بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟ | هرآنچه باید درباره Blockchain بدانید

فناوری بلاک چین یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نوآوری‌ها در سال‌های اخیر بوده است و جنبه‌های زیادی از دنیای دیجیتال و کسب‌وکار را تحت تأثیر قرار داده است، اما بلاک چین دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟ | هرآنچه باید درباره Blockchain بدانید

بلاک چین چیست؟بلاک چین چیست

واژه بلاک چین (Blockchain) از ترکیب دو واژه Block به معنی بلوک و Chain به معنی زنجیره تشکیل شده است. بلاک چین در واقع یک دفتر کل تغییرناپذیر است که روند ثبت تراکنش‌ها و ردیابی دارایی‌ها را در یک شبکه تسهیل می‌کند.

دارایی‌های ذکر شده می‌توانند ملموس (مانند خانه، ماشین، پول و زمین) یا نامشهود (مالکیت معنوی، ثبت اختراع، حق چاپ یا برند تجاری) باشند. تقریبا هر چیز باارزشی را می‌توان در یک شبکه بلاک چین ردیابی و معامله کرد، این امر باعث کاهش ریسک و کاهش هزینه‌ها برای همه افراد درگیر می‌شود.

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

داده‌ها به‌صورت بلاک ثبت می‌شوند

تراکنش‌ها حرکت دارایی را نشان می‌دهند که می‌تواند ملموس یا نامشهود باشد. بلاک داده می‌تواند اطلاعات از پیش تعیین شده را مانند، هویت، زمان، مکان، حجم و حتی شرایط (مانند دمای یک محموله مواد غذایی) را ثبت کند.

بلاک‌ها به بلاک‌های قبلی و بعدی خود متصل‌اند

این بلاک‌ها با حرکت دارایی از مکانی به مکان دیگر یا تغییر مالکیت، زنجیره‌ای از داده‌ها را تشکیل می‌دهند. بلاک‌ها زمان و توالی دقیق تراکنش‌ها را تأیید کرده و به طور ایمن به یکدیگر متصل می‌شوند تا از تغییر هر بلاک یا قراردادن بلاکی بین دو بلاک موجود جلوگیری کنند.

تراکنش‌ها در یک زنجیره برگشت‌ناپذیر از بلاک‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند (بلاک چین)

هر بلاک جدید بلاک قبلی را تأیید و در نتیجه اصالت کل بلاک چین را تقویت می‌کند. این امر دست‌کاری بلاک چین را غیرممکن می‌کند و قدرت کلیدی تغییرناپذیری را ارائه می‌دهد. این کار امکان دست‌کاری توسط افراد را از بین برده و یک دفتر کل معاملات ایجاد می‌کند که شما و سایر اعضای شبکه می‌توانید به آن اعتماد کنید.

عناصر کلیدی بلاک چینعناصر کلیدی بلاک چین

فناوری دفتر کل توزیع شده

همه اعضای شبکه به دفتر توزیع شده و سابقه تغییرناپذیر تراکنش‌ها دسترسی دارند. با استفاده از این دفتر مشترک، معاملات فقط یک‌بار ثبت می‌شوند و دوباره‌کاری که معمولا در شبکه‌های تجاری سنتی وجود دارد، دیگر در شبکه وجود نخواهد داشت.

سوابق تغییرناپذیر

هیچ عضوی نمی‌تواند معامله‌ای را پس از ثبت در دفتر کل مشترک تغییر داده یا دست‌کاری کند. اگر سابقه یک تراکنش شامل خطا باشد، برای معکوس کردن خطا باید یک تراکنش جدید اضافه شود و سپس هر دو تراکنش قابل‌مشاهده هستند.

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند صرفا کدهای نرم‌افزاری هستند که روی بلاک چین ذخیره شده و در صورت برآورده شدن شرایط از پیش تعیین شده، اجرا می‌شوند. آن‌ها معمولا برای خودکار کردن یک توافق‌نامه استفاده می‌شوند تا همه‌ی اعضا بتوانند بدون دخالت واسطه یا ازدست‌دادن زمان، بلافاصله از نتیجه مطمئن شوند. برای مثال در شبکه بلاک چین اتریوم، هنگامی که یک توکن غیر قابل معاوضه یا NFT به فروش می‌رود، یک قرارداد هوشمند اجرا شده که اتر را از کیف پول خریدار به کیف پول فروشنده ارسال می‌کند و بلافاصله حق مالکیت NFT را به خریدار می‌دهد.

مزایای بلاک چین

اعتماد بیشتر

با استفاده از بلاک چین، به‌عنوان عضوی از شبکه می‌توانید مطمئن باشید که داده‌ها را دقیق و به‌موقع دریافت خواهید کرد. فناوری بلاک چین دیگر نیاز به اعتماد کردن به یک شخص ثالث مانند بانک که تراکنش‌ها را به‌صورت دقیق بررسی و نگه‌داری کند، نخواهید داشت. تنها چیزی که باید به آن اعتماد کنید، کارایی شبکه بلاک چین است که از کار نخواهد افتاد و اشتباه در کارش نیست.

امنیت بیشتر

اجماع در مورد صحت داده‌ها برای همه اعضای شبکه الزامی است و همه تراکنش‌های تأییدشده به دلیل ثبت دائمی تغییرناپذیر هستند. هیچ‌کس، حتی یک مدیر شبکه نیز نمی‌تواند یک تراکنش را حذف کند یا تغییر دهد.

راندمان بیشتر

با یک دفتر کل توزیع شده که بین اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود، نیاز به بررسی صحت سوابق تراکنش‌ها از چند منبع مختلف که بسیار زمان‌بر است، از بین می‌رود. همچنین برای سرعت بخشیدن به معاملات، می‌توان قراردادهای هوشمند را طراحی کرد که بسیار از امور را خودکار و سریع می‌کنند.

دنیای امروز با اطلاعات کار می‌کند و این اطلاعات هرچه سریع‌تر دریافت شوند و دقیق‌تر باشند، بهتر است. بلاک چین برای ارائه این اطلاعات ایده‌آل است زیرا اطلاعات فوری، مشترک و کاملاً شفاف ذخیره شده را در یک دفتر کل تغییرناپذیر ارائه می‌دهد.

یک شبکه بلاک چین می‌تواند سفارشات، پرداخت‌ها، حساب‌ها، سوابق و موارد دیگر را ردیابی کند. ازآنجاکه اعضا یک دیدگاه واحد در مورد حقیقت دارند، می‌توانید تمام جزئیات یک تراکنش را به‌صورت کامل مشاهده کنید که به شما اعتماد بیشتر و همچنین کارایی و فرصت‌های جدیدی ارائه خواهد داد.

شاید برایتان جالب باشد: تاریخچه بیت کوین | اولین ارز دیجیتال از کجا آمد؟

نظر شما در مورد فناوری بلاک چین و کاربردهای آن چیست؟ کلیک بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شماست.

ارسال نظر