ارتقای لپ‌تاپ گیمینگ امکان‌پذیر است؟

اگربرای‌تان جای سوال است که آیا ارتقای لپتاپ گیمینگ کار راحتی است یا دردسرهای خاص خودش را دارد؟ در این یادداشت به شما کمک می‌کنیم نسبت به این دسته از سوالات، اطلاعات مفید و درستی را کسب کنید.

ارتقای لپ‌تاپ گیمینگ امکان‌پذیر است؟

لپتاپ‌های گیمینگ در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین محصولات حوزه‌ی دیجیتال تبدیل شده‌اند. با وجود این‌که همچنان رایانه‌های شخصی، انتخابِ اول هر نوع کاربری محسوب می‌شود، برخی از افراد به دلیل این‌که نیاز دارند تا یک سیستم کامپیوتری را مدام با خود حمل و نقل کنند، یک لپتاپ گیمینگ را خریداری می‌کنند. با این اوصاف، از آنجایی که بازی‌های ویدیویی به طور مستمر با گذر زمان پیشرفت حائز اهمیتی از لحاظ فنی، بصری و گرافیکی پیدا می‌کنند، سیستم‌های کامپیوتری هم باید ارتقا یابند تا یک گیمرِ حرفه‌ای و کارکشته بتواند بازی‌های ویدیویی را با بالاترین کیفیت ممکن تجربه کند. ارتقای یک کامپیوتر دسکتاپ به راحتی شدنی است اما یک لپتاپ گیمینگ چطور؟ در ادامه، به این موضوع می‌پردازیم که آیا ارتقای لپتاپ گیمینگ امکان‌پذیر است یا باید دور ارتقای لپتاپ یک خط قرمز کشید.

ارتقای لپتاپ گیمینگ؛ کل قطعات یا صرفا چند قطعه؟

برای ارتقای کامپیوتر، شما به راحتی می‌توانید یک قطعه‌ی جدید را خریداری کرده، سپس قطعه‌ی قدیمی را از مادربرد جدا کرده تا سخت‌افزار جدید به جای آن نصب شود. با این حال، تنها محدودیت در این سناریو، مطابقت داشتن فناوری‌ قطعات با یکدیگر است؛ برای مثال اگر یک کارت گرافیک جدید و مدرن را خریداری کرده‌اید، این سخت افزار باید در وهله‌ی اول روی مادربردی نصب شود که با کارت گرافیک خریداری شده سازگار باشد. در قدم بعدی، کیسِ مورد نظر باید فضای لازم را برای نصب قطعه داشته باشد.

در دنیای لپتاپ‌ها، ارتقای لپتاپ گیمینگ تا حدودی متفاوت است؛ چراکه سازنده‌های لپتاپ مسئول ارتقا خواهد بود. به زبان ساده‌تر، سازنده‌ها تصمیم می‌گیرند تا مادربرد، پردازنده مرکزی و همچنین پردازنده‌ی گرافیکی چطور باشند. بنابراین، شما قادر نیستید سه قطعه‌ی جایگزین جدید را خریداری و خودتان روی لپتاپ نصب کنید. با این حال، کاربر برای ارتقای لپتاپ گیمینگ خود تنها دو قطعه را می‌تواند به اصطلاح آپگرید کند؛ رم (RAM) و فضای ذخیره‌سازی.

هر دو قطعه‌ی رم و حافظه از یک قالب استاندارد بهره می‌برند و لپتاپ‌های گیمینگ به شما این اجازه را می‌دهند تا قطعات جدیدی را خریداری و جایگزینِ قطعات قدیمی کنید.

بسیاری از لپتاپ‌های گیمینگ از جایگاه‌های (اسلات‌ها) متعددی برای نصب قطعات حافظه بهره می‌برند. بنابراین، اگر محدودیت فضا برای شما یک چالش جدی است، شما می‌توانید یک حافظه‌ی SSD اینترنال جدید را خریداری کنید. البته باید حواستان باشد که نوع حافظه‌ی شما با اسلات موجود در مادربرد لپتاپ هم‌خوانی داشته باشد.

جالب است بدانید که برخی لپتاپ‌های بالارده از چهار اسلات رم بهره می‌برند؛ به همین دلیل، شما بدونِ برداشتن رم‌های قبلی می‌توانید چند قطعه رم جدید و دارای ظرفیت بالا را در داخل دستگاه قرار دهید.

CPU و پردازنده‌های گرافیکی به طور مستقیم به مادربرد لپتاپ‌ها چسبانده می‌شوند و اغلب طراحی‌های نازک با وزن سبکی دارند. البته، در بعضی از لپتاپ‌ها دیده شده که می‌توان حتی این دو قطعه را هم از مادربرد لپتاپ جدا کرده و قطعات جدید را در داخل لپتاپ نصب کرد. یک استاندارد برای کارت گرافیک‌های دارای قابلیت ارتقای لپتاپ تحت عنوان MXM وجود دارد اما از این استاندارد به هیچ وجه استقبال نشد؛ چراکه هزینه‌ی نصب ماژول‌های MXM در داخل لپتاپ‌ها به طور سرسام‌آوری زیاد است.

ارتقای رم برای بازی‌های ویدیویی آینده

ارتقای لپتاپ گیمینگ با افزایش ظرفیت رم، یک راه خوب برای تجربه‌ی هر چه بهتر بازی‌های ویدیویی است؛ هر چند، در حال حاضر وجود ۱۶ گیگابایت رم برای لپتاپ، انجام بازی‌های ویدیویی را با بالاترین کیفیت ممکن تضمین می‌کند. با این حال، ارتقای رم صرفا برای بازی‌های ویدیویی نیست. برخی از نرم‌افزارها، برای مثال نرم‌افزارهای استریم ویدیویی یا سری نرم افزارهای محصولات ادوبی نظیر فتوشاپ و پریمیر پرو با در اختیار داشتن ظرفیت رمِ بیشتر، عملکرد بهتری در اجرا دارند. بنابراین، اگر اهل تولید محتوا هم باشید، ارتقای رم دیر یا زود به یک موضوع اساسی و مهم برای شما تبدیل خواهد شد.

در حالی‌که CPU و کارت گرافیک برای مدت مدیدی به کار شما می‌آیند، بازی‌های ویدیویی نسل بعدی به احتمال زیاد به مقدار رم بیشتری نیاز پیدا می‌کنند؛ به این علت که وسعت دنیا و مراحل بازی‌های ویدیویی بزرگتر و بیشتر شده و به همین دلیل، مقدار رم بیشتری برای پردازش هم‌زمان المان‌های محیطی نیاز است. همچنین فناوری‌های مختلفی مثل Ray-tracing هم باعث می‌شوند تا از فضای بیشتری از قطعات رم استفاده شود.

اگر شما یک لپتاپ مدرن چند هسته‌ای با بیشتر از هشت هسته در اختیار دارید، بازی‌های ویدیویی جدید از این هسته‌های اضافی به نفع خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل در آینده‌ی نزدیک، نیاز به ارتقای رم برای یک لپتاپ گیمینگ بیش از پیش احساس خواهد شد.

خرید یک حافظه SSD جدید؛ به منظور ذخیره‌سازی بیشتر و پردازش سریع‌تر

اگر سالِ ساختِ لپتاپ گیمینگ شما مربوط به چند سال اخیر است، احتمال دارد که حافظه‌ی SATA SSD روی مادربرد دستگاه نصب شده باشد. البته در مدل‌های میان‌رده و حتی بهتر، NVME SSD با فرمت اسلات M.2 وجود دارد که جدیدترین تکنولوژی برای طراحی SSD اینترنال به شمار می‌رود. بنابراین، اگر لپتاپ شما از یک حافظه‌ی HDD استفاده می‌کند، شما با ارتقای حافظه به SSD می‌توانید سیستم خود را از این رو به آن رو کنید!

حتی اگر لپتاپ گیمینگ شما دارای یک SSD باشد، خرید یک SSD جدیدتر می‌تواند سرعت دستگاه را تا چند برابر بهتر کند. این موضوع قطع به یقین برای گیمرهای کارکشته یک مزیت محسوب می‌شود. اگر شما یک لپتاپ با کارت گرافیک دارای DirectX 12 داشته باشید، شما می‌توانید سرعت بارگذاری سریع‌تری را در بازی‌های ویدیویی با ارتقای لپتاپ گیمینگ خود به‌واسطه‌ی خرید یک حافظه‌ SSD کسب کنید.

کارت گرافیک اکسترنال؛ قابلیت ارتقا دارد یا خیر؟

حتی در لپتاپ‌های گیمینگ بالارده هم قابلیت ارتقای کارت گرافیک وجود ندارد اما آیا می‌توان از یک کارت گرافیک اکسترنال یا خارجی برای ارتقای سیستم به طور موقت استفاده کرد؟ این پردازنده‌های گرافیکی در واقع توسط یه کابل پر سرعت، با لپتاپ یا یک سیستم کامپیوتری ارتباط برقرار می‌کنند. رایج‌ترین ارتباط این نوع قطعات با لپتاپ، وجود پورت‌های تاندربولت ۳ و ۴ است. البته سازندگان لپتاپ در فرایند توسعه‌ی بعضی از محصولات، کانکتور یا رابط eGPU منحصر به فرد خود را طراحی و عرضه می‌کنند. هر چند، این موضوع باعث ایجاد محدودیت در انتخاب کارت گرافیک برای کاربر نمی‌شود.

در زمان نگارش این یادداشت، تاندربولت ۳ و ۴ تنها چهار خط از پهنای باند PCIe 3.0 را ارائه می‌دهند. این مسئله برای بازی‌های ویدیویی یک چالش اساسی خواهد بود؛ چراکه اطلاعات در بازی‌های ویدیویی باید خیلی سریع بین پردازنده‌ی گرافیکی و سیستم لپتاپ نقل و انتقال پیدا کند. بنابراین، از حداکثر توان کارت گرافیک نمی‌توان بهره‌برداری کرد. با این همه تفاسیر، اگر یک لپتاپ گیمینگ با کارت گرافیک قوی داشته باشید، استفاده از پردازنده‌های گرافیکی اکسترنال به دلیل دردسر و مسائل فنی‌ پیرامون استفاده‌اش ارزش وقت و خرید را ندارد.

استفاده از eGPU صرفا برای لپتاپ‌هایی منطقی است که CPU بسیار خوبی در دستگاه نصب شده اما به دلیلِ غیر گیمینگ بودن لپتاپ، توانِ اجرا و پردازش گرافیکی دستگاه پایین است. در این حالت، شما ابتدا باید یک کارت گرافیک اکسترنال را خریداری کنید. سپس هر زمان که دلتان می‌خواهد وارد یک بازی ویدیویی شوید، این قطعه را باید از طریق پورت تاندربولت به لپتاپ متصل کنید. این قطعه در مقایسه با کارت گرافیک ادغام شده با پردازنده‌ی مرکزی در لپتاپ‌ها، عملکرد به مراتب قوی‌تری دارد که برای گیمرها، این موضوع به شدت مهم خواهد بود.

اگر لپتاپ شما دارای یک ارتباط غیر از تاندربولت با پهنا باند PCIe بیشتر است، سناریوی ارتقا کارت گرافیک متفاوت می‌شود. پردازنده‌های جدیدتر که کنترلر تاندربولت را در بسته CPU ادغام می‌کنند قادر خواهند بود عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به سیستم‌های کامپیوتری داشته باشند که صرفا از یک کنترلر مجزا استفاده می‌کنند.

این سناریو هم امکان‌پذیر خواهد بود تا شما eGPU را به اسلات M.2 لپتاپ متصل کنید؛ جایگاهی که به طور طبیعی، محل اتصال یک حافظه SSD است. در اسلات‌های M.2 جدیدتر، پهنا باند PCIe بیشتری نسبت به تاندربولت ارائه می‌شود و به همین دلیل، این راه حل هم برای ارتقای لپتاپ گیمینگ مناسب خواهد بود. البته در این حالت، سیستم باید باز شده تا پروسه‌ی ارتقا انجام گیرد. این فرایند برای افراد و کاربرهای خانگی که درک چندان بالایی از سخت افزار ندارند، به شدت دشوار و چالش برانگیز خواهد بود. بنابراین، بهتر است از کارشنا‌س‌های فنی علوم کامپیوتر به این منظور استفاده شود.

ارتقای لپتاپ گیمینگ؛ بدون نگرانی و دغدغه
اگر گیمر هستید، با خیال راحت یک لپتاپ گیمینگ را خریداری کنید؛ چراکه اگر لپتاپ مورد نظرتان دارای پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی قدرتمند یا حداقل متوسط رو به بالا باشد، در اجرای بازی‌های ویدیویی روز دنیا کم نمی‌آورد. در آینده‌ی نزدیک شاید شما به ارتقای رم نیاز داشته باشید اما فعلا خیالتان راحت که حداقل برای چهار الی پنج سال آینده می‌توانید با خیال آسوده به تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی با کیفیت معقول بپردازید.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر