شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست؟

شاید در تحلیل‌های قیمت ارزهای دیجیتال، نام شاخص ترس و طمع بیت کوین به گوشتان خورده باشد. در این مطلب، به معرفی این شاخص بسیار جالب خواهیم پرداخت.

شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست؟

شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست؟

شاخص ترس و طمع بیت کوین (Bitcoin Fear and Gear index) یکی از نوآورانه‌ترین اندیکاتورهای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال است. مبنای تصمیم‌گیری معامله‌گران و سرمایه‌گذاران معمولا احساسات و انتظارات است. بر همین اساس، شاخص ترس و طمع بیت کوین سعی می‌کند با نسبت دادن یک عدد به شرایط بازار، احساسات معامله‌گران را مانند یک کمیت اندازه‌گیری کند.شاخص ترس و طمع بیت کوین

سایت alternative.me که این شاخص را ایجاد کرده است، هر روز با اندازه‌گیری داده‌ها از منابع مختلف و تبدیل آن‌ها به یک عدد قابل‌فهم از 0 تا 100، احساسات بازار بیت کوین و دیگر آلت کوین‌های بزرگ را مشخص می‌کند.

منبع داده‌های شاخص ترس و طمع بیت کوین

توسعه دهندگان این شاخص از منابع زیر برای به‌دست‌آوردن داده‌های خود استفاده می‌کنند.

  1. نوسانات

نوسانات فعلی و حداکثر بازار، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در شاخص ترس و طمع بیت کوین هستند. ازآنجاکه افزایش غیرطبیعی نوسانات بازار، بازاری مملو از ترس را نشان می‌دهد، قیمت معاملات بیت کوین و مقایسه آن‌ها با میانگین در 30 روز و 90 روز گذشته نیز یکی از عوامل بسیار مهم در این شاخص است.

  1. حجم مبادلات و جنبش بازار

توسعه‌دهندگان این اندیکاتور همچنین حجم مبادلات فعلی و جنبش بازار را اندازه‌گیری می‌کنند و با میانگین 30 روز و 90 روز گذشته مقایسه می‌کنند. برای مثال، هنگامی که در یک روز حجم بالایی از خرید در بازاری صعودی مشاهده شود، نتیجه‌گیری می‌شود که بازار بیش از حد طمع دارد و صعودی است.

  1. رسانه‌های اجتماعی

این شاخص همچنین تعداد توییت‌هایی که با هشتگ‌های متفاوت برای هر کوین منتشر می‌شود و سرعت پاسخ‌هایی که در بازه‌های زمانی مختلف دریافت می‌کند را بررسی می‌کند. نرخ پاسخ و بازخورد غیرمعمول باعث افزایش علاقه مردم به یک دارایی دیجیتال شده و از دیدگاه این شاخص، رفتاری طمع گونه خواهد بود.

  1. تسلط بازار

تسلط بازار یعنی نسبت ارزش بازار یک ارز دیجیتال (در اینجا بیت کوین) به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال. از افزایش تسلط بازار بیت کوین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که سرمایه‌گذاری بیش از حد بر روی آلت‌کوین‌های پرخطر و گمان‌پردازانه کاهش‌یافته است و بیت کوین به پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

از سوی دیگر، از افزایش تسلط بازار آلت کوین‌ها و در نتیجه کاهش تسلط بازار بیت کوین، می‌توان دریافت که رفتار سرمایه‌گذاران نسبت به آن آلت‌کوین حریصانه شده است.

  1. روندها

بررسی تغییر حجم عبارات جستجو شده در گوگل نیز یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در شاخص ترس و طمع بیت کوین است. برای مثال، افزایش تعداد جستارهای عبارت "دست‌کاری قیمت بیت کوین" (Bitcoin price manipulation) در اواخر ماه مه سال 2018، نشان‌دهنده بازاری پر از ترس بود.

محدوده شاخص ترس و طمع بیت کوین

همان‌طور که اشاره شد، این شاخص هر روز عددی بین 0 تا 100 را برای احساسات آن روز مشخص می‌کند، اما این اعداد چه معنایی دارند؟

توسعه‌دهندگان این شاخص، بازه‌ی 0 تا 100 را به 5 محدوده تقسیم کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • ترس شدید (Extreme Fear) 0-25

در این محدوده احساسات عموم سرمایه‌گذاران و فعالان بازار نسبت به بیت کوین منفی است و می‌توان برداشت کرد که بیت کوین با قیمتی کمتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شود.

  • ترس (Fear) 25-50

هنگامی که شاخص در این محدوده قرار دارد می‌توان برداشت کرد که معامله‌گران با دیدگاهی کوتاه‌مدت و میان‌مدت ترس دارند و انتظارات بازار نزولی است.

  • خنثی (Neutral) 50

در این بازه، حرکات بازار منطقی است و می‌توان استدلال کرد که از دیدگاه اکثر فعالان، بیت کوین نزدیک به قیمت واقعی خود معامله می‌شود.

  • طمع (Greed) 50-75

در این محدوده نگرش بازار صعودی است و سرمایه‌گذاران حاضر قیمت‌های بالاتری برای خرید پرداخت کنند.

  • طمع شدید (Extreme Greed) 75-100

هنگامی که شاخص به این حدود برسد، می‌توان دریافت که مردم حاضرند قیمت‌های بسیار بالاتری برای خرید بیت کوین پرداخت کنند و از دیدگاه بیشتر افراد، بازار صعودی بوده و همه به آن خوش‌بین هستند.

شایان‌ذکر است که باید با شاخص ترس و طمع بیت کوین نیز مانند شاخص‌ها و اندیکاتورهای دیگر برخورد کرد؛ زیرا این‌ها همه ابزارهایی برای فهمیدن شرایط بازار و پیش‌بینی آینده آن هستند و اطلاعات قطعی نمی‌دهند.

همچنین پیشنهاد می‌شود که مبنای تصمیم‌گیری خود را تنها بر اساس این شاخص قرار ندهید و شاخص‌ها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال دیگر مانند میانگین متحرک (MA)، شاخص قدرت نسبی (RSI) و مکدی (MACD) را نیز در تحلیل‌ها و فرایند تصمیم‌گیری خود دخیل کنید.

شاید برایتان جالب باشد: تاریخچه بیت کوین | اولین ارز دیجیتال از کجا آمد؟

کلیک بی‌صبرانه منتظر شنیدن سؤالات، نظرات و پیشنهادات شماست.

ارسال نظر