اینستاگرام تی وی (IGTV) چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

رسانه کلیک – در این مطلب قصد داریم تا به معرفی مختصر IGTV یا همان اینستاگرام تی وی پرداخته و نحوه کار با آن را با یکدیگر مرور می کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

اینستاگرام تی وی (IGTV) چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

همانطور که می دانید اینستاگرام تی وی (IGTV) محیطی است که عموما برای آپلود ویدیوهای طولانی طراحی شده است. در ادامه به معرفی مختصر این قابلیت پرداخته و نحوه کار با آن را به شما آموزش می دهیم.

معرفی اینستاگرام تی وی

اینستاگرام تی وی یا همان IGTV یکی دیگر از سرویس های اینستاگرام است که در سال 2018 معرفی شده و امکان آپلود ویدیوهای طولانی تر از 60 ثانیه را برای کاربران فراهم می آورد. این سرویس در حقیقت برای رقابت با YouTube و Vimeo به بازار آمد و توانست طی مدت کوتاهی طرفداران بسیاری را به دست آورد. برای استفاده IGTV می توانید به خود اینستاگرام مراجعه کرده و یا اپلیکیشن آن را به صورت مجزا دانلود کنید.

نحوه دسترسی به IGTV

راه های مختلفی برای دسترسی به این سرویس وجود دارد که ساده ترین آن ها، دانلود مستقیم اپلیکیشن IGTV از اپ استور یا گوگل پلی است. البته برای استفاده از IGTV باید در اینستاگرام نیز حساب کاربری داشته باشید.

روش دیگر از طریق خود اپلیکیشن اینستاگرام صورت می گیرد. بدین ترتیب که شما باید به صفحه جستجو رفته و روی آیکون IGTV واقع در گوشه سمت چپ و بالای صفحه ضربه بزنید. در این قسمت می توانید ویدیوهای پربازدید و یا ویدیوهای یک صفحه خاص را مشاهده کنید.

روش سوم، رفتن به صفحه پروفایل شخص یا حساب مورد نظر است. با انتخاب گزینه دوم از چپ به صفحه IGTV هدایت شده و در آنجا می توانید فهرست ویدیوها را به ترتیب تاریخ مشاهده کنید. با لمس هر یک از این آیتم ها، ویدیو به نمایش در می آید.

علاوه بر موارد فوق، ویدیوهایی با آیکون تلویزیون در قسمت فید وجود دارند که کاربر پس از مشاهده چند ثانیه از آن ها و زدن گزینه Keep Watching، مستقیما به قسمت IGTV هدایت می شوید.

تفاوت IGTV با پست و استوری

عمده ترین تفاوت بین IGTV و پست یا استوری، در مدت زمان پخش است. همانطور که می دانید حداکثر طول ویدیوهایی که به عنوان پست یا استوری منتشر می شوند به ترتیب برابر با 60 و 15 ثانیه است. در حالی که طول برخی از ویدیوهای IGTV به یک ساعت نیز می رسد. اگر کاربر در حال آپلود ویدیوی بالای 60 ثانیه باشد، اینستاگرام به صورت خودکار آن را تبدیل به ویدیوی IGTV می کند.

تفاوت دوم، محتوایی که در IGTV به اشتراک گذاشته می شود را می توان به راحتی سازماندهی کرد و آن را در گروه هایی تحت عنوان Series قرار داد. دارنده حساب در ادامه قادر خواهد بود تا قسمت ها یا اپیزودهای مختلفی را به هر سری اضافه کند. این ویژگی برای تولیدکنندگان و فیلم سازان حرفه ای کاربرد فراوانی دارد. با ضربه زدن روی منوی کشویی واقع در گوشه بالا و سمت چپ صفحه IGTV می توان سری ها را فیلتر کرد.

تفاوت آخر مربوط به رزولوشن ویدیوها می شود. ویدیوهایی که به عنوان پست منتشر می شوند معمولا مربعی شکل هستند. در حالی که ویدیوهای IGTV به صورت تمام صفحه به نمایش در می آیند.

نحوه ساخت ویدیو با استفاده از اینستاگرام تی وی

راه های متعددی برای ساخت ویدیو در IGTV وجود دارد. یک روش آن است که به منوی Creation (آیتم وسط در قسمت پایین صفحه) رفته و پس از انتخاب فایل مورد نظر در قسمت گالری، برای آپلود روی گزینه Long fullscreenideo بزنید.

حال می توانید یک کاور را از بین اسکرین شات ها انتخاب کرده و یا تصویر با فرمت JPG یا PNG خود را به عنوان کاور دلخواه آپلود کنید.

علاوه بر کاور، می توان توضیحات، عنوان، و دسته بندی سری ویدیوها را به صورت سفارشی درآورید. یکی از ویژگی های مهم IGTV، قابلیت پست پیش نمایش یا همان Post a Preview است. از آنجا که تعداد کمی از افراد به جای پست های معمولی به دنبال ویدیوهای IGTV هستند، یک پیش نمایش می تواند کلیپ کوتاهی از ویدیوی کلی را به همراه توضیح آن، در فید اینستاگرام پست کند. کاربران پس از مشاهدۀ پیش نمایش، به IGTV منتقل می شوند تا بتوانند کلیپ را به طور کامل نگاه کنند. در صورت اتصال حساب کاربری فیس بوک به اینستاگرام، می توان ویدیو را از طریق IGTV در Facebook Watch آپلود کرد.

همین کار را می توان برای نسخه وب اینستاگرام نیز انجام داد. کافیست به پروفایل خود رفته و تب IGTV را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Upload A Video کلیک کرده و فرایند بالا را تکرار کنید. حداکثر طول ویدیوهای آپلود شده از طریق موبایل برابر با 15 دقیقه، و حداکثر طول ویدیوی آپلود شده از طریق نسخه وب برابر با 60 دقیقه است.

برای آپلود بهینه ویدیو در IGTV، رعایت نکات زیر توصیه می شود:

  • فرمت MP4
  • نسبت تصویری 9:16 برای ویدیوهای عمودی و نسبت تصویری 16:9 برای ویدیوهای افقی
  • حداقل وضوح 720p
  • حداقل نرخ 30 فریم بر ثانیه (30fps)
  • حداکثر اندازۀ فایل برابر با 3.6 گیگابایت برای کلیپ های 60 دقیقه ای

تلویزیون اینستاگرام بر خلاف انتظار این کمپانی هنوز محبوبیت چندانی بین کاربران پیدا نکرده است. با اینکه IGTV مخاطبین خود را دارد، اما کاربرد آن به عنوان یک سرویس اشتراک ویدیوی اختصاصی بسیار کمتر از اپیلکیشن همتای آن، یعنی Facebook Watch یا Youtube است.

در حال حاضر توصیه می شود که تنها در صورت ادغام با فید اینستاگرام، از IGTV استفاده کنید. هنوز راه زیادی باقی مانده تا IGTV به عنوان یک رقیب شایسته برای وب سایت های ویدیویی اینترنتی شناخته شود.

ارسال نظر