راهنمای ساده برای جلوگیری از حملات DDoS

حملات دیداس (DDoS) جزء لاینفک اینترنت امروزی به حساب می‌آید. با آگاهی از روش‌های جلوگیری از حملات DDoS از وب‌سایت، منابع و اطلاعات خود محافظت کنید.

راهنمای ساده برای جلوگیری از حملات DDoS

آشنایی و روش‌های جلوگیری از حملات DDoS

تا به حال برای شما پیش آمده که به صفحه انتخاب واحد دانشگاهی یا یک صفحه فروشگاه اینترنتی بروید، ولی صفحه به اصطلاح آن‌قدر سنگین باشد که نتوانید هیچ کاری انجام دهید؟ در این حالت، حمله‌ای صورت نگرفته اما تعداد درخواست‌ها فراتر از توان پاسخگویی به‌موقع سرور است.

حملات DoS (یا منع سرویس‌دهی) نیز به همین شیوه عمل می‌کنند، یعنی درخواست‌های بی‌شماری را به سمت یک سرور ارسال کرده و تمام ظرفیت پاسخ‌دهی آن را فدای درخواست‌های بیهوده می‌کنند.

به بیان ساده‌تر، مهاجم در حمله DoS درخواست‌های فراوانی را به سمت سرور ارسال می‌کند. سرور درگیر پاسخ‌دهی به این درخواست‌های بیهوده شده و در نتیجه نمی‌تواند به درخواست‌های واقعی پاسخ دهد. به همین راحتی، سرور از دسترس خارج می‌شود و سرعت دسترسی کاربر به منابعی مثل وب‌سایت، شبکه، ایمیل و غیره کاهش می‌یابد.

در حمله DoS، مهاجم فقط از یک کامپیوتر برای پیاده‌سازی و اجرا استفاده می‌کند. اما زمانی که چند سیستم در اجرای حمله DoS سهیم باشند، به آن حمله DDoS یا منع سرویس‌دهی توزیع‌شده گفته می‌شود. بنابراین چند IP مختلف در حمله دخیل هستند.

برخی بسته‌های دیداسی بسیار یکپارچه و درهم‌تنیده هستند، به طوری که تشخیص بسته سالم از بسته ناسالم بسیار دشوار و تقریبا امکان‌ناپذیر است. جریان‌های DDoS ظاهر متفاوتی با جریان‌های ارسال بسته‌های عادی ندارند.

همچنین بخوانید: بزرگ ترین حمله DDoS روی گوگل در سال 2017

مشکلات دفاع در برابر حملات DDoS

از آنجا که در این حملات، از کامپیوترها و IP های مختلفی استفاده می‌شود، ردیابی آن‌ها بسیار سخت است. به علاوه، تعداد ابزارهای فراوانی در اینترنت برای راه‌اندازی حملات DDoS وجود دارند.

مهاجم همچنین می‌تواند با استفاده از روش آی پی اسپوفینگ یا همان جعل IP، هویت خود را مخفی کرده و امکان ردیابی را دشوارتر کند. به علاوه، خطر کاربرد بات نت‌ها نیز وجود دارد و مهاجم می‌تواند بدون اجازه و آگاهی دیگران، از سیستم آن‌ها برای اجرای حملات دیداس استفاده کند.

حملات دیداس انواع مختلفی دارند، اما همگی از یک قاعده کلی پیروی می‌کنند؛ یافتن هدف و سرازیر کردن درخواست‌های فراوان جهت اتلاف منابع و از کار انداختن سرور. نه تنها وب‌سایت‌ها، بلکه ایمیل یا حتی شماره تلفن افراد عادی نیز ممکن است مورد هجوم این حملات سایبری قرار گیرند.

روش‌های پیشگیری و مقابله با حملات دیداس

- بهترین روش برای جلوگیری از حملات DDoS استفاده از سرویس VPN است. این سرویس تمام داده‌های روی دستگاه را رمزگذاری کرده و آدرس آی پی کاربر را مخفی می‌کند. بدون وجود IP، حملات DDoS قابل طرح‌ریزی نیستند. به طور کلی، VPNها باعث افزایش امنیت شده و شما را به یک هدف غیرقابل‌دسترس تبدیل می‌کنند.

- با نصب فایروال‌های قدرتمند و به‌روزرسانی شده می‌توانید جلوی حملات DDoS را بگیرید.

- در صورت امکان، روتر خود را به نحوی تنظیم کنید که ترافیک مشکوک (از لحاظ حجم درخواست) را شناسایی کرده و جلوی آن را بگیرد.

- با کمک سیستم‌های تشخیص نفوذ، می‌توان انواع ساده حملات DDoS را شناسایی کرده و حتی از اجرای آن‌ها جلوگیری کرد.

- پیکربندی مناسب اپلیکیشن های سرویس‌دهنده فراموش نشود. مدیر سرور باید نحوه پاسخ‌دهی به درخواست‌ها و همین‌طور منابع مجاز برای اپلیکیشن را تعیین کند.

- با نصب به‌موقع پچ های امنیتی، ضعف‌های احتمالی سیستم‌عامل را از بین برده و خود را از خطر اجرای حملات DDoS دور نگه دارید.

- با متخصصان مشورت کنید. شرکت‌های امنیتی بسیاری وجود دارند که می‌توانند قبل، طی و بعد از حمله به شما کمک کنند.

همچنین بخوانید: از وب سایت خود در برابر حملات DDoS محافظت کنید

آیا تاکنون مورد هجوم حملات دیداس بوده‌اید؟ از چه روشی برای دفاع یا جلوگیری از حملات DDoS استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر