با فلش USB ویروسی چه کنیم؟

در ادامه مراحلی که باید برای فلش USB ویروسی طی شوند را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

با فلش USB ویروسی چه کنیم؟

با فلش USB ویروسی چه کنیم؟

فلش USB یک وسیله مفید و قابل حمل برای ذخیره‌سازی اطلاعات است. اما گاهی این وسیله به ویروس آلوده می‌شود و ترس از دست رفتن اطلاعات وجودمان را فرا می‌گیرد. خبر خوب آن است که می‌توان با انجام چند مرحله ساده، ویروس‌ها را از بین برد و در عین حال، از داده‌ها نیز محافظت کرد.

در ادامه مراحلی که باید برای فلش USB ویروسی طی شوند را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

گام اول: اتصال فلش به کامپیوتر

چگونه فلش را ویروس کشی کنیم؟ در مرحله اول باید فلش USB ویروسی را به کامپیوتر وصل کنید. حال پنجره‌ای ظاهر می‌شود که باید از بین گزینه‌های آن Cancel را بزنید.

گام دوم: اجرای Command Prompt

وارد منوی استارت شده و سپس Run را بزنید تا باکس فرمان اجرا شود. عبارت cmd را در باکس تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید تا Command Prompt آغاز به کار کند. حال پنجره‌ای با بک‌گراند مشکی و عبارت C: برای شما به نمایش در می‌آید.

گام سوم: یافتن فلش در Command Prompt

به قسمت My Computer رفته و ببینید کدام حرف لاتین برای درایو در نظر گرفته شده است. حال به پنجره Command Prompt برگردید و حرف لاتین فرش درایو را همراه با علامت «:» در این قسمت تایپ کنید (مثال E:). کلید Enter را فشار دهید.

گام چهارم: تعیین نوع ویروس

عبارت dir/w/a را در Command Prompt تایپ کرده و سپس Enter را بزنید. این کار فهرستی از تمام محتویات داخل فلش را به شما نشان می‌دهد.

به دنبال فایل‌های معیوب و غیر قابل اجرا با اسامی عجیب بگردید. نام‌هایی مثل svchost.exe، Ravmon.exe، Autorun.inf و Heap41a معمولا ویروس هستند.

گام پنجم: غیر فعال سازی فایل‌های آلوده

پنجمین گام که باید در مواجهه با فلش USB ویروسی از آن پیروی کنید، غیر فعال سازی فایل‌های آلوده است. عبارت attrib-r-a-s-h را در Command Prompt تایپ کرده و Enter را بزنید. این کار کلیه فایل‌های آلوده اعم از hidden، read only، archive و system را غیر فعال می‌کند.

گام ششم: حذف فایل‌ها

پس از غیر فعال سازی فایل‌های آلوده نوبت به حذف آن‌ها می‌رسد. برای این کار کافی است عبارت del samplefilename را در Command Prompt تایپ کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید (نام واقعی فایل آلوده = samplefilename). حال می‌توانید پنجره Command Prompt را ببندید.

گام هفتم: اسکن فلش USB به وسیله آنتی ویروس

برنامه آنتی ویروس را اجرا و فلش درایو را اسکن کنید. حال دو گام اول را تکرار کنید تا مطمئن شوید هیچ ویروسی روی فلش نیست.

گام هشتم: چک کردن فلش روی کامپیوترهای دیگر

فلش را به کامپیوتر دیگری متصل و گام‌های اول و دوم را مجددا تکرار کنید تا مطمئن شوید تمام ویروس‌ها از بین رفته‌اند.

فرایند از بین بردن ویروس‌ها از روی فلش هرچند طولانی به نظر می‌رسد اما بسیار مؤثر بوده و خیال شما را از بابت حفاظت از اطلاعات راحت می‌کند. شما چه روش دیگری را برای مواجهه با فلش USB ویروسی پیشنهاد می‌کنید؟

ارسال نظر