حل مشکل تاخیر در نمایش نوتیفیکیشن ها روی دستگاه های اندرویدی

رسانه کلیک - قابلیت هایی روی دستگاه های اندرویدی وجود دارند که می توانند منجر به تاخیر در نمایش نوتیفیکیشن ها شوند. در این مطلب به نحوه پیکربندی مناسب برای حل این مسئله می پردازیم.

حل مشکل تاخیر در نمایش نوتیفیکیشن ها روی دستگاه های اندرویدی

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که نوتیفیکشن ها با تاخیر روی گوشی های اندروید ظاهر شوند. نوتیفیکشن های مربوط به بعضی برنامه ها و اپلیکیشن های خاص گاه ممکن است با چند دقیقه، یا حتی چند ساعت تاخیر پس از ارسال، روی گوشی نشان داده شوند. با اینکه چنین مشکلی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، اما در وضعیت های خاصی مثل سناریوهای کاری، عدم دریافت به موقع نوتیفیکشن ها می تواند کاربر را به دردسر بیاندازد.

این مشکل عمدتا از نحوه عملکرد و اجرای اندروید نشات می گیرد. به منظور مدیریت موثر طول عمر باتری، سیستم به طور خودکار تصمیم می گیرد تا برنامه های کم اولویت را به حالت خواب منتقل کند. اگر یک اپلیکیشن خاص از نگاه سیستم اندروید کم اولویت و غیرضروری باشد، عجله ای را در نمایش نوتیفیکشن های مربوط به این اپلیکیشن خاص نخواهد داشت.

خوشبختانه راه حل این مسئله در تنظیمات دستگاه نهفته است. در این مقاله، به شما آموزش می دهیم که چگونه پیکربندی دستگاه خود را برای حل مسئله تاخیر در نمایش نوتیفیکیشن تنظیم کنید. با در اختیار داشتن دستگاه مجهز به اندروید 8 اوریو یا مدل های بالاتر، استفاده از راه حل پیشنهاد شده در این مقاله می تواند مشکل نوتیفیکشن های با تاخیر را حل کند.

نحوه جلوگیری از به خواب رفتن برنامه ها در گوشی هوشمند

در این مطلب از گوشی وان پلاس برای آموزش استفاده شده است. به هر حال بسته به مدل گوشی هوشمند، مراحل و گزینه ها ممکن های موجود ممکن است کمی فرق داشته باشند.

بهینه سازی باتری بر اساس نیاز

1. اپلیکیشن Settings را روی دستگاه اندرویدی خود باز کنید.

2. به قسمت Apps & notification بروید.

3. گزینه Special app access را انتخاب کنید (گزینه آخر در پایین فهرست).

4. روی گزینه Battery Optimization ضربه بزنید.

5. اپلیکیشنی که نوتیفیکشن آن با تاخیر روی صفحه نشان داده می شوند را از فهرست اپلیکیشن های موجود انتخاب کنید. در این صورت سه گزینه برای شما ظاهر می شوند.

این سه گزینه عبارتند از Intelligent Contol، Optimized و Don't Optimized. احتمالا اپلیکیشن در حالت فعلی روی گزینه Intelligent Control تنظیم شده است. این گزینه به طور خودکار، استراتژی توان پسزمینه را طبق مشخصه های اپلیکیشن و مصرف شما پیکربندی می کند. برای جلوگیری از این قابلیت، باید گزینه سوم یعنی Don't Optimized را انتخاب کنید. در این صورت یک هشدار برای شما به نمایش در می آید و توضیح می دهد که انجام این کار ممکن است روی کارایی باتری تاثیر بگذارد. به هر حال اگر رفع مشکل تاخیر در نوتیفیکیشن ها برای شما اهمیت دارد، باید این گزینه را انتخاب کنید.

روش بالای روی گوشی های هواوی کمی متفاوت بوده و احتمالا باید مسیر متفاوتی را جهت یافتن گزینه های مشابه دنبال کنید.

1. به قسمت Settings روی دستگاه اندرویدی خود بروید.

2. گزینه Apps را در فهرست پیدا کنید.

3. مجددا روی گزینه Apps ضربه بزنید.

4. روی منوی سه نقطه ای واقع در گوشه بالا سمت راست صفحه ضربه بزنید.

5. سپس گزینه Special access را انتخاب کنید.

6. روی گزینه Battery Optimization ضربه بزنید.

در این قسمت، اپلیکیشنی که اطلاع رسانی آن با تاخیر ارسال می شود را انتخاب کرده و روی آن ضربه بزنید. بدین ترتیب، یک منوی کوچک در قسمت پایین صفحه ظاهر می شود که دارای دو گزینه است. برای بهره گیری از سیستم بهینه سازی باتری و جلوگیری از تاخیر در نمایش نوتیفیکیشن ها، یکی از دو گزینه Allow یا Don't Allow را انتخاب کنید. اما به یاد داشته باشید که انتخاب گزینه Don't Allow باعث تخلیه سریع تر باتری دستگاه می شود.

گوشی های سامسونگ دارای یک لایه اضافی برای بهینه سازی باتری هستند. پس به خاطر داشته باشید که این لایه را نیز جهت تایید عدم به خواب رفتن اپلیکیشن مورد نظر، بررسی کنید. برای یافتن گزینه ها، ابتدا به قسمت Settings رفته و گزینه Device Care را انتخاب کنید. سپس به بخش Battery رفته و گزینه App power management را انتخاب کنید.

حال می توانید فهرست اپلیکیشن های به خواب رفته (Sleeping Apps) را مشاهده کرده و بررسی کنید که کدام یک تحت تاثیر محدودیت ها قرار گرفته اند. در این جا می توانید اپلیکیشن های مورد نظر را از حالت خواب درآورده و یا اپلیکیشن های جدیدی را به این لیست اضافه کنید.

خاموش کردن باتری انطباقی روی دستگاه اندرویدی

با انجام تنظیمات بالا، باز هم ممکن است نوتیفیکیشن ها به موقع ظاهر نشوند. در هر گوشی اندرویدی مجهز به سیستم عامل پای (اندروید 9) یا نسخه های بالاتر، یک قابلیت به نام باتری انطباقی یا Adaptive Battery وجود دارد. این قابلیت در هنگام فعال بودن به افزایش چرخه عمر دستگاه کمک می کند. اما در عین حال، مشکلاتی نظیر تاخیر در نمایش نوتیفیکیشن را نیز به همراه دارد. خاموش کردن این قابلیت ممکن است مشکل تاخیر در ارسال نوتیفیکیشن ها از سوی اپلیکیشن مورد نظر را حل کند. برای این کار، باید مراحل زیر را دنبال کنید.

1. به اپلیکیشن Settings بروید.

2. روی گزینه Battery ضربه بزنید.

3. گزینه Battery Optimization را انتخاب کنید.

4. منوی سه نقطه ای در گوشه بالا سمت راست صفحه را لمس کنید.

5. روی گزینه Advanced Optimization ضربه بزنید.

6. دکمه لغزنده کنار گزینه Adaptive Battery را غیر فعال کنید.

غیر فعال کردن ویژگی Data Saver

قابلیت صرفه جویی در باتری یا همان Data Saver یک قابلیت مفید و موثر به حساب می آید، اما گاهی از ارسال یا دریافت داده ها در پسزمینه جلوگیری می کند. در واقع این قابلیت می تواند یکی دیگر از دلایل تاخیر در نمایش نوتیفیکیشن ها روی دستگاه اندرویدی شما باشد. برای حل این مشکل، کافیست تا قابلیت Data Saver را خاموش کنید. بسته به مدل گوشی اندرویدی، تنظیمات ممکن است کمی تفاوت داشته باشند.

روی گوشی های وان پلاس، Data Saver دارای یک کلید ساده برای خاموش یا روشن کردن است که می توان آن را به Quick Settings منتقل کرد. نوار نوتیفیکشن را به سمت پایین کشیده و روی آیکون مداد کوچک ضربه بزنید تا تمام کلیدهای سریع برای شما ظاهر شود. در این قسمت، گزینه Data Saver را می توان مشاهده کرد.

تنها با یک ضربه روی گزینه Data Saver می توانید قابلیت صرفه جویی در داده ها را خاموش (یا روشن) کنید. با حل مشکل نوتیفیکیشن های با تاخیر، تجربه مشاهده نوتیفیکیشن ها قطعا بهبود پیدا می کند.

ارسال نظر