با 5 روش برای یادگیری شطرنج و تقویت مهارت ها آشنا شوید

رسانه کلیک – در این مطلب به معرفی اپلیکیشن ها و وب سایت هایی می پردازیم که عموما برای یادگیری شطرنج و افزایش مهارت ها به کار می روند.

با 5 روش برای یادگیری شطرنج و تقویت مهارت ها آشنا شوید

اگر به تازگی شروع به یادگیری شطرنج کرده اید و یا مدت هاست که در این عرصه فعالیت دارید، شاید حتما می دانید که سایت ها و اپلیکیشن هایی وجود دارند که با بهره مندی از هوش مصنوعی، به شما کمک می کنند تا مهارت های خود را افزایش دهید. علاوه بر این شطرنج بزرگان جهان نیز گاهی با به اشتراک گذاشتن ویدیوهای آموزشی، اطلاعات و نکات لازم را نیز به علاقه مندان یادآوری می کنند.

موفقیت مینی سريال جدید نتفلیکس یعنی The Queen's Gambit باعث شده تا شور و هیجان شطرنج بازی دوباره در دل افراد زنده شود. به همین خاطر ما نیز تصمیم گرفته ایم تا با معرفی 5 پلتفرم آنلاین و رایگان برای یادگیری شطرنج و افزایش مهارت های فردی شما را در این امر یاری کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

1. اپلیکیشن Aimchess برای یادگیری شطرنج

اپلیکیشن جدید Aimchess به فرد کمک می کند تا نکات اصلی شطرنج بازی را یاد گرفته و توانایی های خود را بالا ببرد. بازیکنان هر روز با درس ها و تاکتیک های مختلفی آشنا می شوند و می توانند از طریق بازی و کسب امتیاز، به درس های جدید دسترسی پیدا کنند.

این برنامه با دو مورد از محبوب ترین اپلیکیشن های یادگیری شطرنج یعنی Chess.com و Lichess نیز سازگاری دارد و به کمک هوش مصنوعی، حرکت های فرد را تجزیه و تحلیل می کند. کافی است تا نام کاربری خود را وارد کنید تا اپلیکیشن، گزارشی از بازی های اخیر را به نمایش درآورده و نقاط ضعف و قوت شما را گوشزد کند.

علاوه بر این Aimchess روزانه سبک بازی شما را به چالش کشیده و از شما می خواهد تا بازی های شکست خورده قبلی را مجددا انجام داده و با آگاهی از اشتباهات خود، این بار در آن ها پیروز شوید. این روش یکی از بهترین روش ها برای یادگیری و تمرین شطرنج است.

نسخه رایگان Aimchess امکان 9 بازی در روز و تجزیه و تحلیل چهل بازی قبلی از طریق سه گزارش را برای شما فراهم می آورد. افراد با پرداخت 7.99 دلار در ماه می توانند به صورت نامحدود به درس ها دسترسی داشته باشند و از طریق ده گزارش، هزار بازی قبلی خود را آنالیز کنند.

2. وب سایت Listudy

برای تبدیل شدن به یک بازیگر ماهر و کاربلد، باید با تاکتیک های مختلف برای شروع و پایان بازی آشنا باشید. شما باید بتوانید با توجه به حرکت رقیب، ترکیبات مختلف را بدون هیچ تعللی به خاطر آورده و آن ها را روی صفحه پیاده کنید. وب سایت Listudy این امکان را برای بازیکنن فراهم آورده است.

Listudy با استفاده از روش تکرار فاصله دار، به شما کمک می کند تاکتیک ها و حرکت های مختلف را خوب به خاطر بسپارید. همچنین انواع اصول گشایش یا به اصطلاح Openings (از جمله Queen's Gambit، King's Indian Defence و Evan's Gambit) را نیز به شما آموزش می دهد و نکات مهم حین استفاده از این اصول را یادآوری می کند.

علاوه بر این روش های مختلف برای پایان و راهکارهای متعدد برای حرکت دادن سریع مهره ها نیز در Listudy آورده شده است. این وب سایت با ارائه یک پایگاه داده قدرتمند از تاکتیک های گوناگون، به شما اجازه می دهد تا مهارت های خود را مورد سنجش قرار دهید. مثلا اینکه سایت یک صفحه تصادفی را به نمایش درآورده و از شما می خواهد تا با توجه به شرایط و موقعیت مهره ها، بهترین حرکت ممکن را انتخاب کنید. جالب اینکه استفاده از تمام خدمات Listudy کاملا رایگان بوده و نیازی به ثبت نام و ساخت حساب کاربری نیست.

3. Chess Vision برای یادگیری شطرنج

افزونه سه قسمتی Chess Vision یکی از بهترین ابزارها برای یادگیری شطرنج بوده که با تکیه بر هوش مصنوعی، بازی ها را تجزیه و تحلیل می کند. به عنوان مثل اگر در حال بررسی یک تاکتیک در اپلیکیشن یا یک بازی شطرنج در دنیای واقعی هستید، کافی است با نصب این افزونه روی کروم و فایر فاکس و تنها در عرض چند دقیقه، یک گزارش کامل از آنالیز صفحه و بهترین حرکت های ممکن را دریافت کنید.

بخش دوم افزونه در واقع یک موتور جستجوی قدرتمند برای یافتن موارد مربوط به شطرنج در یوتیوب است. این جستجو شامل فیلترهای مختلف برای اصول گشایش، ساختار بازی، باز بودن موقعیت، ساختارهای مختلف برای مهره سرباز و یک سری تم های کلی همچون فدا کردن سرباز می شود. کافی است تا حلت مورد نظر خود را انتخاب کنید تا ویدیوهای مربوط به آن در یوتیوب به نمایش درآیند.

سومین و آخرین بخش Chess Vision در واقع شبیه به یک کتابخوان مجازی است که کتاب های کلاسیک را به صفحات الکترونیکی تبدیل می کند. به عنوان مثال می توان برخی از جداول موجود در کتاب ها را مانند یک بازی آنلاین به اجرا درآورد. البته این ویژگی در نسخه پولی بسیار گسترده تر است و کاربران می توانند کتاب های بیشتری را دانلود کنند.

4. کانال یوتیوب John Bartholomew

اجرای بازی شطرنج و آموزش آن، دو مقوله متفاوت هستند که به مهارت و تخصص جداگانه احتیاج دارند. بسیاری از قهرمانان شطرنج نمی توانند دانش خود را به سایرین منتقل کنند. جان بارتولومیو یکی از معدود استادان بین المللی است که در کانال محبوب یوتیوب خود، دوره های شطرنج را آموزش می دهد.

کانال بارتولومیو برای مبتدی ها بسیار کاربردی است؛ چراکه در آن قواعد و اصول بازی استادبزرگان شطرنج به زبان ساده شرح داده شده است. جان از طریق بازی های سطح پایین و سطح بالا، اشتباهات رایج در شطرنج را به مخاطبین آموزش می دهد. بنابراین افراد می توانند تا حدودی سطح بازی خود را آنالیز کنند. ویدیوهای آموزشی دیگری نیز برای یادگیری شطرنج در این کانال گنجانده شده است.

5. Chess Tactics و Ches Problems برای یادگیری شطرنج

کتاب وارد فانسورث با عنوان Predator at the Chessboard: A Field Guide to Chess Tactics در سال 2011 منتشر شده و در حال حاضر به طور آنلاین و رایگان در دسترس عموم قرار دارد. این کتاب به یک وب سایت تبدیل شده و هر فصل آن به طور کامل بازنویسی شده است. تنها کافیست به سایت مربوطه مراجعه کرده و 20 فصل (حدود 700 صفحه) با ارزش در مورد بازی شطرنج را مطالعه کنید تا مهارت لازم را جهت اجرای این بازی ذهنی کسب کنید.

در کنار این کتاب، یک سایت دیگر به نام Chess Problems وجود دارد که در آن می توانید آموزه های فانورث را مورد آزمایش قرار دهید. هر مسئله، یک موقعیت در صفحه را نمایش داده و از شما می خواهد تا بهترین حرکت ممکن را پیدا کنید. در این حین می توانید راهنما یا حتی بهترین راه حل را درخواست کنید. در این صورت به یکی از دروس کتاب فانورث ارجاع داده خواهید شد.

پس از یادگیری شطرنج، متوجه خواهید شد که این بازی از لحاظ سرعت بسیار منحصر به فرد است. شما می توانید این بازی را با سرعت بالایی انجام داده و آن را در طی پنج دقیقه به اتمام برسانید. همچنین می توانید سرعت بازی را کند کرده و برای هر حرکت یک روز به رقیب وقت بدهید. برخی افراد با استفاده از ایمیل نیز شطرنج بازی کرده و در ازای هر حرکت، ایمیلی را برای رقیب ارسال می کنند.

شطرنج یک انتخاب عالی و شگفت انگیز برای گذراندن ایام پاندمی و قرنطینه جهانی به شمار می آید. می توانید در خانه امن خود مانده و مستقیما با اعضای خانواده و یا به طور آنلاین با دوستان و غریبه ها بازی کنید. حتی با استفاده از تماس های ویدیویی، می توانید با رقیب دلخواه خود مشغول بازی شطرنج شوید. بدون شک در صورت برد، آدم باهوشی از نگاه دیگران خواهید شد.

ارسال نظر