تفاوت APK و AAB | مقایسه مزایا و معایب APK و AAB

با ورود برنامه‌های موبایلی به زندگی مردم انجام بسیاری از کارها ساده شد. همین مسئله باعث شده تا گوگل به دنبال بهبود برنامه‌های اندرویدی باشد. یکی از این راهکارها معرفی "AAB" است. در این مطلب تفاوت APK و AAB را با شما به اشتراک می‌گذاریم. 

تفاوت APK و AAB | مقایسه مزایا و معایب APK و AAB

دنیای برنامه‌های موبایلی از سال ۲۰۰۸ با ورود اولین آیفون به بازار متحول شد. به موجب محبوبیت بالای این مسئله میان کاربران، شرکت گوگل نیز هرساله با ارائه بروزرسانی‌های مختلف قصد داشته است تا عملکرد سیستم و برنامه‌های نصب شده روی گوشی را بهبود بخشد.

یکی از راهکارهای ارائه شده توسط این غول فناوری استفاده از فایل‌های AAB بجای APK است. حال ما قصد داریم نگاهی به جزئیات این ۲ فایل اندرویدی بیاندازیم.

تفاوت APK و AAB

تفاوت APK و AAB

فایل APK مخفف "Android Application Package" بوده و درحال حاضر به جهت نصب برنامه‌ها روی سیستم‌عامل اندروید بکار می‌رود.

از لحاظ تکنیکی APK یک فایل اجرایی مثل zip و exe است. در واقع این فایل‌ها یک نسخه فشرده شده از برنامه‌های موبایلی بوده و در زمان نصب محتوای داخلی آنها روی گوشی فرد استخراج می‌شود.

تفاوت APK و AAB

اما بزرگ‌ترین مشکل این فایل‌ها می‌تواند حجم بالای آنها باشد. بدین صورت که برای ساخت یک برنامه مثل واتس‌اپ نسخه‌های APK مختلفی از این شبکه اجتماعی توسط شرکت توسعه داده می‌شود.

دلیل این امر سازگار کر اپلیکیشن روی دستگاه‌های مختلف است. همین مسئله باعث می‌شود تا حجم فایل‌های APK نصب شده روی دستگاه بالا رفته و موجب بروز انواع مشکلات در عملکرد دستگاه و... شود.

فایل AAB مخفف "Android Application Bundles" است و گوگل قصد دارد با ورود آن به اکوسیستم اندروید مشکلات اصلی APK را حل کند.

این فایل جدید از ۲۰۱۸ به عنوان جایگزینی برای APK معرفی شد. در همین راستا به تازگی گوگل اعلام کرده است تمامی توسعه‌دهندگان می‌بایست از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ برنامه‌های خود را با پسوند AAB در فروشگاه گوگل (Play Store) قرار دهند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای AAB نسبت به APK سایز آنها است. در واقع وقتی توسعه‌دهندگان برنامه خود را با ساختار AAB در فروشگاه گوگل قرار دهند، گوگل می‌تواند برنامه آپلود شده را به اپلیکیشن‌های مختلف تقسیم کند.

بنابراین هر دستگاه می‌تواند نسخه مربوط به مشخصات خود را دریافت کرده و در نهایت سایز فایل نهایی نسبت به قبل بسیار کمتر خواهد شد.

جمع‌بندی

فایل‌های AAB بزودی به عنوان پسوند اصلی برنامه‌های اندرویدی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

این مسئله باعث می‌شود تا کاربران هنگام دانلود اپلیکیشن مورد نظر خود دیگر فایل‌های اضافی متناسب با دیگر دستگاه‌ها را دریافت نکنند. در نتیجه برنامه نصب شده نهایی حجم بسیار کمتری نسبت به گذشته داشته و عملکرد آنها بسیار سریع‌تر خواهد بود.

اگر شما یک توسعه دهنده برنامه‌های اندرویدی هستید پیشنهاد می‌کنیم از حالا تحقیقات خود را روی AAB شروع کرده تا بتوانید بزودی با شرایط و قوانین پیشرو گوگل خود را وقف دهید.

بیشتر بخوانید: لیست بهترین اپلیکیشن‌های اندروید ۲۰۲۱

ارسال نظر