ایرتگ، تایل و چیپولو؛ ردیاب های بلوتوثی چگونه کار می‌کنند؟

رسانه کلیک - ردیاب های بلوتوثی ساده‌ترین راه برای یافتن آیتم‌های گم‌شده هستند. اما این دستگاه‌های کوچک چگونه در مکان‌یابی وسایل به شما کمک می‌کنند؟

ایرتگ، تایل و چیپولو؛ ردیاب های بلوتوثی چگونه کار می‌کنند؟

ردیاب های بلوتوثی دستگاه‌های کوچکی هستند که می‌توانید آن‌ها را به هر آیتم پوشش‌دار، مثل کوله‌پشتی یا حتی حیوان خانگی خود وصل کنید. با نصب ردیاب روی آیتم مورد نظر می‌توانید با استفاده از گوشی همراه خود در هر زمان از مکان آن مطلع شوید.

عملکرد ردیاب های بلوتوثی چگونه است؟

دستگاه‌های ردیاب بلوتوثی مثل ایرتگ های جدید اپل، تایل و چیپولو، از BLE یا بلوتوث 4 برای اتصال و به اشتراک‌گذاری داده‌ها با گوشی همراه شما استفاده می‌کنند. پس از اتصال، شما می‌توانید مکان شیء مورد نظر را با استفاده از نقشه موجود در اپلیکیشن موبایل مخصوص یا مرورگر وب، ردیابی کنید. همچنین می‌توانید از تلفن همراه برای به صدا درآوردن ردیاب استفاده کرده و وسیله مورد نظر را سریع‌تر پیدا کنید.

بلوتوث ترکرها (bluetooth trackers) بیشتر برای فضای درون خانه یا مکان‌های نزدیک به کار می‌آیند. اما برخی از این دستگاه‌ها می‌توانند اشیاء موجود در فاصله 80 متری را پیدا کنند.

ترکر را با ردیاب های GPS اشتباه نگیرید

ردیاب بلوتوثی از جنبه‌های مختلف با ردیاب GPS فرق می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فناوری به‌ کار رفته در هر یک اشاره کرد.

بلوتوث ترکرها تنها به BLE (بلوتوث کم‌مصرف) برای یافتن اشیاء مفقود در یک محدوده نسبتا کوچک وابسته هستند. در حالی که از ردیاب های GPS می‌توان برای یافتن مکان اشیاء در هر جای دنیا استفاده کرد.

مزایای استفاده از ردیاب های بلوتوثی

دستگاه‌های ردیاب بلوتوثی مزایای متعددی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

هشداردهی مجاورت

با وصل کردن ردیاب به یک شیء، درست قبل از خارج شدن از محدوده ارتباطی، یک پیام هشدار برای شما صادر می‌شود. بدین ترتیب، همیشه می‌توانید وسایلتان را در نزدیکی خود نگه دارید.

یافتن مکان گوشی همراه

اکثر ردیاب های بلوتوثی، امکان مکان‌یابی وارونه را فراهم می‌آورند. به بیان بهتر، شما می‌توانید از ردیاب برای یافتن گوشی همراه خود استفاده کنید. با فشردن یک دکمه خاص روی ردیاب، گوشی شما به صدا در می‌آید، حتی اگر در حالت بی‌صدا (silent) باشد.

پشتیبانی از مکان‌یابی برون‌سپاری شده

یکی دیگر از مزایای ردیاب های بلوتوثی، پشتیبانی از ردیابی مکان به صورت برون‌سپاری شده (یعنی با کمک افراد دیگر) است. زمانی که شیء مورد نظر شما از محدوده ارتباطی خارج شود، می‌توانید آن را به عنوان آیتم مفقود در اپلیکیشن یا وب سایت ردیاب، علامت‌گذاری کنید.

اگر فرد دیگری که از ردیاب مشابه استفاده می‌کند، وارد محدوده شیء گمشده شما شود، سیگنال آن را دریافت خواهد کرد. در این صورت می‌توانید از مکان جدید آیتم مفقود خود باخبر شوید. هر چه افراد بیشتری از دستگاه دریاب بلوتوثی مشابه با دستگاه شما استفاده کنند، احتمال یافتن اشیاء گم‌شده بیشتر می‌شود.

عمر طولانی باتری

به سبب نرخ مصرف باتری پایین، شما می‌توانید تا شش ماه از ردیاب بلوتوثی خود استفاده کنید، بدون اینکه نیازی به شارژ یا تعویض آن باشد. البته برخی از ردیاب‌ها دارای باتری قابل تعویض هستند.

مقاومت در برابر آب

بسیاری از دستگاه‌های ردیاب بلوتوثی ضد آب هستند و در روزهای بارانی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

کمک‌رسانی انجمنی

خرید یک ردیاب بلوتوثی به معنی دسترسی به یک انجمن بزرگ از کاربران است. یعنی اگر شیء مورد نظر شما از محدوده ارتباطی خارج شد، می‌توانید از افراد بسیاری برای کمک به یافتن آن بهره‌مند شوید.

قابل دسترس در طراحی و اندازه‌های مختلف

بسته به کمپانی سازنده، ردیاب های بلوتوثی در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. البته اندازه ردیاب روی عمر باتری تأثیر می‌گذارد. هر چه ردیاب بزرگ‌تر باشد، طول عمر بیشتری دارد.

ماندگاری

ردیاب های بلوتوثی بسیار مقاوم و غیرشکننده هستند. با توجه به اینکه احتمال افتادن وسایل کوچک از دست شما بیشتر است، دوام و ماندگاری یک مزیت مهم به شمار می‌آید.

محدودیت‌های ترکر

ردیاب های بلوتوثی برای یافتن اشیاء به کار گرفته می‌شوند. ولی قبل از خرید، بهتر است با معایب آن‌ها نیز آشنا شوید.

ردیاب های بلوتوثی نیاز به دستگاه جانبی

بلوتوث ترکرها به یک اپلیکیشن جانبی جهت عملکرد صحیح احتیاج دارند. یعنی این دستگاه‌ها باید به ارتباطات بلوتوثی گوشی موبایل شما متصل شوند تا اپلیکیشن آنها به درستی کار کند.

بازه ارتباطی محدود

با توجه به عملکرد فناوری بلوتوث، ردیاب‌های مجهز به این فناوری تنها در بازه ارتباطی کوتاهی کار می‌کنند. در حال حاضر حداکثر بازه ارتباطی ردیاب های بلوتوثی حدود 80 متر است.

امکان تعویض باتری در همه آنها وجود ندارد

بسیاری از ردیاب های بلوتوثی از باتری‌های قابل تعویض استفاده می‌کنند. اما باتری قابل تعویض خاصیت ضد آب بودن دستگاه را از بین می‌برد. دستگاه‌های ضد آب فاقد باتری تعویض‌پذیر هستند.

مکان‌یابی برون‌سپاری شده تنها در مکان‌های شلوغ امکان‌پذیر است

کاربران ردیاب های بلوتوثی در مکان‌های خلوت، شانس کمی برای استفاده از مزیت مکان‌یابی برون‌سپاری شده دارند. چون احتمال اینکه یک فرد دارای ردیاب مشابه، از کنار شیء مفقود شما عبور کند، بسیار کم می‌شود.

آیا خرید ترکر بلوتوثی ضرورت دارد؟

خرید ردیاب بلوتوثی به نیازمندی‌ها و الزامات ویژه شما بستگی دارد. آیا شرایط شما به نوعی است که اغلب وسیله‌ای را گم می‌کنید؟ اگر در خانه یا محل کار دائما به دنبال وسایل خود می‌گردید، بهتر است از ردیاب های بلوتوثی استفاده کنید. اما اگر به دنبال دستگاهی با بازه ارتباطی وسیع‌تر هستید، ردیاب های GPS به کارتان می‌آیند.

ارسال نظر