آموزش تصویری جمع و تفریق در اکسل

جمع و تفریق در اکسل یکی از ابتدایی‌ترین عملیاتی است که در این نرم‌افزار قدرتمند به ساده‌ترین شیوه ممکن انجام می‌شود و نیازی به نوشتن فرمول‌های پیچیده نیست.

آموزش تصویری جمع و تفریق در اکسل

جمع و تفریق در اکسل

اکسل جزو مجموعه قدرتمند آفیس مایکروسافت بوده و یک ابزار ساده و پرکاربرد برای پردازش داده‌ها و ارقام است. جمع و تفریق ابتدایی‌ترین عملیات ریاضی هستند که اکسل امکان اجرای آن‌ها را بسیار ساده کرده است.

پس بدون مقدمه اضافی به بحث اصلی، یعنی آموزش جمع و تفریق در اکسل می‌پردازیم.

آموزش جمع اعداد در اکسل

جمع‌کردن اعداد در اکسل بسیار ساده و راحت است. فرض کنید در صفحه گسترده خود، دو ستون حاوی اعداد زیر را در اختیار داریم:

جمع اعداد یک ستون در اکسل

برای جمع اعداد ستون A تنها کافی است نشانگر ماوس را روی اولین سلول موردنظر قرار داده و نشانگر ماوس را تا پایین ستون (یعنی سطر 10) بکشید تا محدوده موردنظر برای جمع را انتخاب کنید.

حال در نوار بالا به تب Formulas رفته و در گروه Function Library روی پیکان کوچک زیر AutoSum کلیک کنید. حال گزینه Sum را انتخاب کنید تا اعداد ستون با یکدیگر جمع شوند. نتیجه در سلول سطر بعدی نوشته می‌شود.

جمع و تفریق در اکسل

جمع اعداد دو ستون در اکسل

برای جمع اعداد دو ستون، ابتدا باید روی یکی از سلول‌های هم‌ردیف با سطر اول ستون‌های A و B کلیک کنید (در اینجا یعنی C1) سپس عبارت =A1-B1 را در سلول بنویسید. با کلیک روی هر سلول دیگری مشاهده می‌کنید که مقدار سلول C1 به حاصل جمع اعداد موجود در A1 و B1 تغییر می‌یابد.

برای اعمال عملیات فوق به همه سطرها، کافی است نشانگر ماوس را روی گوشه سمت راست سلول C1 ببرید تا نشانگر به یک علامت مثبت مشکی تبدیل شود. حال ماوس را (کلیک سمت چپ) را نگه داشته و روی سطرهای زیر بکشید.

جمع و تفریق در اکسل

مشاهده می‌کنید که تک‌تک سطرها در دو ستون A و B با یکدیگر جمع شده و مقدار آن‌ها در سلول C متناظر نوشته می‌شود. اگر روی هر یک از سلول‌های C کلیک کنید، می‌توانید فرمول مربوط به عدد نتیجه شده را در قسمت بالا (نوار فرمول نویسی) ببینید.

جمع و تفریق در اکسل

آموزش تفریق اعداد در اکسل

تفریق اعداد یک ستون در اکسل

همان‌طور که می‌دانید، تفریق نوعی جمع است. یعنی می‌توان به‌جای نوشتن A-B از عبارت A+(-B) استفاده کرد (یعنی عدد دوم را نفی کنیم). با این ایده، عملیات تفریق در اکسل بسیار آسان می‌شود.

ستون زیر را در نظر بگیرید. فرض کنید که می‌خواهیم همه اعداد را از عدد 250 کم کنیم. پس تمام اعداد زیر سلول F1 را انتخاب کرده و عملیات AutoSum را اجرا می‌کنیم.

حال روی سلول نتیجه کلیک می‌کنیم تا فرمول آن نشان داده شود.

جمع و تفریق در اکسل

حالا کافی است سلول F1 را منهای Sum کرده و دکمه Enter را فشار دهید (هیچ جای صفحه کلیک نکنید).

نتیجه در سلول به شما نشان داده می‌شود. البته می‌توانید یک علامت منفی قبل از اعداد زیر 250 گذاشته و آنگاه تمام اعداد (ازجمله 250) را با یکدیگر جمع کنید (AutoSum). نتیجه یکسان می‌شود.

جمع و تفریق در اکسل

همچنین بخوانید: آموزش فرمول نویسی در اکسل

تفریق دو ستون در اکسل

برای تفریق دو ستون، همانند روش جمع عمل می‌کنیم. یعنی روی سلول هم‌ردیف با سطر اول ستون‌های موردنظر (اینجا F و G) کلیک کرده و عبارت =F1-G1 را تایپ می‌کنیم. روی هر جا کلیک کرده تا نتیجه نشان داده شود.

حال ماوس را روی گوشه پایین سمت راست سلول نتیجه قرار داده، و آن را روی سلول‌های پایین می‌کشیم تا عملیات منها روی سایر سطرهای دو ستون اعمال شود.

جمع و تفریق در اکسل

جدای از آموزش‌های بالا، یک روش ساده‌تر برای جمع یا تفریق دو ستون در اکسل وجود دارد و آن استفاده از Paste Special است.

اگر بخواهید محتویات دو ستون را با هم جمع یا تفریق یا حتی ضرب و تقسیم کنید، کافی است ستون اول را کپی کرده و آن را در یک ناحیه مقصد متناسب پیست (ساده) کنید. حال ستون دوم را کپی کرده و آن را روی همان ناحیه مقصد (که ستون اول در آنجا پیست شده) پیست اسپشال کنید. حال از قسمت Operation عملگر موردنظر را انتخاب کنید.

به مثال زیر توجه کنید.

می‌خواهیم A را با B جمع کنیم. پس ابتدا اعداد موجود در ستون A را انتخاب و کپی کرده و آن را در ستون (مثلا) D پیست می‌کنیم.

جمع و تفریق در اکسل

بعد ستون B را انتخاب و کپی کرده و روی ستون D پیست اسپشال می‌کنیم.

جمع و تفریق در اکسل

عملیات موردنظر (جمع) را انتخاب کرده و روی دکمه OK کلیک می‌کنیم. می‌بینیم که اعداد دو ستون با یکدیگر جمع می‌شوند.

جمع و تفریق در اکسل

برای تفریق نیز می‌توان همین کار را تکرار کرد، ولی این بار به‌جای add باید گزینه subtract را در پیست اسپشال انتخاب کنید.

امیدواریم که از آموزش جمع و تفریق در اکسل رضایت داشته باشید. در صورت مواجهه با هر مشکلی، لطفا آن را با ما در میان بگذارید تا راه‌حل را به شما نشان دهیم.

ارسال نظر