آموزش گام به گام پاک کردن حافظه کش دستگاه اندرویدی

رسانه کلیک - از آنجایی که بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی با مشکل محدودیت فضای حافظه در دستگاه خود مواجه هستند، در این مطلب قصد داریم تا روش ساده و آسانی را برای پاک کردن حافظه کش دستگاه اندرویدی معرفی کنیم.

آموزش گام به گام پاک کردن حافظه کش دستگاه اندرویدی

هرچند با وجود گسترش تکنولوژی فضای حافظه در گوشی‌های هوشمند تا حد قابل توجهی افزایش یافته است اما بسیاری از کاربران این گوشی‌ها با کمبود فضای حافظه مواجه هستند. از طرفی حجم وسیعی از داده‌ها چه تصاویر، اپلیکیشن و ویدیو و ذخیره آن‌ها روی گوشی‌های هوشمند باعث شده تا فضای حافظه به سرعت تمام شود و نیاز به پاک کردن کش اپلیکیشن یا دستگاه خود داشته باشیم.

فایل‌های کش کدام‌اند؟

قبل از اینکه بخواهیم روش پاک کردن کش حافظه گوشی‌های اندرویدی را آموزش دهیم ابتدا باید بدانید که فایل‌های کش در گوشی‌های اندرویدی کدامند. به طور کلی حافظه کش حافظه‌ای است که اپلیکیشن‌ها از آن برای عملکرد بهتر استفاده می‌کنند. این حافظه روی گوشی‌ها، مرورگرها و حتی سیستم‌عامل نیز وجود دارد. برای مثال وقتی شما صفحه وبی را باز می‌کنید مقداری از اطلاعات صفحه باز شده در کش مرورگر ذخیره می‌شود تا زمانی که مجدد آن را باز کردید از این اطلاعات استفاده شود و سرعت بارگذاری صفحه افزایش یابد.

گوشی اندرویدی اما با گذشت زمان اندازه و سایز این فایل‌ها در حافظه کش افزایش می‌یابد. این مسئله منجر به پر شدن کش حافظه می‌شود. فایل‌هایی که در کش ذخیره می‌شوند معمولاً فایل‌هایی هستند که کاربر نیازی به وجود آن‌ها ندارد و در مقابل پاک کردن آن‌ها تأثیری بر روی عملکرد اپلیکیشن یا دستگاه ندارد. در گوشی‌های اندرویدی هم حافظه کش حافظه‌ای است که فایل‌هایی که برای عملکرد بهینه اپلیکیشن لازم هستند در آن ذخیره می‌شود. خوشبختانه پاک کردن حافظه کش تأثیر چندانی در عملکرد اپلیکیشن‌ها ندارد.

پاک کردن حافظه کش اندروید توسط ابزارهای پیش‌فرض سیستم‌عامل

بسته به نسخه سیستم‌عامل اندروید دو گزینه برای پاک کردن حافظه کش دستگاه وجود دارد. البته در سیستم‌عامل اندروید 11 متأسفانه استفاده از روش ساده‌تر برای پاک کردن حافظه کش امکان‌پذیر نیست. اما این روش روی سیستم‌عامل اندروید 9 به قبل برای پاک کردن حافظه کش گوشی به خوبی جواب می‌دهد.

مدت زمان لازم برای پاک کردن حافظه کش گوشی بسته به تعداد اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی نصب شده است می‌تواند از 5 دقیقه تا ده دقیقه باشد. برای استفاده از این روش ابتدا اپلیکیشن Setting را روی گوشی خود باز کنید و روی گزینه Storage کلیک کنید.

گوشی اندرویدی از صفحه باز شده روی گزینه Other Apps کلیک کنید.

گوشی اندرویدی روی اپلیکیشن مورد نظر خود که می‌خواهید کش آن را پاک کنید کلیک کنید و سپس گزینه Clear Chache را انتخاب کنید. به هیچ عنوان روی گزینه Clear Data کلیک نکنید چون باعث می‌شود همه داده‌های روی اپلیکیشن مثل حساب کاربری، تنظیمات و موارد دیگر پاک شوند.

گوشی اندرویدی همین کار را برای همه اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهید حافظه کش آن‌ها پاک شود تکرار کنید. شما این کار را باید فقط برای اپلیکیشن‌هایی انجام دهید که اخیراً یعنی طی چند ماه اخیر از آن‌ها استفاده کرده‌اید. در سیستم‌عامل اندروید 9 برای وارد اپلیکیشن Setting شده و روی گزینه Storage کلیک کنید و سپس گزینه Free Up Space را انتخاب کنید.

پاک کردن کش روی گزینه Temporary Files & Raw Files کلیک کنید.

پاک کردن کش گزینه Cache Data را انتخاب کنید و روی گزینه delete در پایین صفحه کلیک کنید.

پاک کردن کش به این ترتیب می‌توانید کش اپلییکشن‌ها را به راحتی پاک کنید. توجه کنید که از این روش نمی‌توان روی سیستم‌عامل اندروید 11 استفاده کرد.

ارسال نظر