آموزش غیرفعالسازی فرایندهای غیرضروری در ویندوز 10 و 11

اگر می‌خواهید کامپیوترتان سریع‌تر و روان‌تر شود، می‌توانید غیرفعالسازی فرایندهای غیرضروری در ویندوز را امتحان کنید و برخی تنظیمات مربوطه را بهینه‌سازی کنید.

آموزش غیرفعالسازی فرایندهای غیرضروری در ویندوز 10 و 11

حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید که چند وقت پس از نصب ویندوز جدید، سیستمتان کند می‌شود و آن عملکرد سابق را ندارد. برخی از فرایندهای ویندوز تا حدودی غیرضروری هستند و فشار زیادی روی عملکرد سیستم می‌گذارند.

غیرفعال‌کردن این فرایندها و تغییر برخی تنظیمات می‌تواند تأثیر بسزایی در سرعت و روان بودن ویندوز بگذارد. در این مقاله اقداماتی را برای بهینه‌سازی ویندوز معرفی خواهیم کرد.

غیرفعالسازی فرایندهای غیرضروری در ویندوز

  1. تنظیمات مصرف انرژی را تغییر دهید

تعداد زیادی از کاربران تنظیمات مصرف انرژی ویندوز را روی حالت ذخیره نیرو قرار می‌دهند تا کامپیوترشان برق کمتری مصرف کند یا لپ‌تاپشان بیشتر شارژدهی کند. این گزینه در بسیاری از موارد خیلی مفید است، اما می‌تواند موجب کند شدن شود. پیشنهاد می‌شود که تنظیمات مصرف انرژی را روی حالت متعادل یا بهترین عملکرد قرار دهید.

برای این کار ابتدا وارد Control Panel شوید.

سپس وارد بخش Hardware and Sound شده و روی Power Options کلیک کنید.

استفاده از حالت High Performance می‌تواند مصرف انرژی را افزایش دهد، اما گزینه Balanced تعادل مناسبی میان عملکرد و مصرف برق برقرار می‌کند.

  1. Tips and Tricks را غیرفعال کنید

قابلیت Windows Tips and Tricks یکی از بخش‌های ویندوز است که برای کاربران تازه‌وارد یا مبتدی بسیار مفید است، اما اگر استفاده از ویندوز را بلد هستید، تنها منابع کامپیوتر شما را مشغول می‌کند. علاوه بر این بسیاری از کاربران گزارش کرده‌اند که این قابلیت موجب مشکلاتی در عملکرد ویندوز می‌شود.

برای غیرفعال‌کردن قابلیت Tips and Trick در ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید.

از منوی استارت وارد Settings شوید.

سپس وارد بخش System شده و گزینه Notifications & actions را انتخاب کنید.

در نهایت گزینه Get tips, tricks, and suggestions as you use Windows را غیرفعال کنید.

  1. تعداد برنامه‌هایی که پس از روشن شدن اجرا می‌شوند را کم کنید.

هدف باز شدن خودکار برنامه‌ها پس از روشن شدن سیستم این است که برنامه‌های مورد علاقه‌تان به‌محض استفاده از کامپیوتر آماده باشند. بااین‌حال، در طول زمان برخی از این برنامه‌ها به‌ندرت مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما باز شدن آن‌ها در هنگام روشن شدن سیستم، تنها عملکرد ویندوز را کاهش می‌دهد.

برای غیرفعال‌کردن باز شدن خودکار برنامه‌ها ابتدا با استفاده از 3 کلید Ctrl + Shift + Esc وارد Task Manager شوید.

سپس روی تب Startup کلیک کنید.

در نهایت روی برنامه موردنظر کلید کرده و از پایین صفحه Disable را انتخاب کنید.

این مراحل را برای تمام برنامه‌هایی که نمی‌خواهید در هنگام روشن شدن سیستم باز شوند، تکرار کنید.

  1. درایوهای خود را پاک‌سازی کنید

تعداد زیادی فایل ناخواسته یا موقت در فضای ذخیره‌سازی سیستم شما وجود دارد. پاک‌سازی دیسک (Disk Cleanup) یکی از بهترین روش‌های بهبود عملکرد ویندوز است و همچنین پاک فایل‌های موقت و ناخواسته را شناسایی کرده و آن‌ها را حذف کنید که موجب افزایش فضای خالی در هارد می‌شود.

برای استفاده از این قابلیت ویندوز، در بخش جستجو منوی استارت عبارت Disk Cleanup را تایپ کنید و وارد آن شوید.

در پنجره باز شده، گزینه‌های موردنظر را انتخاب کرده و OK را بزنید. این کار فایل‌های انتخاب شده را حذف کرده و عملکرد ویندوز را بهبود می‌بخشد.

نظر شما در مورد روش‌های ارائه شده چیست؟ آیا شما نکات دیگری را برای غیرفعالسازی فرایندهای غیرضروری در ویندوز و بهبود عملکرد در نظر دارید؟

ارسال نظر