPS را نمایش خواهد داد. برای فعل کردن قابلیت Https-Only مراحل زیر را طی کنید.

چرا پروتکل HTTPS مهم است؟

پروتکل امن HTTPS در واقع به منظور افزایش ایمنی کاربران در دسترسی به صفحات وب از طریق اینترنت معرفی شده است. عملکرد این پروتکل به این شکل است که اتصال بین مرورگر و سرور وب به صورت کاملاً رمزنگاری شده ایجاد می‌شود و به این ترتیب امکان دسترسی شرکت‌های شخص ثالث و یا هکرها ب این ارتباط از بین خواهد رفت.

با وجود اینکه پروتکل HTTPS باعث افزایش امنیت کاربران می‌شود اما هنوز وب‌سایت‌های زیادی وجود دارد که از این پروتکل پشتیبانی نمی‌کنند. وب‌سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS پشتیبانی می‌کنند آن‌هایی هستند که در ابتدای آدرس آن‌ها عبارت HTTPS وجود دارد. اما در آدرس وب‌سایت‌هایی که از پروتکل‌های HTTP پشتیبانی نمی‌کنند به جای عبارت HTTPS عبارت HTTP نوشته شده است.

از نسخه 83 مرورگر فایرفاکس که در تاریخ 16 نوامبر سال 2020 میلادی عرضه شده است قابلیتی به نام Https_Only در اختیار کاربران قرار داده شده است. شما می‌توانید با فعال کردن این قابلیت امنیت مرورگر خود را بالا ببرید.

فعال کردن قابلیت HTTPS-Only در مرورگر فایرفاکس

برای فعال کردن این قابلیت ابتدا روی منوی همبرگری که در بالای صفحه گوشه سمت راست قرار دارد کلیک کنید. از منوی باز شده در سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس گزینه Options را انتخاب کنید و در سیستم‌عامل مک گزینه Preferences را انتخاب کنید.

قابلیت Https-Only در برگه Options و Preferences روی گزینه Privacy & Security در منوی کناری کلیک کنید.

قابلیت Https-Only در صفحه Browser Privacy صفحه را به سمت پایین بکشید و قسمت HTTPS-Only را پیدا کنید. روی گزینه Enable Https-Only کلیک کنید.

قابلیت Https-Only سپس این برگه را ببندید. با فعال کردن این قابلیت در صورتی که بخواهید وب‌سایتی را مشاهده کنید که در آدرس آن عبارت HTTP وجود داشته باشد اما از پروتکل HTTPS نیز پشتیبانی کند، در این صورت نسخه تحت HTTPS وب‌سایت برای شما باز خواهد شد.

اگر وب‌سایت از نسخه HTTPS پشتیبانی نکند، برای شما یک ارور روی صفحه نمایش داده می‌شود. درست شبیه به تصویر زیر.

مرورگر موزیلا فایرفاکس اگر بخشی از وب‌سایت تحت پوشش پروتکل HTTPS قرار گرفته باشد در این صورت بخش‌هایی از وب‌سایت که تحت پوشش این پروتکل نیستند نیز با پروتکل HTTPS نمایش داده می‌شود. البته شما می‌توانید قابلیت Https-Only را در مرورگر فایرفاکس به صورت موقتی غیرفعال کنید. برای این کار روی نوار آدرس خود روی آیکون قفل کلیک کنید.

مرورگر موزیلا فایرفاکس در منوی باز شده روی گزینه Https-Only Mode کلیک کنید و سپس گزینه off temporarily را انتخاب کنید.

مرورگر موزیلا فایرفاکس اگر بخواهید برای همیشه قابلیت Https-Only را غیرفعال کنید گزینه Off را انتخاب کنید.

ارسال نظر