راهکارهایی برای رفع مشکل فریزشدن دستگاه‌های مک

رسانه کلیک - بسیاری از کابران macOS حداقل برای یکبار با  پدیده فریز شدن دستگاه خود روبه‌رو شده‌اند. در این مطلب روش‌های رفع مشکل فریزشدن دستگاه‌های مک را بررسی می‌کنیم. 

راهکارهایی برای رفع مشکل فریزشدن دستگاه‌های مک

دستگاه مک شما، چه به خاطر خطای یک نرم ­افزار و چه به خاطر خطای سیستم عامل ممکن است فریز شود. بسیاری از کابران macOS حداقل برای یکبار با این پدیده روبه‌رو شده اند. نکته خوب ماجرا این است که در بسیاری از اوقات، این خطاها خود به خود رفع می‌شوند و نیازی به عیب­‌یابی توسط کاربر وجود نخواهد داشت. اگرچه در برخی اوقات نیز لازم است تا کاربر چند حرکت ساده انجام دهد تا مک فریز شده را به حالت عادی برگرداند. در این مطلب قصد داریم تا این اقدامات را بررسی کنیم.

دقت کنید که روش­‌های زیر برای زمانی است که مک شما حین کار عادی خود فریز می­‌شود. روش‌­های زیر را هنگامی که مک در حین آپدیت فریز شده است به کار نبرید.

چرا مک فریز می­‌شود؟

قبل از ارائه راه حل برای رفع مشکل فریزشدن دستگاه‌های مک ، ما نیاز داریم که علت فریز شدن آن­ را بدانیم. مضنون­های اصلی ماجرا نرم افزارهایی هستند که برای بدست اوردن توان پردازشی CPU با یکدیگر رقابت می­کنند. این سناریو باعث می­شود تا مک شما پاسخ­دهی مناسب به دستورات کاربر نداشته باشد و حتی ترک­پد از کار بیفتد یا آیکون موس بر روی قسمتی از صفحه ثابت بماند. همچنین ممکن است به علت باز کردن پنجره­های خیلی زیاد بر روی مرورگر خود، کمبود فضای خالی حافظه، پایین بودن RAM یا حتی مشکل سخت­افزاری دستگاه شما دچار فریز شود.

۱- نرم­افزار­هایی که فریز شده‌­اند را ببندید

اولین چیزی که شما باید حین فریز شدن مک خود انجام دهید این است که به دنبال نرم­افزاری که باعث این اتفاق شده است بگردید. این کار را می­توانید با کلیک راست کردن بر روی آیکون موجود در داک انجام دهید. اگر نرم­افزار شما فریز شده باشد، صفحه­ی روبروی شما پیام "Application Not Responding" می­دهد. اگر چنین پیامی برایتان ظاهر شد، دکمه "Force Quit" را بزنید و نرم­افزارتان اجبارا بسته می­شود. اگر نرم­افزارهایتان باعث این اتفاق شده باشند، این کار حافظه Mac را خالی می­کند و دستگاه شما به حالت عادی برمی­گردد.

به جای روش بالا، می­توانید با داشتن دکمه "Control " و کلیک بر روی آیکون نرم­افزاری که هنگ کرده است نیز عمل "Force Quit" را انجام دهید. برای وارد شدن به منوی "Force Quit"، می­توانید بر روی منوی Apple در گوشه بالای سمت چپ صفحه کلیک کرده و سپس "Force Quit" را انتخاب کنید. راه راحت­تر این است که "Command + Option + Escape" را همزمان فشار دهید. این کار شما را مستقیما وارد منوی "Force Quit" می­کند. نحوه ورود شما به این منو اهمیتی ندارد، از هر کدام از روش­های بالا می­توانید نرم­افزار هنگ کرده خود را ببندید تا مک شما به حالت عادی بازگردد.

۲- مک خود را خاموش کنید

اگر بستن اجباری نرم­افزار کمکی به مشکل فریز شدن لپ تاپ شما نکرد، وقت آن است که مک خود را خاموش و روشن کنید. برای خاموش کردن کافی است تا دکمه پاور مک را برای چند ثانیه نگه داشته باشید. در مک­هایی که فاقد تاچ-آیدی می­باشند، دکمه پاور در قسمت بالای سمت راست کیبورد قرار دارد. اگر دستگاه شما نسخه دسکتاپ است( مانند iMacیا mac mini) دکمه پاور را فشار دهید تا سیستم شما خاموش شود.

در این روش، قسمت بد ماجرا این است که با خاموش کردن مک، تمامی نرم­افزارهایی که در حال کار با آن بودید بسته خواهند شد و شما اطلاعات آن را از دست خواهید داد. البته مرورگر شما آخرین پنجره­های باز شده را ذخیره می­کنند اما سایر نرم­افزارها چنین قابلیتی را ندارد. به عبارت دیگر این روش تنها وقتی توصیه می­شود که مجبور شده باشید.

۳- واحد کنترل حافظه (System Memory Controller) را ریست کنید

هنگامی که فریز شدن مک با روش­های عادی قابل حل نیست، ریست کردن واحد کنترل کننده حافظه(SMC) می­تواند این مشکل را حل کند. این واحد مسئول برخی از اجزای حیاتی مک شماست. به عنوان مثال مدیریت باتری، لامپ­های پشت کیبورد و....

اگر مک شما تراشه امنیتی T2 را داشته باشد( مک­بوک­های 2016 و جدیدتر)، ابتدا سیستم خود را خاموش کنید. سپس دکمه پاور را به مدت 10 ثانیه پایین نگه داشته باشید. سپس دکمه پاور را رها کنید و کامپیوتر خود را روشن کنید. اگر همچنان این مشکل باقی مانده است، "Shift+ Control + Option + Power" را همزمان فشار دهید. این چهار دکمه را همزمان به مدت 10 ثانیه نگه داشته باشید و سپس رها کنید. اکنون می­توانید کامپیوتر خود را روشن کنید.

درصورتی که از iMac بدون تراشه T2 استفاده می­کنید(تنها iMac 2020 27-اینچی این تراشه را دارد)، دستگاه خود را خاموش کنید سپس آن را از برق بکشید و پس 15 الی 20 ثانیه دوباره آن را به برق متصل و روشن کنید.

۴- از فریز شدن در آینده جلوگیری کنید

در نهایت، بهترین راه برای جلوگیری از فریز شدن مک در آینده، روش­های پیشنهادی و آسان زیر است:

  • مطمئن شوید که macOS شما آپدیت است. گاهی اوقات فریز شدن کامپیوترها ناشی از ایرادات فنی موجود در سیستم عامل است که شرکت اپل از آن آگاه است و در نسخه­های آپدیت خود آن­ها را رفع می­کند.
  • همیشه مطمئن باشید که فضای خالی حافظه به اندازه کافی دارید. فضای خالی شامل فضای خالی هارد درایو(یا SSD) همچنین فضای RAM می­شود.
  • تمامی نرم­افزارهای خود را آپدیت کنید. همانند سیستم عامل، ممکن است نرم­افزارها نیز مشکل فنی داشته باشند که در آپدیت­های خود آن را برطرف می­کنند.
  • از درایورهایی که توسط شرکت اپل تایید شده اند استفاده کنید. اتصال دستگاه­های خارجی با اینکه می­توانند کارایی سیستم شما را بالا ببرند و گاها موجب سرگرم شدن شما شوند اما، همه آن­ها معمولا برای نصب بر روی سیستم شما بهینه­سازی نشده اند. لذا درایور مورد تایید شرکت اپل، می­تواند عملکرد بهینه این دستگاه­ها را برای شما تضمین کند.
  • PRAM خود را ریست کنید. این کار تاثیر بسزایی در رزولوشن صفحه نمایش، ولوم صدا و سایر تجهیزات جانبی مک شما دارد. این عمل لزوما مشکل فریز شدن را حل نمی­کند اما کار از محکم کاری عیب نمی­کند. برای ریست کردن PRAM ابتدا دستگاه خود را خاموش کنید. درست در لحظه­ای که می­خواهید مک را روشن کنید دکمه­های " Option + Command + P + R" را به مدت 20 ثانیه فشار دهید. البته در مک­هایی که تراشه T2 دارند، شما می­توانید در لحظه­ای که(حین روشن شدن) لوگوی اپل نمایان و دوباره پنهان شد دستتان را از روی دکمه­ها بردارید.
  • در صورتی که روش­های بالا اثر نکردند، مک خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید. برای این کار حین بوت دستگاه وارد مود ریکاوری شوید. برای این کار "Command + R" را حین ریبوت شدن دستگاه نگه داشته باشید. هنگامی که وارد مود ریکاوری شدید، گزینه "Reinstall OS X" که زیر پنچره Utilities قرار دارد را انتخاب کنید. سپس مطابق دستورالمعل ظاهر شده ادامه دهید.

در انتها باید گفت برای کامپیوترهای مک فریز شدن اتفاق رایجی نیست اما جای نگرانی نیست زیرا حل مشکل آن نیز نسبتا کار آسانی است.

ارسال نظر