راهنمای جامع اتصال ساندبار به تلویزیون

بلندگو یا ساندبار کیفیت صدای تلویزیون را افزایش می‌دهد. با اتصال ساندبار به تلویزیون، هیجان تماشای فیلم یا اجرای بازی‌های ویدیویی را به اوج برسانید.

راهنمای جامع اتصال ساندبار به تلویزیون

4 روش اتصال ساندبار به تلویزیون

با تقویت صدای تلویزیون به وسیله ساندبار و دریافت صدای باکیفیت، می‌توانید لذت بیشتری از تماشای فیلم یا اجرای بازی ببرید. روش‌های مختلفی برای اتصال ساندبار به تلویزیون وجود دارد که در این مقاله آموزشی به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ساندبار به 2 طریق مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • استفاده از ساندبار به عنوان یک هاب و اتصال دستگاه‌های مختلف به آن؛ در این صورت برای وصل کردن تلویزیون تنها به یک کابل احتیاج دارید.
  • تنظیم ساندبار به عنوان یک اسپیکر و اتصال دستگاه‌های مختلف به تلویزیون و سپس اتصال تلویزیون به ساندبار.

گزینه‌های بالا در وهله اول به خود ساندبار و در وهله دوم به قابلیت پشتیبانی تلویزیون شما از ARC بستگی دارد. این مقاله را با گزینه‌ای ادامه می‌دهیم که بیشترین کیفیت صدا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اتصال ساندبار به تلویزیون به وسیله کابل HDMI

کابل HDMI بهترین روش برای وصل کردن ساندبار به تلویزیون است. در این روش، تلویزیون شما باید از HDMI-ARC پشتیبانی کند. بد نیست بدانید ARC مخفف عبارت کانال بازگشت صوتی است، یعنی صدا می‌تواند در هر دو جهت در امتداد کابل حرکت کند.

در صورت پشتیبانی از HDMI-ARC تنها کافیست از کابل HDMI برای اتصال ساندبار به تلویزیون خود استفاده کنید.

پس یک کابل HDMI تهیه کرده و آن را به پورت HDMI IN تلویزیون (ARC) وصل کنید. سپس سر دیگر کابل را به پورت HDMI OUT ساندبار (TV-ARC) متصل کنید. سپس ساندبار را روشن کنید و از صدای باکیفیت خروجی ساندبار لذت ببرید.

اتصال ساندبار به تلویزیون

همه ساندبارها از HDMI پشتیبانی نمی‌کنند، ولی نگران نباشید. یکی از روش‌های زیر حتما به کار می‌آیند!

اتصال ساندبار به تلویزیون به وسیله کابل اپتیکال

اگر ساندبار از HDMI پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از کابل‌های اپتیکال دیجیتالی (Digital Optical) یا کواکسیال دیجیتالی (Digital Coaxial) استفاده کنید. از لحاظ کیفیت تفاوتی بین این دو وجود ندارد؛ اما برخی تلویزیون‌ها از کواکسیال دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند، در حالی که اکثرا دارای قابلیت اتصال نوری هستند.

برای شروع، ابتدا خروجی نوری (معمولا در پشت) تلویزیون خود را پیدا کرده و یک سر کابل نوری را در آن جای دهید. خروجی نوری تلویزیون معمولا با برچسب Digital Audio Out (Optical) نشان داده می‌شود. حال سر دیگر کابل را به پورت Digital Audio In ساندبار وصل کنید.

حالا باید به بخش تنظیمات صدا در تلویزیون بروید. به بخش اسپیکرها رفته و گزینه Audio Out/Optical را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این گزینه‌ها در تلویزیون‌های متفاوت ممکن است با کلمات مشابهی دیده شوند. پس از راهنمای تلویزیون کمک بگیرید.

اتصال بلندگو به تلویزیون به وسیله رابط RCA یا کابل 3.5 میلی‌متری

اگر تلویزیون شما دارای برچسب line-out باشد، کافیست یک طرف کابل را به پورت خروجی (Line-out) تلویزیون و طرف دیگر را به ساندبار وصل کنید. توجه داشته باشید که کابل 3.5 میلی‌متری ربطی به جک هدفون ندارد.

احتمالا با سوکت های خروجی/ورودی استریو RCA آشنا هستید (همان دایره‌های سفید و قرمز). یک طرف کابل RCA را به تلویزیون و طرف دیگر را به ساندبار وصل کنید. نکته مهم این است که کانکتور قرمز باید به سوکت خروجی قرمز و کانکتور سفید به سوکت خروجی سفید تلویزیون وصل شود.

البته در صورت استفاده هم‌زمان از تلویزیون و دستگاه بلوری یا دی‌وی‌دی، می‌توانید کابل RCA را به دستگاهی به غیر از تلویزیون وصل کنید، اما انتظار صدای باکیفیت نداشته باشید.

اتصال ساندبار به تلویزیون

اتصال تلویزیون به ساندبار به وسیله جک هدفون

اگر هیچ‌یک از روش‌های بالا چاره‌ساز نشد، می‌توانید از جک هدفون برای اتصال ساندبار به تلویزیون استفاده کنید. در این صورت ابتدا باید تنظیمات صدای تلویزیون را تغییر دهید، در غیر این صورت با نتیجه افتضاحی مواجه می‌شوید!

در برخی تلویزیون‌ها (مثلا JVC) گزینه‌ای در بخش تنظیمات وجود دارد که عملکرد جک هدفون را به اتصال line-out تغییر می‌دهد. اگر تلویزیون شما فاقد این گزینه است، باید به طور دستی صدا را تنظیم کنید. همچنین توجه داشته باشید که در صورت اتصال تلویزیون به هدفون، خودتان باید صدای دستگاه را بلند کنید.

پس یک کابل 3.5 میلی‌متری به 3.5 میلی‌متری تهیه کرده و سپس یک طرف آن را به پورت هدفون تلویزیون (به عنوان خروجی) و طرف دیگر را به ساندبار وصل کنید. سپس وارد بخش settings تلویزیون شده و صدا را تنظیم کنید.

ارسال نظر