ترفند حل مشکل TPM 2.0 در نصب ویندوز 11

شرکت مایکروسافت در پی اعتراضات کاربران به پیش‌نیازهای سخت‌گیرانه ویندوز 11 راهکاری برای نصب این نسخه از ویندوز روی سیستم‌های قدیمی ارائه کرد. در ادامه ترفند حل مشکل TPM 2.0 در نصب ویندوز 11 را مرور می کنیم.

ترفند حل مشکل TPM 2.0 در نصب ویندوز 11

حل مشکل TPM 2.0 در نصب ویندوز 11

ممکن است ویندوز 11 کمی اشکال داشته باشد، اما برخی از ما می‌خواهیم با درنظرگرفتن این اشکالات سیستم‌عامل جدید مایکروسافت را امتحان کنیم. متأسفانه، الزامات سختگیرانه سیستم - از جمله TPM 2.0 - به این معنی بود که بسیاری از کاربرانی که سیستم‌های قدیمی دارند، از نصب و استفاده از این سیستم‌عامل محروم شده‌اند.

مایکروسافت مدتی قبل الزامات سخت‌افزاری TPM را برای ویندوز 11 اعلام و سپس ماه‌ها تلاش کرد تا کاربران را از نصب آن روی سخت‌افزارهای پشتیبانی نشده منصرف کند. اما درحالی‌که درب ورودی به صورت ما کوبیده شده و بسته شده است، به نظر می‌رسد راه دیگری برای ورود وجود دارد.

از آن زمان تابه‌حال، افراد زیادی روش‌های مختلفی برای دورزدن الزامات TPM و SecureBoot ویندوز 11 و نصب آن روی سیستم‌های قدیمی منتشر کرده‌اند. در حقیقت، تعداد روش‌های دورزدن الزامات، آن‌قدر زیاد است که به نظر می‌رسد خود مایکروسافت نیز با انتشار این راهکار جدید، از کاربران سیستم‌های قدیمی استقبال کرده است.

در ادامه نحوه نصب ویندوز 11 را صرف‌نظر از وضعیت TPM شرح خواهیم داد.

چگونه TPM 2.0 را در ویندوز 11 فعال کنیم؟

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، اکنون وقت آن است که برنامه PC Health Check مایکروسافت را بارگیری کرده تا واجد شرایط بودن سیستمتان را برای ارتقا به ویندوز 11 بررسی کنید. ناگفته نماند که ممکن است TPM 2.0 در سیستم شما حاضر باشد و تنها نیاز به فعال‌سازی آن داشته باشید.

بررسی وضعیت TPM بررسی وضعیت TPM

برای بررسی نسخه TPM خود و فعال‌کردن آن، دو کلید Win+R را فشار دهید، سپس tpm.msc را در کادر تایپ کرده و Enter را بزنید.

در پنجره Trusted Platform Module Management، نسخه مشخصات را بررسی کنید. اگر نسخه 2.0 دارید اما آماده نیست، کافی است روی گزینه Prepare the TPM در بخش Actions در بالای نوار کناری سمت راست کلیک کنید.

این کار TPM را بلافاصله فعال می‌کند و اکنون آماده نصب ویندوز 11 یا ارتقا از منوی Windows Update خود هستید.

تا زمانی که نسخه نمایش‌داده‌شده، TPM 1.2 است، می‌توانید مراحل زیر را برای نصب ویندوز 11 دنبال کنید و خوشبختانه این پیش‌نیاز دستگاه‌های بیشتری را نسبت به TPM 2.0 پوشش می‌دهد.

ترفندی ساده برای دورزدن الزامات TPM 2.0 ویندوز 11

درحالی‌که اولین ترفند دور زدن غیررسمی TPM شامل بارگیری نرم‌افزار از Github بود، راهکاری که خود مایکروسافت ارائه کرد نسبتا ساده است. کافی است دو کلید Win+R را فشار دهید و regedit را تایپ کنید تا ویرایشگر رجیستری فعال شود.

ترفند رجیستری TPM ترفند رجیستری دور زدن الزامات TPM

از آنجا مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup را دنبال کنید و سپس با راست کلیک کردن در فضایی خالی، یک DWORD (32-bit) جدید بسازید. توجه داشته باشید که اگر پوشه MoSetup موجود نبود، باید با راست کلیک کردن روی پوشه Setup و New> Key آن را بسازید.

در انتها، DWORD ایجاد شده را AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU نام‌گذاری کنید و مقدارش را برابر با 1 قرار دهید.

پس از این مراحل، به همین سادگی می‌توانید ویندوز 10 خود را به 11 ارتقا دهید.

امیدواریم آموزش حل مشکل TPM 2.0 در نصب ویندوز 11 برایتان مفید واقع شود. نظرات و پیشنهادات خود را حتما با کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر