روش تشخیص طلای اصل از بدل و تقلبی

روش تشخیص طلای اصل از بدل جزو مواردی است که خریداران و یابندگان این عنصر ارزشمند باید با آن آشنا باشند. اما چگونه می‌توان طلای اصل را از تقلبی تشخیص داد؟

روش تشخیص طلای اصل از بدل و تقلبی

روش تشخیص طلای اصل از بدل

طلا یکی از ارزشمندترین عناصر کره خاکی است که به دلیل استحکام و درخشش خیره‌کننده خود جایگاه خاصی در صنایع مختلف، به ویژه ساخت زیورآلات دارد. رشد بی‌سابقه قیمت طلا در سال‌های اخیر باعث شده است افراد نسبت به خرید و فروش آن حساسیت بیشتری به خرج دهند؛ چراکه تنها یک اشتباه کوچک می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری را به آن‌ها وارد کند.

خوشبختانه روش تشخیص طلای اصل از بدل بر خلاف باور عموم به هیچ وجه کار سخت و دشواری نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با 10 مورد از آسان‌ترین این روش‌ها آَشنا کنیم.

1. چک کردن حروف و اعداد حک شده روی طلا

این روش برای اطمینان از اصل بودن مصنوعات طلا به کار می‌رود. اعداد و حروف حک شده روی طلا می‌توانند اطلاعات مختلفی را در اختیار شما بگذارند. به عنوان مثال کد سه رقمی 916 بدان معناست که برای ساخت جواهر از 91.6 درصد طلای خالص استفاده شده است. حرف لاتین K در کنار اعداد نیز عیار آن قطعه را مشخص می‌کند. مثلا عبارت 24K به معنای طلای 24 عیار است.

گاهی اوقات حروفی مانند T، E و M نیز روی محصول دیده می‌شوند که در واقع از حرف اول نام شهرهای تهران، اصفهان و مشهد گرفته شده‌اند؛ یعنی آن جواهر در یکی از شهرهای مذکور ساخته شده است. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که نبود کد یا شماره روی طلا لزوما به معنی تقلبی بودن آن نیست.

2. کشیدن طلا روی پوست

این آزمایش را می‌توانید به دو روش انجام دهید. در روش اول باید قطعه را چند دقیقه در دستان خود نگه دارید. طلای اصل هیچ واکنشی با عرق و چربی پوست نشان نمی‌دهد. اما طلای ناخالص پوست شما را قدری سیاه، آبی یا سبز می‌کند. در روش دوم باید مواد آرایشی مایع (مثل رژ لب) را روی پوست خود اعمال کنید و سپس قطعه را روی آن بکشید. طلای تقلبی رگه‌هایی از رنگ سیاه و سبز را روی پوست شما بر جای می‌گذارند.

3. روش تشخیص طلای اصل از بدل به کمک آهنربا

طلا جزو آن دسته عناصر فلزی است که جذب آهنربا نمی‌شود. بنابراین اگر با نزدیک کردن آهنربا متوجه حرکت کوچکی در قطعه شدید، بدانید که آن قطعه اصل نیست و یا درصد ناخالصی آن زیاد است. البته به خاطر داشته باشید این آزمایش لزوما به معنی اصل بودن طلا نیست و برخی فلزهای غیر مغناطیسی که برای ساخت بدلیجات مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز جذب آهنربا (هر چند قوی) نمی‌شوند.

4. انداختن طلا درون ظرف آب

همان‌طور که می‌دانید، چگالی طلا بسیار بالا است. بنابراین اگر آن را درون ظرف آب بیندازید به هیچ عنوان شناور نمی‌شود و تا عمق ظرف پایین می‌رود.

روش دیگر آن است که وزن طلا را با استفاده از ترازوی دیجیتال به دقت اندازه بگیرید. سپس ظرف آب را نیز ترازو گذاشته و نشانگر را صفر کنید. حال طلا را درون ظرف بیندازید (آب به بیرون ظرف نریزد) و عدد ترازو را بخوانید. اگر پس از تقسیم عدد اول به عدد دوم، رقم 19.3 (چگالی استاندارد طلا) به دست آمد، بدان معناست که طلای شما خلوص بالایی دارد.

روش تشخیص طلای اصل از بدل

5. استفاده از اسید نیتریک

یک روش قطعی برای تشخیص طلای اصل، استفاده از اسید نیتریک است؛ چراکه این دو ماده هیچ واکنشی با یکدیگر انجام نمی‌دهند. ابتدا قسمتی از سطح طلا را تا عمق معین بخراشید. سپس آن را درون ظرف فولادی قرار داده و اسید نیتریک را با قطره‌چکان روی آن بریزید (نکات ایمنی را حین انجام آزمایش رعایت کنید). اگر مایع به رنگ سبز در آمد بدانید که طلای شما تقلبی است.

توجه داشته باشید که در این روش حتما باید سطح طلا خراشیده شود. لذا اگر جواهر ارزش معنوی دارد، بهتر است از روش‌های دیگر برای تشخیص طلای اصل استفاده کنید.

6. گذاشتن یخ روی طلا

طلا به دلیل ساختار اتمی و مولکولی خود، رسانش گرمایی بالایی دارد. قطعه‌ای یخ را روی سطح زیورآلات خود قرار دهید. اگر یخ سریع‌تر از حد معمول ذوب شد، یعنی جنس آن‌ها از طلا است.

7. روش تشخیص طلای اصل از بدل با سرکه و وایتکس

سرکه با توجه به خاصیت اسیدی که دارد با فلزهای به کار رفته در بدلیجات واکنش نشان داده و رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد. اما هیچ تأثیری روی طلا ندارد.

وایتکس یا اسیدهای قوی دیگر نیز می‌توانند شما را در تشخیص طلای اصل یاری کنند. یک قطره وایتکس را روی طلا بریزید. اگر رنگ سطح به قهوه‌ای یا سبز تغییر پیدا کرد، یعنی قطعه مورد آزمایش واقعا از جنس طلا است. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که استفاده از وایتکس باعث خوردگی طلا می‌شود.

8. گاز گرفتن طلا

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، طلا استحکام نسبتا بالایی دارد. با این حال در مقابل فشار دندان مقاوم نیست و تغییر شکل می‌دهد. بنابراین اگر پس از گاز گرفتن یک سکه یا مدال جای دندان‌های خود را روی آن مشاهده کردید، احتمالا با طلای اصل طرف هستید.

9. تشخیص طلای اصل به کمک یُد

مقداری یُد را به سطح طلا بکشید و سپس آن را پاک کنید. اگر ردی از یُد باقی نماند یعنی طلا اصل است.

10. روش تشخیص طلای اصل از بدل با استفاده از سرامیک

در این روش باید قطعه مورد نظر را به ظرف سرامیکی (بدون لعاب) بکشید. اگر ردی که روی سرامیک به جای مانده طلایی‌رنگ باشد، بدان معناست که قطعه از جنس طلا است. اما اگر خطوط، سیاه بودند یعنی قطعه دارای ناخالصی بسیاری بوده و یا کلا از ماده دیگری ساخته شده است.

شما چه روش‌های دیگری را برای تشخیص طلای اصل از تقلبی توصیه می‌کنید؟ لطفا آن را با ما و سایر مخاطبان کلیک به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید: روش‌های اطلاع از اصالت رمزارزها | چگونه ارز دیجیتال تقلبی را شناسایی کنیم؟

ارسال نظر