چگونه حافظه اشغال شده‌ در گوشی اندروید را پاکسازی کنیم؟

رسانه کلیک - فضای حافظه تلفن های هوشمند و تبلت‌ها به راحتی و در چشم‌ بر هم زدنی پر می‌شوند. در این مطلب به این‌ مسئله خواهیم پرداخت که چگونه حافظه اشغال شده‌ در گوشی اندروید را پاکسازی کنیم.

چگونه حافظه اشغال شده‌ در گوشی اندروید را پاکسازی کنیم؟

دستگاه‌های امروزی با حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی، کمتر با این مشکل روبه‌رو هستند؛ اما اگر حافظه‌ دستگاه شما ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی باشد احتمالا این مطلب برایتان کاربردی خواهد بود.

شما می‌توانید برای پاکسازی حافظه اشغال شده‌ در گوشی اندروید از برنامه اختصاصی دستگاه خود استفاده کنید و یا از برنامه‌های جانبی که به این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید.

پاکسازی حافظه اشغال شده‌ در گوشی اندروید از طریق برنامه درون‌ساخت اندروید

در تمامی دستگاهای اندرویدی بخشی به نام Storage در تنظیمات وجود دارد که درباره محتوای ذخیره شده بر روی حافظه دستگاه به شما اطلاعات می‌دهد و می توان از آن برای پاکسازی حافظه نیز استفاده کرد.

در صفحه Home گوشی ابتدا انگشت خود را از بالا به پایین بکشید تا صحه دسترسی سریع باز شود. سپس بر روی آیکون چرخ‌دنده (تنظیمات) کلیک کنید.

اکنون در منوی تنظیمات گزینه‌ی Storage را انتخاب کنید (در برخی از گوشی‌های اندروید نیاز است که شما ابتدا گزینه‌ی Device Care را انتخاب نمایید و سپس در آن به دنبال Storage بگردید.)

حافظه اشغال شده‌ در گوشی اندروید

اکنون شما می‌توانید مشاهده کنید که چقدر از حافظه داخلی دستگاه شما اشغال شده است و چقدر جای خالی باقی مانده. علاوه بر این شما می توانید در پایین این بخش دسته‌بندی را مشاهده کنید که فایل‌های موجود بر روی حافظه‌ی خود را بر اساس نوع فایل‌ها مشاهده کنید. (در بعضی گوشی‌های اندرویدی در این بخش یک آیکون با نام پاکسازی فضای اشغال شده وجود دارد که در آخر مطلب به ان می‌پردازیم.)

حافظه اشغال شده‌ در گوشی اندروید

یکی از دسته‌بندی‌های موجود را انتخاب کنید.

اکنون شما برنامه‌های مرتبط با این دسته‌بندی را مشاهده می‌کنید (در اینجا برنامه‌های مرتبط با موسیقی)‌ و با انتخاب یکی از این برنامه‌ها میتوانید فضای اشغال شده توسط این برنامه را به ترتیب مراحل زیر پاک کنید.

حافظه اشغال شده‌ در گوشی اندروید

در اینجا توجه کنید که با انتخاب گزینه‌ی Clear Storage، برنامه مورد نظر شما Reset می‌شود و حساب‌های کاربری شما در برنامه‌ها نیز sign out می‌شود.

در زیر هر اپ دسته‌بندی‌ای از انواع فایل های مرتبط با برنامه دیده می‌شود که شما می توانید در این بخش فایل‌هایی را که کمتر مرتبط با برنامه هستند را پاک کنید.

اکنون فایل منیجر به شما اجازه می‌دهد فایل‌هایی که قصد حذف آن را دارید انتخاب کنید.

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کرده‌ایم بعضی دستگاه‌های اندروید به صورت پیش‌فرض گزینه‌ی پاکسازی فضای اشغال شده را در بخش Storage دارند. اگر تلفن‌همراه شما نیز از این دسته است بر روی آن کلیک کنید.

حافظه اشغال شده‌ در گوشی اندروید

اگر شما برنامه‌های نصب‌ شده‌ی مدیریت فایل بر روی تلفن‌همراه خود دارید ممکن است دستگاه از شما بپرسد که مایل به پاکسازی کدام برنامه هستید. در این مرحله گزینه‌ی Smart Storage را انتخاب کنید و سپس بر روی Just Once کلیک کنید.

مرحله بعد می‌تواند بسته به گوشی شما متفاوت باشد و شما یکی از گزینه های زیر را مشاهده کنید.

  • فایل‌ها و تصویرهای بک‌آپ گرفته شده: این گزینه باعث می‌شود فایل‌هایی که در حال حاضر به عنوان بک‌آپ روی گوشی شما ذخیره شده است پاک شوند.
  • فایل‌های موقت : فایل‌های Cash و یا Clipboard‌ها که دیگر استفاده نمی‌شوند پاک خواهند شد.
  • دانلودها: فایل‌هایی که قبلا بر روی دستگاه شما دانلود شده‌اند پاک خواهند شد.
  • برنامه هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید ( Infreqnetly Used Apps): این گزینه به شما برنامه‌هایی که شما اخیراً دیگر استفاده‌ای از آنها نداشته‌اید به شما نشان می‌دهد و به شما این اجازه را می‌دهد که آن‌ها را از گوشی ‌خود Uninstall کنید.

از بین گزینه‌های ارائه شده فایل‌هایی را که می‌خواهید حذف کنید مشخص کنید. و سپس یکی از گزینه‌های ''Delete''، ''FreeUp و یا ''Remove'' را برای پاک کردن فایل مورد نظر انتخاب کنید.

اکنون می توانید با مراجعه به فایل منیجر خود از فضای خالی‌ شده گوشی خود اطلاع یابید.

ارسال نظر