بهترین وب سایت‌ها برای فروش آنلاین عکس

معرفی ۵ وب سایت برتر در زمینه فروش عکس و مقایسه سهم پرداختی آن‌ها از حق فروش آثار 

بهترین وب سایت‌ها برای فروش آنلاین عکس

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد از طریق عکاسی، فروش آثار به‌صورت آنلاین است. علاقه‌مندان می‌توانند با ایجاد یک وب سایت اختصاصی برای خود، در این زمینه فعالیت کنند، اما برخی پلتفرم‌ها با ارائه امکانات مورد نیاز برای چنین کاری، مسیر را بسیار هموارتر کرده‌اند. در مطلب پیش‌رو به سراغ معرفی بهترین سایت های فروش عکس خواهیم رفت که با ثبت آثار در آن‌ها، می‌توان به کسب درآمد پرداخت.

بهترین سایت های فروش عکس

سایت های فروش عکس، محلی برای جمع‌آوری آثار عکاسان مختلف است. با استفاده از این سایت‌ها، دیگر نیازی به راه‌اندازی صفحات شخصی نخواهید داشت و تنها در طی چند دقیقه با ساخت یک حساب کاربری، می‌توانید فروش عکس‌های خود را شروع کنید. البته چنین پلتفرم‌هایی در مقابل، بخشی زیادی از حق فروش را به عنوان سهم خود برمی‌دارند. مشتریان آن‌ها هم اغلب انتشارات‌ها، آژانس‌های خبری، مجلات و رسانه‌های آنلاین هستند که از عکس‌های دیگران برای محتوای خود بهره می‌گیرند.

متاسفانه درحال حاضر نمونه کارآمد از سایت های فروش عکس در داخل کشور فعالیت ندارد؛ در نتیجه علاقه‌مندان چاره‌ای جز استفاده از وب سایت‌های خارجی نخواهند داشت. بدیهی است که به دلیل محدودیت‌های بانکی، برداشت درآمد کسب شده از پلتفرم‌های خارجی کمی دشوار خواهد بود؛ اما صرافی‌های آنلاین خدماتی را در این زمینه برای مشتریان خود فراهم می‌کنند که می‌توان از آن‌ها برای انتقال درآمد ارزی به داخل کشور استفاده نمود.

۱. وب سایت Shutterstock.com - بهترین گزینه برای مبتدیان

یکی از مشهورترین نام‌ها در زمینه سایت های فروش عکس، Shutterstock است که مجموعه‌ای عظیم از عکس‌های ثبت شده توسط هنرمندان مختلف را درون خود جای داده است. این وب سایت در طی سال‌های طولانی فعالیت، بیش از یک میلیارد دلار به مشارکت‌کنندگان خود پرداخت کرده است. استفاده از پلتفرم مذکور در مقایسه با رقبا، آسان‌تر است و به دلیل شهرت بالا، احتمال فروش آثار ثبت شده در آن بیشتر خواهد بود.

سایت های فروش عکس

وب سایت شاتر استوک به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها روی زمینه خاصی تمرکز دارند. برای مثال بخش Shutterstock Editorial در حوزه ارائه عکس‌های باکیفیت مثل تصاویر افراد مشهور، جهت استفاده در صنعت سرگرمی و خبر فعالیت می‌کند. شایان ذکر است که وب سایت اشاره شده، در زمینه اعطای کمیسیون به عکاسان بسیار ضعیف عمل می‌کند و در شروع کار تنها ۱۵ درصد از درآمد کسب شده را به صاحبان عکس‌ها اختصاص می‌دهد. حداکثر این مقدار هم در نهایت تنها به ۴۰ درصد خواهد رسید.

۲. وب سایت فروش عکس 123RF.com

پلتفرم 123RF یکی دیگر از وب سایت های فروش عکس مهم به شمار می‌رود که هزاران عکاس در آن فعالیت دارند. تنوع عکس‌های ثبت شده در این سایت نسبتاً مناسب است و امکانات پیشرفته‌ای را در مقایسه با رقبا، در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. برای مثال امکان حذف پس‌زمینه از عکس‌ها یا ابزار جستجوی تخصصی از جمله مزیت‌های آن محسوب می‌شوند.

سایت های فروش عکس

از دیگر نقاط قوت وب سایت 123RF می‌توان به انتشار عکس‌ها تحت نام عکاس آن‌ها اشاره کرد؛ درحالی که دیگر سایت‌ها مثل شاتر استوک، اسمی از عکاس در هنگام فروش نمی‌برند. همچنین آثار ثبت شده در آن به صورت انحصاری نخواهند بود و کاربر در صورت علاقه می‌تواند فایل‌های خود را در دیگر پلتفرم‌ها هم به ثبت برساند. با این حال به دلیل محبوبیت کمتر در مقایسه با دیگر عناوین ذکر شده در این لیست، احتمال فروش عکس‌ها در آن کمتر است؛ اما در عوض بین ۳۰ الی ۶۰ از حق فروش را به صاحب اثر پرداخت می‌کند.

۳. وب سایت Alamy.com - پرداخت بیشترین کمیسیون به عکاسان

اگرچه Alamy نام چندان مشهوری در میان وب سایت های فروش عکس نیست؛ اما از محبوبیت بالایی در نزد عکاسان حرفه‌ای برخوردار است. دلیلی اصلی این امر، پرداخت سهم بیشتر از حق فروش آثار در قیاس با دیگر پلتفرم‌ها به صاحبان آن‌ها است؛ به طوری که مقدار گفته شده معمولاً بین ۴۰ الی ۶۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. همچنین اگر آثار خود را به صورت انحصاری در این وب سایت به ثبت برساند؛ کمیسیون بیشتری دریافت خواهید کرد.

سایت های فروش عکس

شایان ذکر است که Alamy برخلاف اغلب وب سایت های فروش عکس، مثل شاتر استوک، به صورت خرده اقدام به فروش آثار نمی‌کند و بیشتر عکس‌ها را در قالب مجموعه‌های عظیم به شرکت‌های بزرگ می‌فروشد. همین مسئله موجب شده است تا حق فروش عکس‌ها در آن بالاتر باشد که در نهایت به کسب درآمد بیشتر توسط عکاس ختم می‌شود. از نکات ضعف آن هم می‌توان به عدم امکان ساخت پروفایل‌های عمومی اشاره کرد.

۴. وب سایت فروش عکس 500px.com

پلتفرم 500px یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های عکس را در اختیار دارد که قابلیت‌های مشابه با شبکه‌های اجتماعی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. برای مثال کاربران می‌توانند در آن اقدام به ساخت پروفایل‌های عمومی کنند و دیگر عکاسان را دنبال نمایند. همین مسئله می‌تواند به بیشتر دیده شدن آثار ثبت شده در این وب سایت کمک نماید.

سایت های فروش عکس

از دیگر وجه‌های مثبت 500px می‌توان به سهولت در استفاده از امکانات مختلف اشاره نمود. البته متاسفانه در طرح عضویت رایگان، تعداد محدودی عکس قابل بارگذاری است و برخی از قابلیت‌ها هم تنها در اختیار کاربران طرح پولی قرار می‌گیرد. معمولاً توصیه می‌شود اگر قصد فروش جدی آثار خود را دارید، از طرح پرمیوم این وب سایت استفاده نمایید؛ در نتیجه گزینه مناسبی برای مبتدیان محسوب نمی‌شود. کمیسیون پرداختی آن هم ۳۰ درصد برای آثار غیر انحصاری و ۶۰ درصد برای عکس‌های انحصاری است.

۵. وب سایت Adobe Stock

پلتفرم Creative Cloud شرکت ادوبی از محبوبیت بالایی در نزد کاربران برخوردار است و همین مسئله باعث شده تا وب سایت فروش عکس این شرکت هم بتواند به محل مناسبی برای کسب درآمد برای عکاسان تبدیل شود. البته کمیسیون پرداخت شده از سوی ادوبی به صاحبان آثار حداکثر ۳۳ درصد است؛ اما به دلیل شهرت بالا و همکاری ادوبی با شرکت‌های گوناگون، احتمال فروش عکس‌ها در آن بیشتر است.

سایت های فروش عکس

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پلتفرم ادوبی استوک ، تعامل آن با برخی از نرم افزارهای ویرایش عکس این شرکت مثل فتوشاپ و لایت روم است؛ به طوری که عکاسان پس از ویرایش آثار خود، می‌توانند آن‌ها را به شکل مستقیم در ادوبی استوک هم برای فروش به اشتراک بگذارند.

منبع : دیجیاتو

ارسال نظر