ترفندهای کاربردی افزایش سرعت لپ تاپ

یکی از وسایلی که به واسطه استفاده مداوم و مرور زمان عملکرد و سرعت آنها کاهش می‌یابد کامپیوترهای شخصی یا لپتاپ‌ها هستند. اما چه راه‌هایی برای افزایش سرعت لپ تاپ وجود دارد؟ 

ترفندهای کاربردی افزایش سرعت لپ تاپ

امروزه با پیشرفت نرم‌افزارها و بالا رفتن میزان مصرف آنها از منابع سخت‌افزاری کامپیوترها باعث شده تا لپتاپ بسیاری از کاربران با مشکل کند شدن و اختلال در عملکرد مواجه شود. به همین منظور ما قصد داریم تا چندین راه اساسی برای حل این مشکل در اختیار شما قرار دهیم.

افزایش سرعت لپ تاپ

راه‌های افزایش سرعت لپ تاپ

اگر سرعت کامپیوترتان کاهش پیدا کرده شما می‌توانید با انجام چندین اقدام ساده سرعت دستگاه خود را چند برابر کنید.

۱- بستن برنامه‌های Startup

یکی از عوامل مهمی که روی سرعت روشن شدن و عملکرد دستگاه تاثیر مستقیم دارد برنامه‌هایی است که در زمان روشن شدن لپتاپ بطور خودکار اجرا می‌شوند. اما اجرای برخی از این نرم‌افزارها ضرورتی برای کاربر نداشته و تنها باعث کند شدن عملکرد سیستم می‌شود.

بنابراین شما می‌توانید برای جلوگیری از اجرای خودکار آنها روی نوار وظیفه (Taskbar) کامپیوتر خود راست کلیک کرده و وارد تنظیمات "Task manager" شوید. سپس زبانه "Startup" را انتخاب کرده و برنامه‌هایی که اجرای آنها در زمان روشن شدن سیستم الزامی نیست را روی حالت غیرفعال (Disabled) قرار دهید.

۲- پاک کردن فایل‌های اضافی

افزایش سرعت لپ تاپ

همان‌طور که می‌دانید داشتن فایل‌های اضافی روی هر دستگاهی باعث می‌شود تا پردازش وظایف در آن کندتر از حالت عادی انجام شود.

بنابراین یکی از راه‌های اصلی افزایش سرعت لپ تاپ پاک کردن فایل‌هایی است که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنیم. سعی کنید سطل آشغال (Recycle Bin) دستگاه را خالی نگه‌دارید و محتویات پوشه دانلود خود را به یک درایو دیگر (بجز درایوی که ویندوز روی آن نصب شده است.) منتقل کنید.

۳- شناسایی برنامه‌های پرمصرف

اگر با مشکل کند شدن سرعت کامپیوتر مواجه شده‌اید بهتر است برنامه‌هایی که از منابع سخت‌افزاری شما بیش از حد استفاده می‌کنند را شناسایی و آنها را متوقف کنید.

برای این کار تنها کافیست همانند روشی که در شماره ۱ گفته شد وارد "Task manager" شده و در زبانه "Processes" نرم‌افزاری‌هایی که از آنها استفاده ندارید را با "End task" متوقف کنید.

۴- تغییر تنظیمات حالت نیرو

افزایش سرعت لپ تاپ

اگر فکر میکنید عملکرد کامپیوتر یا لپتاپ دیگر مثل گذشته نیست شما می‌توانید با جستجوی عبارت "Create a power plan" در قسمت استارت ویندوز و ورود به این تنظیمات، حالت عملکرد دستگاه را روی "High Performance" قرار دهید. با این کار سرعت انجام انواع وظایف در سیستم بطور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

۵- لغو نصب برنامه‌های بلااستفاده

یکی از راه‌های بسیار ساده و کاربردی به جهت افزایش سرعت لپ تاپ حذف (Uninstall) کردن نرم‌افزار یا بازی‌هایی است که شما از آنها استفاده نمی‌کنید و تنها وجود آنها باعث کند شدن عملکرد کلی سیستم می‌شود.

برای این کار عبارت "Programs and features" را در قسمت استارت ویندوز جستجو کرده و به صفحه برنامه‌های نصب شده بروید. از طریق این بخش شما می‌توانید برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید را لغو نصب کنید.

۶- استفاده از ابزار Disk cleanup

افزایش سرعت لپ تاپ

یکی از ابزار پاک‌سازی داخلی ویندوز دیسک کلین‌آپ است. این برنامه بطور خودکار فایل‌های اضافی و جمع شده در حافظه پنهان درایو "C" لپتاپ را شناسایی کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد تنها با یک کلیک آنها را پاک کنند.

برای استفاده از دیسک کلین‌آپ شما می‌بایست عبارت "Disk Cleanup" را در قسمت استارت ویندوز جستجو کنید. با کلیک روی گزینه "OK" عملیات پاک‌سازی آغاز می‌شود و پس از پایان کار سرعت دستگاه بطور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته: پیش از شروع پاک‌سازی تیک فولدر و بخش‌هایی که نمی‌خواهید حذف شوند را غیرفعال کنید.

۷- استفاده از ابزار Defragment

یکی از عواملی که موجب کاهش سرعت کامپیوتر می‌شود ایجاد فضاهای خالی و تخریب برخی واحدهای حافظه ذخیره‌سازی دستگاه (Hard Drive) است. این مشکل به مرور زمان و بدون اطلاع کاربر رخ می‌دهد به همین پیشنهاد می‌شود هر ۱ الی ۳ ماه یک‌بار اقدام به "Disk Defragment" کامپیوتر خود کنید.

به همین منظور کافیست عبارت "Defragment" را در قسمت ویندوز جستجو کرده و وارد تنظیمات "Optimize Drives" شوید. حال دکمه "Ctrl" کیبورد را نگه داشته و بطور همزمان با استفاده از ماوس تمام درایوهای کامپیوتر خود را انتخاب کنید. در نهایت با کلیک روی گزینه "Optimize" دستگاه شروع به عیب‌یابی و بازیابی سلول‌های هارد می‌کند.

نکته: این عملیات ممکن است کمی زمان‌بر باشد.

۸- تغییرات در نحوه نمایش انیمیشن‌ها

افزایش سرعت لپ تاپ

شرکت مایکروسافت در نسخه‌های اخیر سیستم‌عامل خود همچون ویندوز ۱۰ از لایه‌های انیمیشنی سنگینی به منظور ایجاد تجربه هرچه بهتر برای کاربران استفاده کرده است. اما به نمایش درآمدن جلوه‌های مختلف و انیمیشن‌ها یکی از عملیات‌های پرمصرف و سنگین برای پردازنده و کارت گرافیک دستگاه به حساب می‌آید.

اما شما می‌توانید به منظور افزایش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر خود این جلوه‌ها را به دلخواه خود فعال یا غیرفعال کنید. برای این کار کافیست عبارت "Performance Options" را در بخش ویندوز جستجو کرده و اینتر را بزنید. حال با انتخاب زبانه "Visual Effects" شما می‌توانید نحوه نمایش انیمیشن‌های سیستم را مدیریت کرده و گزینه‌های دلخواه را روشن یا خاموش کنید.

آیا تابحال از راه‌های ارائه شده به منظور افزایش سرعت کامپیوتر خود استفاده کرده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: آموزش دانلود رایگان ویندوز ۱۱ | نسخه نهایی چه زمانی آماده می‌شود؟

ارسال نظر