سامانه ملی اشتغال چیست؟ | آموزش نحوه ورود به سایت و ثبت‌نام

سامانه ملی اطلاعات اشتغال و کسب‌وکار برای شناسایی شاغلان، بیکاران، جمعیت غیرفعال و کارفرمایان رسمی و غیررسمی و ارائه خدمات سیاستی و اجرایی بازار کار ایجاد شده است.

سامانه ملی اشتغال چیست؟ | آموزش نحوه ورود به سایت و ثبت‌نام

سامانه ملی اشتغال چیست؟

سامانه ملی اشتغال که از بهمن ماه سال گذشته (۱۳۹۹) توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده، هدف خود را دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار در کشور عنوان کرده است.

به گفته عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین رونمایی از این سامانه، ایجاد بانک اطلاعات شغلی افراد در سن کار، بانک اطلاعات بنگاه‌ها و پایگاه اطلاعات مشاغل کشور بخش‌های اصلی این سامانه است.

همچنین تقویت توان سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت در حوزه اشتغال و بازار کار کشور، پایش مستمر عملکرد طرح و سیاست‌های اشتغال‌زا، شناسایی شاغلان بخش غیررسمی بازار کار، پیش‌بینی نیازها، فرصت‌ها و تهدیدهای آینده کشور، رصد و پایش تحولات حوزه اشتغال برای تطبیق سرفصل‌های آموزشی متناسب با نیاز بازار کار، تجزیه و تحلیل روند نقل و انتقالات نیروی کار در کشور (ملی و منطقه‌ای)، تخصیص شناسه شغلی به افراد در سن کار برای تعیین وضعیت شغلی و تخصیص کد استاندارد برای مشاغل کشور همراه با شرح جامع مشاغل از جمله اهداف دیگری بود که منصوری بدان اشاره کرد.

منصوری از همه افراد در سن کار کشور (۱۵ سال به بالا) شامل شاغلان، بیکاران (خانه‌دار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و ...) و همچنین فعالان عرصه کسب‌وکار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون مجوز) دعوت کرد تا ضمن مشاهده اطلاعات شغلی و کسب‌وکار خود در این سامانه برای تکمیل آن به mis.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

مراحل ثبت‌نام در سامانه ملی اشتغال چگونه است؟

عیسی منصوری با تأکید بر اینکه همه اطلاعات افراد و صاحبان کسب‌وکارها در این وزارتخانه محرمانه خواهد بود، در خصوص مراحل ثبت‌نام در سامانه توضیح داد: «در مرحله اول فرد وارد بخش ثبت‌نام شده و نسبت به تکمیل اطلاعات عمومی و اختصاصی فردی اقدام می‌کند. پس از این مرحله با دریافت نام کاربری و گذرواژه وارد سامانه می‌شود. مرحله سوم نیز دریافت خلاصه رزومه شغلی (گواهی شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است.»

به گفته معاون توسعه و کارآفرینی وزارت تعاون، کاربر می‌تواند تمام اطلاعات مربوط به سوابق شغلی، تحصیلی و گواهی‌نامه‌ها را در این سامانه درج کرده و رزومه کاری خود را تکمیل کند.

سامانه ملی اشتغال صفحه اصلی سامانه ملی اشتغال

آموزش ثبت‌نام در سامانه ملی اشتغال

برای ورود به صفحه اصلی وب‌سایت سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار، روی آدرس lmis.mcls.gov.ir کلیک کرده و یا آن را در قسمت آدرس‌بار مرورگرتان وارد کنید.

در صفحه اصلی سایت می‌توانید اطلاعات مختلف جمعیت کل کشور را به تفکیک در سن کار و خارج از سن کار، جمعیت فعال و غیرفعال، شاغل و بیکار، رسمی و غیررسمی ببینید.

طبق آخرین به‌روزرسانی اطلاعات سایت (در تاریخ ۳۱/۱/۱۴۰۰) از ۸۵ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۴۱۰ نفر جمعیت کشور ۶۷ میلیون و ۲۱ هزار و ۴۷۵ نفر در سن کار قرار دارند. ۲۱ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۵۸۸ نفر جمعیت شاغل کشور را تشکیل می‌دهند و ۱ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۲۴ نفر هم بیکار هستند.

همچنین در قسمت دیگر سایت که به صورت نقشه ایران مشخص شده است، کاربران می‌توانند با کلیک روی هر استان، آمار جمعیت شاغل و بیکار آن استان را ببینند.

برای ثبت‌نام افراد شاغل در سایت روی قسمت « ثبت، تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات شغلی و کسب‌وکار » و برای ثبت‌نام بیکاران روی قسمت مشخص شده با نام « ثبت‌نام بیکاران » کلیک کنید.

در صورت کلیک روی هریک از این دو گزینه، وارد یک صفحه ثبت‌نام به شکل زیر می‌شوید:

سامانه ملی اشتغال

در این مرحله باید اطلاعات اولیه موردنیاز برای ثبت‌نام شامل کد ملی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، کلمه عبور در نظر گرفته شده و تکرار کلمه عبور و نیز کد امنیتی اختصاص داده شده توسط سایت را وارد کنید.

دقت داشته باشید که باید شماره تلفن همراهتان را به درستی وارد کنید.

در صورت صحیح وارد کردن همه این اطلاعات، به صفحه بعدی منتقل می‌شوید که در آن باید کد اعتبارسنجی پیامک شده به تلفن همراهتان را وارد کنید.

با انجام درست همه این موارد، مراحل ثبت‌نامتان در سایت تکمیل شده و شما عضو سایت می‌شوید.

دسترسی به بانک آماری

همچنین بخش‌های نیروی کار، کسب‌وکارها و مشاغل از دیگر بخش‌های مختلف سایت است که با کلیک روی هرکدام می‌توانید اطلاعات و آمار مختلف و البته جالب توجهی را دریافت کنید.

صفحه گزارش نیروی کار در سامانه ملی اشتغال شامل اطلاعات، جداول و نمودارهایی از جمله پراکندگی جمعیت در سن کار در استان‌های مختلف به تفکیک جنسیت، توزیع جمعیت در سن کار بر اساس وضعیت اشتغال، پراکندگی سنی در جمعیت در سن کار و نیز دیگر اطلاعات موردنیاز است که به تفکیک فیلترهای مختلف جنسیتی، بازه سنی و نوع اشتغال هم قابل مشاهده است.

ارسال نظر