توکن غیر قابل معاوضه یا NFT چیست و چه مزایایی دارد؟

به نظر می‌رسد توکن های غیر قابل معاوضه یا NFTها در سال گذشته افزایش محبوبیت شدیدی را تجربه کرده‌اند، اما بسیاری از مردم هنوز از ماهیت این پدیده آگاهی ندارند.

توکن غیر قابل معاوضه یا NFT چیست و چه مزایایی دارد؟

توکن غیر قابل معاوضه یا NFT چیست؟

هیچ‌چیز مانند انفجار اخبار بلاک چین نمی‌تواند کنجکاوی آدم را برانگیخته کند. شاید مانند خیلی از افراد دیگر، برای شما نیز سؤال پیش‌آمده باشد که NFT دقیقا چیست؟ یا NFT اختصار برای چه کلماتی است؟

NFT اختصاری برای "Non-fungible token" است که می‌توان آن را "توکن غیر قابل معاوضه" ترجمه کرد. غیر قابل معاوضه کم‌وبیش به این معنی است که آن دارایی منحصربه‌فرد است و نمی‌تواند با چیز دیگری جایگزین شود. به‌عنوان‌مثال، یک بیت کوین قابل تعویض است و اگر یک بیت کوین را با بیت کوین دیگری معامله کنید، و دقیقا همان چیز را خواهید داشت. دلار، ریال و سایر ارزهای دیگر نیز معمولا قابل معاوضه هستند.

چیزهایی مانند یک تابلوی نقاشی، یک خانه یا یک لباس ورزشی امضا شده غیر قابل معاوضه هستند. بدیهی است که تابلوی نقاشی مونالیزا با یک نقاشی دیگر هم‌ارزش و قابل معاوضه نیست. همین‌طور دو خانه که در مکان‌ها متفاوتی قرار دارند و خصوصیات متفاوتی دارند و یا یک لباس ورزشی امضای شده با یک لباس ورزش معمولی غیر قابل معاوضه هستند.

لباس لبران جیمز لباس امضا شده‌ی لبران جیمز

توکن‌های غیر قابل معاوضه با استفاده از فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال این مفهوم را به دنیای دیجیتال وارد کرده‌اند. NFTها در بلاک چین وجود دارند. بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است که تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. شما احتمالا بیشتر با بلاک چین به‌عنوان فرایند اساسی که زیرساخت ارزهای دیجیتال است، آشنا هستید.

به طور خاص، NFTها معمولا در بلاک چین اتریوم نگهداری می‌شوند، اگرچه بلاک چین‌های دیگر نیز از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

NFTها از اشیا دیجیتالی ایجاد یا "ضرب" می‌شوند که هم موارد ملموس و هم نامشهود را شامل می‌شوند. تعدادی از موارد آن‌ها عبارتند از:

  • آثار هنری
  • تصاویر متحرک (GIF)
  • ویدئوها
  • موسیقی
  • کلکسیونی
  • آواتارهای مجازی و اسکین بازی‌های کامپیوتری
  • و ...

حتی توییت‌ها هم می‌توانند NFT شوند. جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر اولین توییت خود را به‌عنوان NFT به قیمت بیش از 2.9 میلیون دلار فروخت.

اولین توییت جک دورسی اولین توییت جک دورسی، مدیر عامل توییتر

مزایای NFTها چیست؟

در اصل، NFTها مانند اقلام فیزیکی منحصربه‌فرد یا کلکسیونی، اما دیجیتالی هستند؛ بنابراین به‌جای این که یک نقاشی رنگ روغن واقعی روی دیوار آویزان شود، خریدار به‌جای آن یک فایل دیجیتالی دریافت می‌کند.

سؤالی که پیش می‌آید این است که مگر نمی‌توان فایل‌های دیجیتال را هرچقدر که می‌خواهیم تکثیر کنیم، پس چرا NFTها ارزشمندند؟

مالکیت حقیقی

در پاسخ باید بگوییم که دلیل ارزش NFTها این است که هرکدام از آن تنها می‌تواند یک مالک داشته باشد و دیگر افرادی که ممکن است نسخه کپی شده آن فایل را در داشته باشند، نسخه اصلی را ندارند و نمی‌توانند ثابت کنند که مالک آن هستند. این دقیقا مانند آثار هنری ون گوگ است که تنها یک اثر اصلی وجود دارد اما تعداد بسیار زیادی نسخه بی‌اصالت وجود دارد (ممکن است حتی نتوان تفاوتشان را با اصلی متوجه شد) که ارزششان با نسخه اصلی برابر نیست.

انتقال مالکیت و معامله آسان

یکی دیگر از مزیت‌های NFTها قابلیت انتقال و معامله آسان آن‌ها است. این توکن‌ها را می‌توان به‌آسانی در بازارهایی مانند OpenSea و Rarible خریدوفروش کرد و انتقال مالکیت آن‌ها نیز بسیار مطمئن و قابل‌اعتماد است؛ زیرا بر اساس طراحی کد بلاک چین، پس از انجام تراکنش، حق مالکیت برای آدرس کیف پول پرداخت‌کننده خواهد شد.

هنر دیجیتال

حمایت NFTها از صنعت هنر دیجیتال یکی دیگر از نکات مثبت این پدیده است. با استفاده از این فناوری، این هنرمندان نیز دیگر می‌توانند خیالشان از تکثیر آثار و کپی‌رایت راحت باشد و مانند هنرمندانی که آثار فیزیکی تولید می‌کنند، از آثار خود درآمد کسب کنند.

صنعت توکن‌های غیر قابل معاوضه در سال گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته است و به یکی از مهم‌ترین محرک‌های رشد فناوری ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. تصویر Everydays: the First 5000 Days هنرمند دیجیتالی که با نام Beeple شناخته می‌شود در ماه مارس همین سال به قیمت 69.3 میلیون دلار فروخته شد که رکورد گران‌ترین NFT را به خود اختصاص داد.

گران‌ترین NFT گران‌ترین NFT از بیپل با نام
Everydays: The First 5000 Days

شاید برایتان جالب باشد: عرضه توکن NFT لیونل مسی با نام مسی ورس

این نوجوان ۱۲ ساله توانست یک‌روزه ۱۶۰ هزار دلار اتریوم بدست آورد!

امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. کلیک بی‌صبرانه منتظر شنیدن سؤالات، نظرات و پیشنهادات شماست.

ارسال نظر