تفاوت دانلود و آپلود در فضای اینترنت چیست؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در استفاده از فضای اینترنت آگاهی از اصطلاحات پایه‌ای پیرامون آن است. در همین راستا ممکن است با خود سوال کنید که تفاوت دانلود و آپلود در چه چیزی میتواند باشد؟ در این مطلب ما به تفاوت آنها خواهیم پرداخت. 

تفاوت دانلود و آپلود در فضای اینترنت چیست؟

تصور کنید درحال تماشای یک ویدیو زنده از محتوای مورد علاقه خود هستید و ناگهان تصویر متوقف شده یا صدا بصورت قطعه قطعه برای شما پخش می‌شود.

در این لحظه ممکن است با خود فکرکنید شما بالاترین سرعت اینترنت را دارید. پس چه مشکلی در این میان می‌تواند وجود داشته باشد؟ در واقع شما هنگام محاسبه انتقال سرعت داده در فضای اینترنت باید به ۲ چیز توجه داشته باشید. سرعت دانلود و سرعت آپلود.

تفاوت دانلود و آپلود

برای درک هرچه بهتر فرق بین Download و Upload ابتدا ما باید طریقه اندازه‌گیری سرعت اینترنت را بدانیم. این اندازه‌گیری معمولا بر حسب مگابیت بر ثانیه صورت می‌پذیرد.

در واقع سرعت دانلود نشان دهنده سرعت انتقال داده از اینترنت به کامپیوتر و دستگاه کاربر است. این درحالی که سرعت آپلود سرعت انتقال داده از کامپیوتر و دستگاه شما به اینترنت را نشان می‌دهد.

چرا سرعت دانلود مهم است؟

معمولا بیشتر مردم روی تمرکز بیشتری روی سرعت دریافت اطلاعات (دانلود) سرویس خریداری شده خود دارند. با افزایش سرعت دانلود تمامی اطلاعات قابل دریافت برای کاربر از جمله باز شدن صفحات وب، بارگزاری تصاویر، گوش کردن به موسیقی مورد علاقه و تماشای محتوای تصویری سریع‌تر می‌شود. بنابراین وجود سرعت بالای دانلود می‌تواند برای بسیاری از کاربران امری ضروری به حساب آید.

چرا سرعت آپلود مهم است؟

استفاده از فضای اینترنت و تماشای محتوای مورد نظر کاربران فقط بخشی از کاربردهای این شبکه بزرگ است. برای همه ما پیش آمده است که قصد ارسال یک عکس، فیلم یا ایمیل را به دوستان و عزیزان خود در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم. اینجاست که سرعت آپلود برایمان مهم می‌شود.

در حقیقت وقتی شما اقدام به ارسال یک فایل می‌کنید در این لحظه شما درحال آپلود یک فایل و انتقال آن از دستگاه خود به اینترنت هستید. از جمله کاربردهای مهم دیگر فرآیند آپلود می‌توان به استفاده از آن هنگام برقراری تماس ویدیو اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

از آنجایی که اکثر کاربران فضای مجازی معمولا درحال دریافت (Download) محتوا روی کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند خود هستند، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت تمرکز بیشتری روی افزایش سرعت دانلود دارند و سرعت آپلود همیشه پایین‌تر از دانلود است.

اما باید به این نکته اشاره کرد هردو فرآیند دانلود و آپلود برای تمام کاربران ضروری بوده و در صورت عدم حضور یکی از آنها، تمامی کارهای وابسته به فضای مجازی با مشکل مواجه خواهد شد.

ارسال نظر