حل مشکل CPU 100% در لپ تاپ و کامپیوتر

اجرای بازی‌ها یا برنامه‌های سنگین باعث افزایش کارکرد پردازنده می‌شود، به طوری که توقف آن‌ها وضعیت اجرای CPU را به حالت عادی برمی‌گرداند. در غیر این صورت بهتر است فورا برای حل مشکل CPU 100% اقدام کنید.

حل مشکل CPU 100% در لپ تاپ و کامپیوتر

روش‌های ساده برای حل مشکل CPU 100%

آیا کامپیوتر شخصی شما خیلی داغ می‌کند و اکثر مواقع کُند است؟ کارکرد بالای CPU باعث بروز این مسائل و مشکلات بیشتری می‌شود. در وهله اول باید دلیل مصرف بالای CPU را شناسایی کرده و با کاهش آن، اجرای CPU را به حالت عادی بازگردانید.

داشتن یک کامپیوتر شخصی با CPU 100% مقدمه‌ساز یک فاجعه است، درست مثل اینکه همیشه با دنده 2 رانندگی می‌کنید! موتور خودرو بدون شک خراب می‌شود. برای جلوگیری از تعویض CPU یا حتی کل سیستم کامپیوتری، باید کارکرد CPU را به سطح قابل قبولی کاهش دهید.

در این مطلب، پنج روش متفاوت برای حل مشکل CPU 100% در لپ تاپ و کامپیوتر به شما معرفی می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اجرای CPU را به حالت عادی بازگردانید.

1- شناسایی فرایندی که باعث کارکرد 100 درصد CPU شده است

پنجره Task Manager در ویندوز دقیقا به شما نشان می‌دهد که چه برنامه‌هایی باعث افزایش کارکرد CPU شده‌اند. برای مشاهده این پنجره کاربردی، ابتدا روی نوار وظیفه (Taskbar) کلیک سمت راست کرده و گزینه Task Manager را انتخاب کنید.

پس از باز شدن این پنجره، به تب Processes رفته و روی ستون CPU کلیک کنید تا برنامه‌ها برحسب کارکرد CPU مرتب‌سازی شوند.

اگر برنامه ناآشنایی باعث شده که مصرف CPU به شدت بالا رود، حتما آن را به طور آنلاین مورد بررسی قرار دهید. به احتمال زیاد افراد دیگری نیز با چنین برنامه‌ای مواجه شده‌اند.

اگر متوجه شدید که برنامه مشکوک چیزی به جز دردسر نیست، فورا آن را ببندید. برای این کار روی برنامه کلیک کرده و دکمه End Task (در پایین پنجره) را فشار دهید.

2- بستن برنامه‌های غیرضروری یا انتقال آن‌ها به حالت Sleep

یکی از بهترین روش‌های ممکن برای حل مشکل 100 درصد شدن CPU بستن یا (اصطلاحا) خواباندن برنامه‌هایی است که فعلا به اجرای آن‌ها احتیاج ندارید. اما تعداد این برنامه‌ها بسیار زیاد است.

کامپیوتر شما احتمالا دارای برنامه‌های پس‌زمینه متعددی است که دائما در حال اجرا هستند. حذف این برنامه‌ها اغلب امکان‌پذیر نیست، چون ممکن است جزو برنامه‌های اصلی ویندوز یا برنامه‌های ضروری برای شما باشند.

به عنوان یک راه‌حل، می‌توان از حالت خواب نرم‌افزارهایی نظیر AVG TuneUp استفاده کرد که به طور خاص برای چنین اهدافی طراحی و ساخته شده است.

حالت Sleep می‌تواند تمام برنامه‌های منبع‌خور را شناسایی کرده و در شرایط مناسب آن‌ها را به حالت خواب انتقال دهد. بدین ترتیب از کارکرد بالای پردازنده و همین‌طور وضعیت CPU 100% جلوگیری می‌شود.

حل مشکل CPU 100%

حالت خواب، برنامه‌هایی را که مسئول مصرف بالای CPU هستند، شناسایی می‌کند و آن‌ها را می‌خواباند. ولی زمانی که به این برنامه‌ها احتیاج باشد، AVG TuneUp به طور خودکار آن‌ها را از خواب بیدار می‌کند.

3- پاک‌سازی فیزیکی کامپیوتر شخصی

کامپیوتر شخصی و لپ تاپ شما می‌تواند مقدار زیادی گرد و غبار جمع کند. در صورت عدم پاک‌سازی، این گرد و غبار بدون شک مشکل‌ساز می‌شود. اگر مدت زیادی از تمیز کردن دستگاهتان می‌گذارد، احتمالا با منظره‌ای شبیه به زیر مواجه خواهید شد.

زمانی که فن مملو از خاک می‌شود، نمی‌تواند PC را خنک کند. این کار باعث بالا رفتن دما شده و روی عملکرد CPU تأثیر منفی می‌گذارد. در چنین شرایطی، پردازنده مجبور به تنظیم خودکار یا اصطلاحا خفه کردن کارایی خود می‌شود.

به همین سادگی، مصرف CPU به 100 درصد می‌رسد. پس هر از گاهی لپ تاپ و درون کیس کامپیوتر خود را با براش های مخصوص یا حتی جاروبرقی تمیز کنید.

4- جستجوی بدافزار روی کامپیوتر شخصی

یکی دیگر از روش‌های حل مشکل CPU 100% شناسایی بدافزارها است. این نرم‌افزارهای مخاطره‌آمیز معمولا منابع را مورد هدف قرار داده و باعث کارکرد 100 درصدی CPU می‌شوند. برخی ویروس‌ها به طور خاص برای ضربه به کارایی CPU طراحی شده‌اند.

برای شناسایی و حذف ویروس‌ها و بدافزارها، سیستم خود را به وسیله نرم‌افزارهای معتبر اسکن کنید. از بین گزینه‌های موجود می‌توان به ESET NODE32، AVG Antivirus، Kaspersky، Norton و غیره اشاره کرد.

همچنین بخوانید: با بهترین آنتی ویروس های ۲۰۲۱ آشنا شوید

5- به‌روزرسانی درایورها و نرم‌افزارها

نرم‌افزارها و درایورهای قدیمی و تاریخ گذشته موجب افزایش کارکرد CPU می‌شوند. به عنوان مثال، درایور Wi-Fi قدیمی که با نسخه جدید ویندوز 10 سازگاری ندارد، ممکن است یکی از دلایل کارکرد بالای CPU باشد.

حل مشکل CPU 100%

نسخه قدیمی مدیاپلیر نیز می‌تواند باعث افزایش کارکرد پردازنده شود. بنابراین نرم‌افزارها و درایورهای خود را به طور منظم به‌روزرسانی کنید. این کار علاوه بر بهبود عملکرد CPU و استفاده مناسب از منابع، باعث اجرای بدون پرش بازی‌ها و پخش عالی فیلم‌ها می‌شود.

ارسال نظر