رفع مشکل اتصال به وای فای در سیستم‌عامل ویندوز

رسانه کلیک - اگر تا به حال با مشکل قطعی ناگهانی از شبکه وای فای و یا مشکل اتصال به وای فای در سیستم‌عامل ویندوز مواجه شده‌اید به شما توصیه می‌کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

رفع مشکل اتصال به وای فای در سیستم‌عامل ویندوز

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حین کار کردن با سیستم‌عامل ویندوز ناگهان اتصال شما به اینترنت قطع می‌شود. در این حالت آیکون وای فای با یک علامت تعجب زرد رنگ روی آن برای شما نمایش داده می‌شود. وقتی روی این آیکون کلیک کنید با هشدار Connected. No Internet مواجه می‌شوید. چند راه حل برای رفع این مشکل وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

1- بررسی مودم و روتر

اولین کاری که در هنگام بروز مشکل در اتصال به وای فای باید انجام دهید این است که آیا همه چراغ‌های مودم که نشان دهنده اتصال درست به اینترنت است در مودم شما روشن است یا نه. اگر هر کدام از چراغ‌های مودم خاموش باشد باید ببینید که چراغ خاموش مربوط به چه چیزی است. مثلاً آیا چراغ Data در مودم خاموش است یا چراغ وای فای خاموش شده است. در این حالت مودم یا روتر خود را یک بار خاموش کنید. 1 دقیقه صبر کنید و دوباره آن را روشن کنید.

2- خاموش و روشن کردن لپ‌تاپ

اگر مودم شما مشکلی نداشته باشد، می‌توانید یک بار لپ‌تاپ خود را خاموش و روشن کنید. اجازه دهید تا لپ تاپ یا کامپیوتر برای مدت حداقل 1 دقیقه خاموش بماند. بعد از گذشت چند دقیقه دوباره لپ‌تاپ را روشن کنید و ببینید که آیا مشکل برطرف شده یا نه.

3- بررسی مشکلات مربوط به دستگاه یا Device- Related

اگر سایر دستگاه‌ها مثل گوشی یا تبلت و یا کامپیوترهای دیگر به مودم وصل می‌شوند ایراد مربوط به سیستم‌عامل ویندوز است و یا یک ایراد سخت‌افزار روی کامپیوتر وجود درد.

برای رفع این مشکل روی آیکون وای فای که در نوار وظیفه قرار دارد کلیک کنید. از منوی باز شده روی گزینه Troubleshoot problems کلیک کنید. در این حالت خود سیستم‌عامل ویندوز به صورت خودکار به دنبال رفع مشکل می‌گردد و سعی می‌کند آن را برطرف کند.

4- خالی کردن کش DNS

کش DNS یک پایگاه داده موقت است که روی کامپیوتر قرار دارد . اطلاعات مربوط به وب سایت‌هایی که قبلاً آن را باز کرده‌اید در آن ذخیره می‌شود. در کش آدرس‌هایی که در نوار آدرس مرورگر تایپ می‌کنید تبدیل به آدرس IP می‌شود که از یکسری اعداد تشکیل شده است. برای اینکه سریع‌تر یک وب سایت برای شما باز شود این IPها در کش DNS ذخیره خواهد شد تا دفعه بعدی که به همان سایت مراجعه کردید صفحه اصلی آن سریع‌تر بالا بیاید. برخی مواقع فهرست IP در کش DNS یا خود کش DNS دچار مشکل می‌شود که برای رفع آن باید اطلاعات ذخیره شده در آن را پاک کنید.

برای این با استفاده از کلیدهای ترکیبی Win + R را فشار دهید و در کادر باز شده عبارت cmd را تایپ کنید. برای باز کردن پنجره cmd می‌توانید در منوی Start عبارت cmd را تایپ کنید و سپس کلید Enter را فشار دهید.

رفع مشکلات اتصال به وای فای در سیستم‌عامل ویندوز وقتی پنجره Command Prompt باز شد دستور زیر را در آن تایپ کنید:

Ipconfig/flushdns

کلید Enter را فشار دهید. با این دستور شما می‌توانید محتوای کش DNS را پاک کنید.

5- تغییر حالت‌ها یا Mode های وای فای

اگر از روترهای قدیمی استفاده می‌کنید، ممکن است تنظیمات قدیمی وای فای باعث ایجاد مشکل در اتصال شما به وای فای شوند. برای تغییر حالت‌های وای فای ابتدا مرورگر خود را باز کنید و در آن آدرس روتر را که یکی از آدرس‌های 192.168.0.1 است یا 192.168.1.1 است تایپ کنید. صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در آن باید نام کاربری و رمز عبور مربوط به روتر را وارد کنید.

این رمز عبور و نام کاربری را زمانی که تنظیمات مودم و روتر را انجام داده‌اید برای روتر انتخاب کرده‌اید.

رفع مشکلات اتصال به وای فای در سیستم‌عامل ویندوز برای تغییر حالت‌های وایرلس باید وارد بخش Wirless Mode بشوید. این بخش در قسمت تنظیمات وایرلس یا Wirless Setting معمولاً قرار دارد.

اگر جعبه متنی برای شما باز شد گزینه 802.11 را انتخاب کنید و تغییرات را ذخیره کنید. اگر با وارد کردن عبارت 802.11 مشکل برطرف نشد عبارت 802.11g را وارد کنید.

اگر با این روش مشکل اتصال به اینترنت و وای فای حل نشد باید از روش دیگری استفاده کنید.

6- رفع مشکل مربوط به تداخل آدرس IP

اگر دستگاه شما با شبکه وای فای دیگری متصل بوده باشد ممکن است تداخل آدرس IP برای آن پیش بیاید. برای رفع این مشکل ابتدا Command Prompt را با استفاده از کلیدهای ترکیبی Win + R و تایپ کنید و وقتی پنجره مربوط به آن باز شد دستور زیر را در آن تایپ کنید:

Ipconfig/release

به این ترتیب سرور یک IP جدید به کامپیوتر شما اختصاص خواهد داد.

7- به روز رسانی درایور شبکه

یکی دیگر از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید مشکل اتصال به وای فای را در سیستم‌عامل ویندوز حل کنید، به روز رسانی درایور شبکه است. برای به روز رسانی درایور شبکه باید به روش زیر عمل کنید.

ابتدا پنجره Command Prompt را باز کنید. برای این کار در پنجره باز شده عبارت Devmgmt.msc را تایپ کنید. کلید Enter را فشار دهید تا پنجره Device Manager باز شود. روی گزینه Network Adapters کلیک کنید. سپس روی گزینه Wi-Fi Driver کلیک راست کنید. گزینه Update Driver را انتخاب کنید. روی گزینه Search automatically for update driver software کلیک کنید. بعد از به روز رسانی درایور شبکه مشکل اتصال به وای فای برطرف می‌شود.

اگر هیچ‌کدام از روش‌هایی که در بالا گفته شد کار نکرد تنظیمات روتر خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید و دوباره آن را بر اساس اطلاعات ارائه دهنده اینترنت خود ست کنید. برای این کار از دکمه Reset که در پشت روتر قرار دارد استفاده کنید.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید و البته امیدوارم مجبور نشوید آن را انجام دهید این است که تنظیمات شبکه خود را ریست کنید.

ارسال نظر