آموزش ساخت عکس PNG در فتوشاپ

تصاویر PNG کاربردهای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ساخت لوگو، طراحی تصاویر مربوط به محصولات فروشگاهی و غیره اشاره کرد. ساخت عکس PNG در فتوشاپ به راحتی انجام می‌شود، ولی به کمی دقت و ظرافت احتیاج دارد.

آموزش ساخت عکس PNG در فتوشاپ

ساخت عکس PNG در فتوشاپ

تصویر PNG بهترین گزینه برای ساخت لوگو به حساب می‌آید. تصویر PNG بر خلاف تصاویر معمولی با فرمت JPG می‌تواند دارای پیکسل‌های خالی باشد. به بیان بهتر، در یک تصویر PNG پس‌زمینه و اشیاء اضافی حذف شده‌اند و تنها شیء موردنظر در آن به چشم می‌خورد.

به این نوع عکس‌های بدون پس‌زمینه و اشیاء اضافی، تصاویر شفاف یا Transparent گفته می‌شود. زمانی که می‌خواهید لوگو یا نشانه‌ای را روی رسانه‌های تصویری مانند عکس یا ویدیو قرار دهید، حتما باید از تصاویر شفاف با فرمت PNG استفاده کنید.

در این مطلب شما را با ساخت عکس PNG در فتوشاپ آشنا می‌کنیم. مراحل زیر هر چه با دقت و ظرافت بیشتری همراه باشد، نتیجه بهتری به دست می‌آید.

برای ساخت عکس با فرمت PNG در فتوشاپ ابتدا باید اپلیکیشن Photoshop را به اجرا درآورده و با استفاده از گزینه File (گوشه بالا سمت چپ) و سپس انتخاب Open، عکس موردنظر را در آن به فضای کار وارد کنید.

از اینجا به بعد، با ابزار مجیک وند (Magic Wand) یا همان چوب جادو استفاده می‌کنیم. چوب را روی ناحیه دلخواه قرار داده و کلیک می‌کنیم.

برای عکس بالا، مشاهده می‌کنید که تنها بخشی از ماشین انتخاب شده است، حال‌آنکه می‌خواهیم تمام بدنه انتخاب شود. پس انگشت خود را روی دکمه Shift کیبورد قرار داده و روی قسمت‌های دلخواه دیگر کلیک می‌کنیم تا ماشین به طور کامل انتخاب شود.

در هنگام انتخاب می‌توانید از هر ابزار انتخاب دیگری مثل Lasso tool یا Marquee Tool استفاده کنید، به شرطی که انگشت شما روی دکمه Shift باقی بماند.

ساخت عکس PNG در فتوشاپ

در هنگام استفاده از Magic Wand برای انتخاب، احتمالا نواحی نامطلوب به دلیل تشابه رنگ انتخاب می‌شوند. در این حالت باید آن‌ها را حذف کنید. برای این کار، انگشت خود را از روی Shift برداشته و روی دکمه Alt نگه دارید. حالا، از Lasso Tool یا Marquee Tool برای حذف نواحی نامطلوب استفاده کنید. دکمه Alt عملیات انتخاب را معکوس می‌کند.

مشاهده می‌کنید که ناحیه انتخاب شده از باقی نواحی حذف می‌شود.

ساخت عکس PNG در فتوشاپ

حین نگه‌داشتن دکمه Alt، باقی نواحی نامطلوب دیگر را حذف کنید تا کل شیء موردنظر بدون هیچ ناحیه اضافه انتخاب شود. همین کار را با ابزار Lasso نیز می‌توانید انجام دهید (تا وقتی که انگشت شما روی Alt باقی بماند).

پس از حذف نواحی اضافی، شیء اصلی باقی می‌ماند.

حالا دیگر می‌توانید دکمه Alt را رها کنید. در این مرحله از ساخت عکس PNG در فتوشاپ باید عکس خود را جدا کنید. پس دکمه‌های Ctrl و X را به طور هم‌زمان فشار دهید. به گزینه File (گوشه بالا سمت چپ) رفته و روی گزینه New کلیک کنید. برنامه به طور پیش‌فرض، اندازه تصویر شما را معلوم می‌کند. با خیال راحت دکمه OK را فشار دهید.

حال در صفحه بازشده سفید، دکمه‌های Ctrl و V را به طور هم‌زمان فشار دهید تا شیء موردنظر در این صفحه پیست شود.

ساخت عکس PNG در فتوشاپ

حالا به پنجره Layers رفته و قفل Background را باز کنید. با زدن دو کلیک روی قفل، تصویر پس‌زمینه باز می‌شود.

پس از باز کردن قفل، لایه پس‌زمینه سفید (Layer 0) را انتخاب کرده (آبی می‌شود) و در پایین روی سطل زباله کلیک کنید. پیامی مبنی بر اطمینان از عملیات پاک کردن برای شما ظاهر می‌شود. گزینه Yes را کلیک کنید تا پس‌زمینه به طور کلی پاک شود.

ساخت عکس PNG در فتوشاپ

حالا کافی است مجددا به روی دکمه File (گوشه بالا سمت چپ) کلیک کرده و سپس گزینه Save As را انتخاب کنید.

نام دلخواه را نوشته و از بخش فرمت گزینه png را انتخاب کنید. پنجره‌ای با نام PNG Option روی صفحه ظاهر می‌شود. گزینه None را انتخاب و روی دکمه OK کلیک کنید تا تصویر شما بدون پس‌زمینه سفید ذخیره شود.

مشاهده می‌کنید که تصویر بدون پس‌زمینه، یعنی با فرمت Png ذخیره شده است و آموزش ایجاد عکس PNG در فتوشاپ در این لحظه به پایان می‌رسد. البته روش دیگری نیز برای انجام این کار در فتوشاپ وجود دارد که با استفاده از Quick Action انجام می‌شود.

ارسال نظر