علایم ویروس کرونا و تفاوت‌های آن با سارس و آنفولانزا را بشناسید

رسانه کلیک – تفاوت‌های ویروس کرونا با سارس و آنفولانزا چیست؟ کدام علایم نشان می‌دهند که کرونا در کمین ماست؟ در این مطلب به تمام این سوالات پاسخ داده شده است.

علایم ویروس کرونا و تفاوت‌های آن با سارس و آنفولانزا را بشناسید

این روزها یکی از دغدغه های مهم ایرانی‌ها که تبدیل به نگرانی بزرگی شده و حتی به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز منجر شده است، ویروس کروناست. کرونا در حالی وارد ایران شد که تا به امروز، 6 اسفند ماه 98 خبرها حکایت از 95 مبتلا در سطح کشور و 15 فوتی دارند ( آخرین آمار کرونا در ایران اعلام شد؛ 95 مبتلا و 15 فوتی ). اما شاید یکی از دغدغه‌ها و چالش های مهمی که همه ما با آن مواجهیم، این سوال است: تفاوت کرونا و آنفولانزا چیست؟ شاید برایتان پیش آمده که در میان دوستان، همکاران و حتی خانواده کسی دوران سرما خوردگی ساده را پشت سر بگذارد؛ اما هراس کرونا چون کابوسی باعث نگرانی‌هایی برای خود بیمار و اطرافیان شده باشد.

برای پاسخ به این سوال در این مطلب تلاش کردیم تفاوت های کرونا با آنفولانزا و سارس را مشخص کنیم. در ادامه سعی شده به تمام سوالات پیرامون ویروس کرونا پاسخ داده شود.

کرونا چیست؟

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند، آغاز شد. این ویروس هم اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه در چین، به ۱۲ کشور دیگر از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم سرایت کرده است.

علایم ویروس کرونا کدامند؟

برای آنکه تفاوت ویروس کرونا با آنفولانزا معمولی را متوجه شویم باید علائم هر کدام از آنها را به خوبی بشناسیم. ویروس کرونا سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و علائم آن تا حدودی شبیه سرماخوردگی است. به این ترتیب ابتلا به این ویروس با اختلالات تنفسی، سرفه، گلو درد، تب و غیره همراه خواهد بود. افراد مسن و همچنین آنهایی که به نقص سیستم ایمنی بدن دچار هستند، در مقابل این ویروس ضعیف‌تر بوده و ممکن است علائم شدیدتری داشته باشند. مهمترین نشانه‌های کووید-19 عبارتند از:

  • اختلالات تنفسی
  • سرفه خشک
  • آبریزش بینی
  • تب
  • سرگیجه و سردرد
  • گلو درد
  • بدن درد و خستگی

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا نام گونه‌ای دیگر از ویروس‌های واگیردار است که شباهت‌های زیادی به ویروس کرونا دارد. این ویروس هم در پستانداران و پرندگان باعث ایجاد بیماری می‌شود. آنفولانزا به طور کلی دارای سه گونه آ (A)، ب (B) و ث (C) می‌شود که نوع A در انسان‌ها و حیوانات مشترک است، نوع B در انسان‌ها و پستانداران دیده می‌شود و نوع C فقط انسان‌ها را مبتلا می‌کند.

جالب است بدانید که آنفولانزا یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها در طول تاریخ بوده است. شیوع این بیماری در سال 1918 که به آنفولانزای اسپانیایی شهرت پیدا کرد، در سراسر جهان حدود 500 میلیون نفر را مبتلا کرد و نزدیک به 100 میلیون نفر را کشت. البته آمار مرگ و میر این بیماری در طول تاریخ سیر نزولی داشته و در سالیان اخیر به کمترین میزان خود رسیده است. با این حال ظهور گونه‌های جدید آنفولانزا مانند آنفولانزای خوکی و آنفولانزای پرندگان باعث شده تا این بیماری همچنان به عنوان یک خطر جدی برای سلامت مردم جهان در نظر گرفته شود.

آنفولانزای H1N1 نیز که معمولا با نام آنفولانزای خوکی شناخته می‌شود، امروزه یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین گونه‌های این بیماری است. آنفولانزای H1N1 در سال 2009 افراد زیادی را در سراسر جهان مبتلا کرد. همچنین گفته می‌شود که همین نوع از آنفولانزا در سال 1918 باعث مرگ‌ و میر گسترده در سطح جهان شده بود. بد نیست بدانید که همین ویروس از سال 2010 تاکنون بیش از 17 هزار نفر از مردم دنیا را به کام مرگ کشانده است.

علایم ویروس آنفولانزا کدامند؟

تفاوت کرونا با آنفولانزا به چند مورد کوچک محدود می‌شود. آنفولانزا معمولا با تب و لرز، دردهای عضلانی و سرفه همراه است. این بیماری در بین کودکان با حالت تهوع نیز قابل تشخیص است. شیوع آنفولانزا معمولا در فصل زمستان رخ می‌دهد و گاهی با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود. از جمله مهمترین علائم آنفولانزا عبارتند از:

  • تب و لرز
  • درد شدید عضلات
  • خستگی و بی‌حالی
  • سرفه
  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • گلودرد و گوش درد
  • قرمزی چشم ها
  • حالت تهوع در کودکان

سارس چیست؟

سارس یک بیماری تنفسی خطرناک است که به وسیله ویروس کرونا ایجاد می‌شود. این بیماری در واقع حاصل تغییرات ژنتیکی ویروس کرونا در طول زمان است و گفته می‌شود که اولین بار در خفاش‌ها شیوع پیدا کرد و سپس به گربه‌ها منتقل شد و در نهایت به انسان‌ها رسید. بیماری سارس در سال 2003 در چین گسترش یافت و بیش از 8 هزار نفر را مبتلا کرد. در نهایت این بیماری جان نزدیک به 800 نفر از انسان‌ها را گرفت.

علائم بیماری سارس کدامند؟

بیماری سارس در ابتدا علائمی شبیه آنفولانزا دارد، اما سپس دستگاه تنفسی را نیز درگیر می‌کند و باعث تنگی نفس شدید می‌شود. افراد مبتلا به سارس اول با تب، درد عضلات و سرفه مواجه می‌شوند و سپس اختلال در ریه‌های آنها به وجود می‌آید. در این شرایط استفاده از اکسیژن کمکی می‌تواند برای تنفس راحت‌تر بیماران موثر باشد. همان طور که می‌بینید تفاوت کرونا با آنفولانزا با و آنفولانزا و سارس بسیار جزئی است و به همین دلیل ممکن است این بیماری‌ها با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. نکته مهم آن است که به علائم اولیه دقت زیادی داشته باشیم و بلافاصله پس از مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنیم. مهمترین نشانه‌های بیماری سارس عبارتند از:

  • خستگی و درد بدن
  • سرفه خشک
  • تب
  • گلو درد
  • تنگی نفس

مرس چیست؟

به دلیل تغییراتی ژنتیکی که با گذشت زمان در کروناویروس اتفاق افتاد، در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۱) این ویروس باعث ایجاد بیماری سارس (سندرم شدید حاد تنفسی) در چین شد. بعد از گذشت نزدیک به یک دهه در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) ویروس کرونا باعث بروز یک بیماری شبیه سارس در عربستان شد که برخلاف سارس نه تنها دستگاه تنفس بلکه ارگان‌های حیاتی دیگر بدن مثل کلیه و کبد را نیز درگیر می‌کرد به همین دلیل مرگ و میر آن بیشتر و حدود ۳۶ درصد بوده و لذا نام بیماری را مرس (سندرم تنفسی کشنده خاورمیانه) گذاشتند.

بیماری مرس نیز از طریق توریست زیارتی در بیشتر نقاط جهان پخش گردید و در ۲۷ کشور، از جمله ۶ کشور درون یا نزدیک عربستان سعودی گزارش شده‌است. این ویروس از طریق تماس نزدیک از افراد آلوده به دیگران منتقل شده‌است.

نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) بیماری ویروسی است که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی گزارش شد. این بیماری در اثر ویروسی از خانواده کرونا ویروس به اسم MERS-CoV ایجاد می‌شود. حدود یک سوم از مبتلایان به MERS جان می‌بازند.

علائم مرس کدامند؟

اغلب افرادی که به این ویروس آلوده شده‌اند دچار یک بیماری شدید حاد تنفسی می‌شوند. علائم آن به شرح زیر است:

  • تب، سرفه و تنگی نفس
  • علایم مربوط به دستگاه گوارش از قبیل اسهال
  • نارسایی تنفسی
  • نارسایی اعضای بدن بخصوص در کلیه‌ها
  • شک عفونی

علایم این ویروس در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، مسن هستند یا افرادی که دچار دیابت مزمن، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی هستند، با شدت بیشتری ظاهر می‌شوند

تلفات کرونا در مقایسه با سارس

شیوع سارس، سندروم تنفسی به شدت حاد، پیش از آنکه سازمان جهانی بهداشت پایان این اپیدمی را اعلام کند موجب مرگ ۷۷۴ نفر شد. اما کرونا ویروس با سرعت رشد بیشتر تا به امروز طبق آمار سازمان بهداشت جهانی نسبت ابتلا و مرگ بر اثر ویروس کرونا دو تا سه درصد مرگ و میر به همراه داشته است.

این برآورد در تمام کشورهای جهان که موارد ابتلا در آنها شناسایی شده با اختلاف کمی صدق می‌کند و درصد میزان مرگ و میر در اغلب کشورها، به جز ایران حتی از این کمتر است. ایران شمار تلفات ویروس کرونا به نسبت مبتلایان به حدود ۲۰ درصد می‌رسد ( ویروس کرونا چیست به همراه راه های مقابله با آن ).

ارسال نظر