سامانه کد یکتا چیست؟ | چه کسانی باید ثبت‌نام کنند؟

سامانه کد یکتا با اعلام وزارت راه و شهرسازی از ابتدای امسال آغاز به کار کرده و ثبت‌نام ملک و اطلاعات سکونتی از میانه فروردین ۱۴۰۰ در این سامانه الزامی شده است.

سامانه کد یکتا چیست؟ | چه کسانی باید ثبت‌نام کنند؟

سامانه کد یکتا چیست؟

بازار مسکن از جمله بازارهای بی‌ثبات سال‌های اخیر کشور است که تقریباً همیشه با تلاطم قیمت روبه‌روست و تناسب میان عرضه و تقاضا و فروشنده و خریدار در آن به چشم نمی‌خورد. در چنین بازاری بسیاری از مالکان اقدام به نفروختن ملک و خالی نگه داشتن خانه‌هایشان می‌کنند تا قیمت آن بالاتر برود و در شرایطی پرسودتر دست به معامله و فروش بزنند.

در سال‌های گذشته دولت همواره به دنبال راهی برای حل این معضل و کنترل قیمت مسکن بوده و برای مقابله با این مشکل، اقدام به ارائه طرحی با نام خانه‌های خالی نموده است. بر اساس این طرح، مالکان خانه‌های خالی با دارا بودن شرایطی ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند تا شاید از این طریق سودجویان را به عرضه املاکشان به جامعه وادار کرده و از این طریق مشکل فزاینده تورم مسکن را کنترل کند.

با این هدف و به منظور شناسایی املاک خالی، با اعلام وزارت راه و شهرسازی سامانه کد یکتا از ابتدای امسال آغاز به کار کرده و ثبت‌نام ملک و اطلاعات سکونتی از میانه فروردین ۱۴۰۰ در این سامانه الزامی شده است.

لازم به ذکر است مالکانی که در موعد در نظر گرفته شده اقدام به ثبت ملک خود در سامانه یکتا نکنند، به آن‌ها تا ۱۸ درصد مالیات بر درآمد اجاره ملک تعلق می‌یابد که رقم قابل توجهی است. در نتیجه ضروری است کلیه سرپرستان خانوار ملک و اطلاعات سکونتی خود را در سایت کد یکتا وارد کنند.

پیش از این محمود محمودزاده معاون وزیر راه گفته بود روند شناسایی و مالیات بستن بر خانه‌های خالی از مرداد ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و ملاک شناسایی مسکن خالی هم سامانه کد یکتای مسکن است. یعنی خانه‌های اضافی که طبق این سامانه ساکن نداشته باشند و به مدت ۱۲۰ روز یا ۴ ماه خالی بمانند، مشمول جریمه می‌شوند.

چه کسانی باید در سامانه کد یکتا ثبت‌نام کنند؟

در طرح ثبت نام اطلاعات املاک در سامانه کد یکتای مسکن، همه مالکان و سرپرستان خانوار موظف به مراجعه و ورود اطلاعات خود هستند. یعنی هر فردی که به هر شکل مالک مسکنی است و هر تعداد مسکنی دارد، باید اطلاعاتش را در سامانه کد یکتا به آدرس amlak.mrud.ir وارد کند.

همچنین سرپرست خانوارهایی که صاحبخانه نیستند نیز باید به سامانه کد یکتا مراجعه کنند و اطلاعات ملکی که مستأجر آن هستند را اعلام کنند.

چه خانه‌هایی مشمول مالیات می‌شوند؟

وزارت راه و شهرسازی کشور اعلام کرده که هر خانواده می‌تواند 2 واحد مسکونی داشته باشد؛ یک واحد مسکونی در محل سکونت و یک واحد در شهری دیگر و این 2 واحد در هر صورت مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌شوند، حتی اگر مدت‌ها خالی بمانند.

اما مالکان بیش از 2 واحد طبق شرایط فوق، اگر ملکشان بیش از ۴ ماه یا ۱۲۰ روز خالی بماند مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند و برای مالیات ندادن یا باید آن را بفروشند یا به مستأجر اجاره دهند و در سامانه املاک ثبت کنند.

ارسال نظر