آموزش دریافت سود سهام عدالت | چطور سود سهام عدالت خود را بگیریم؟

بسیاری افراد از نحوه دریافت سود سهام عدالت بی‌خبرند و برای آن‌ها سؤال شده که چرا از سود سهام عدالت بی‌بهره مانده‌اند. دریافت سود سهام منوط به ثبت نام در سجام است.

آموزش دریافت سود سهام عدالت | چطور سود سهام عدالت خود را بگیریم؟

آموزش گام به گام دریافت سود سهام عدالت

بسیاری از مشمولان سهام عدالت از نحوه دریافت سود سهام باخبر نیستند. همان‌طور که می‌دانید، سهام‌داران برای مدیریت سود سهام خود از ۲ روش مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌کنند.

  • در روش مستقیم، افراد خودشان مدیریت سبد سهام را بر عهده می‌گیرند.
  • ولی در روش غیرمستقیم، مدیریت سهام عدالت بر عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار شده است.

در روش مستقیم، اگر افراد سجامی شده باشند، آنگاه بر اساس توافق‌های صورت گرفته، سهام عدالت از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب آن‌ها پرداخت می‌شود. ولی اوضاع برای سهامدارانی که روش غیرمستقیم را برای دریافت سود سهام عدالت انتخاب کرده‌اند، متفاوت است.

در واقع افرادی که روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خود هستند و سود آن‌ها از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی آن‌ها واریز می‌شود. در نتیجه شرکت‌های استانی وظیفه مدیریت سهامشان را بر عهده دارند.

ثبت نام در سامانه سجام و گرفتن کد بورسی، شرط دریافت سود سهام عدالت است. ولی چطور سود سهام عدالت خود را بگیریم؟

۱. در مرحله اول، به سامانه سجام به نشانی رفته و وارد بخش ثبت نام شوید.

۲. سپس شماره تلفن همراه معتبری را که مالک آن هستید، وارد کنید و منتظر بمانید تا یک کد تأیید برای شما ارسال شود. پس از دریافت کد تأیید، آن را وارد کرده و اطلاعات مربوط به کد ملی و نوع شخصیت (حقیقی یا حقوقی) را در سامانه بنویسید.

دریافت سود سهام عدالت

۳. در صفحه بعدی، اگر شخصا اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید گزینه اصیل را انتخاب کرده و روی دکمه تأیید و ادامه ضربه بزنید. ولی اگر نماینده فرد یا شرکتی هستید، گزینه «نماینده قانونی» را انتخاب کنید. البته در این صورت باید برگه وکالت رسمی داشته باشید.

۴. سپس نوبت به پرداخت هزینه می‌رسد. یک درگاه را انتخاب کرده و مبلغ مربوطه را واریز کنید تا به صفحه بعدی منتقل شوید.

دریافت سود سهام عدالت

۵. در این صفحه، اطلاعات هویتی خود را با دقت وارد کنید. سپس روی دکمه تأیید/ ادامه مرحله بعد بزنید.

دریافت سود سهام عدالت

۶. حال نوبت به ثبت اطلاعات ارتباطی می‌رسد. تمام این اطلاعات را با صحت وارد کنید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید. پس از تکمیل، روی دکمه تأیید/ ادامه گام بعدی ضربه بزنید.

دریافت سود سهام عدالت

۷. شاید صفحه کدهای سهام‌داری کمی شما را گیج کند. در این مرحله باید مشخص کنید که مایل به فعالیت در کدام بازار هستید؟ بازار بورس و فرابورس به بازار اوراق بهادار اشاره می‌کند. گزینه‌های دیگر، بورس کالا و بورس انرژی هستند.

افراد عادی (سهامداران حقیقی) معمولا گزینه بورس و فرابورس را انتخاب می‌کنند. ولی اشخاص حقوقی با توجه به برنامه‌های خود، احتمالا یکی از گزینه بورس کالا یا بورس انرژی را ترجیح می‌دهند.

۸. در هر صورت پس از انتخاب نوع بازار، کد سهامداری خود را وارد کرده و روی دکمه تأیید کلیک کنید.

توجه: برای دریافت کد سهام‌داری یا همان کد بورسی، باید با داشتن مدارک زیر، به یکی از شعب کارگزاری‌ها مراجعه کنید.

  • اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات
  • اصل و تصویر پشت و رو کارت ملی
  • شماره‌ حساب بانکی و شماره شبای آن
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی

۹. در صفحه بعدی، اطلاعات شغلی خود را وارد کنید. اگر خانه‌دار یا حتی بیکار هستید، برای آدرس شرکت، شماره شرکت و کد پستی، همان آدرس منزل، شماره منزل و کد پستی منزل را وارد کنید. پست الکترونیکی نیز ایمیل خودتان است. می‌توانید موارد بدون ستاره را رها کنید.

۱۰. در صفحه بعدی با عنوان اطلاعات مالی، تنها موارد ستاره‌دار اهمیت دارند. این موارد لازم نیست چندان دقیق و تخصصی محاسبه شوند، یک تخمین و برآورد کلی کافی است.

۱۱. در مرحله بعدی، اطلاعات حساب بانکی خود را وارد کنید. شماره‌حساب باید همانی باشد که هنگام دریافت کد بورسی، به کارگزاری معرفی کرده‌اید. پس از ورود اطلاعات مختلف اعم از شماره شبا، نام بانک، کد شعبه و غیره، حتما گزینه «حساب پیش‌فرض» را فعال کنید. بعد روی دکمه ذخیره ضربه بزنید.

دریافت سود سهام عدالت

توجه کنید که تمام مطالبات شما از نهادها و شرکت‌های بورسی، به حساب پیش‌فرض تعیین‌شده توسط شما، واریز خواهد شد.

۱۲. پس از تکمیل اطلاعات، به صفحه تعهدات منتقل می‌شوید. حال باید متعهد شوید که تمام اطلاعات واردشده، صحت دارند. در صورت نیاز، اطلاعات را ویرایش کنید.

پس از نهایی شدن این مرحله، تمام اطلاعات به صورت یکجا به شما نشان داده می‌شود. آن‌ها را به دقت بررسی کنید تا مبادا اشتباهی صورت گرفته باشد. با نهایی کردن اطلاعات، ثبت نام اولیه به پایان می‌رسد. باید منتظر بمانید تا یک کد ده‌رقمی روی گوشی همراه شما ارسال شود.

۱۳. اگر سرمایه‌گذار جدید هستید، کد ده‌رقمی را به کارگزاری خود اعلام کنید تا ثبت نام شما در کارگزاری نیز کامل شود. ولی اگر در حال حاضر مشغول معامله هستید، نیازی به مراجعه به کارگزاری ندارید.

البته کار در اینجا به پایان نرسیده است.

۱۴. حدود یک ماه بعد، پیامکی برای شما ارسال شده و اطلاع می‌دهد که به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه کنید تا پس از اجرای یک سری عملیات (پر کردن یک سری فرم، گرفتن عکس شخصی و غیره)، ثبت نام شما در سامانه سجام نهایی شده و کد بورسی شما مشخص می‌شود.

پس از تکمیل مراحل و دریافت کد بورسی، سود سهام به شماره شبای حساب بانکی ثبت‌شده در سامانه سجاد واریز خواهد شد.

همچنین بخوانید: چطور سهام عدالت خود را بفروشیم؟

ارسال نظر