نرخ تأمین مالی یا فاندینگ ریت چیست؟ Funding Rate در رمزارزها

امیدواریم مطلب «فاندینگ ریت چیست» برایتان مفید واقع شده باشد. سؤالات، نظرات و پیشنهادات خود را نیز حتما با کلیک و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نرخ تأمین مالی یا فاندینگ ریت چیست؟ Funding Rate در رمزارزها

فاندینگ ریت چیست؟

نرخ تأمین مالی یا فاندینگ ریت (Funding Rate) معیاری است که برای برقراری تعادل میان قیمت در بازارهای فیوچرز (قراردادهای آتی) و قیمت لحظه‌ای بازار نقدی استفاده می‌شود.

برای درک بهتر این مفهوم بهتر است ابتدا بازارهای آتی رمزارزها را بررسی کنیم.

بازارهای آتی ارز دیجیتال از دو نوع قراردادهای آتی سنتی (Traditional Futures) و قراردادهای آتی دائمی (Perpetual Futures) تشکیل می‌شوند.

قراردادهای آتی یا فیوچرز سنتی تاریخ انقضا دارند و این مدت‌زمان برای آن‌ها معمولا ماهانه یا سه‌ماهه است. هنگامی که این قراردادها منقضی می‌شوند، تسویه آن‌ها شروع شده و معاملات خریدوفروش به قیمت‌های توافق شده انجام می‌شود.

قراردادهای فیوچرز دائمی که در بازار ارزهای دیجیتال بسیار مرسوم هستند، تاریخ انقضا ندارند و به همین دلیل تسویه نمی‌شوند. ازاین‌رو، صرافی‌ها برای ایجاد تعادل و همگرایی میان قیمت لحظه‌ای در بازار نقدی و بازار آتی، از نرخ تأمین مالی یا فاندینگ ریت استفاده می‌کنند.

فاندینگ چگونه محاسبه می‌شود؟

هنگامی که بازار نوسان بالایی دارد، قیمت فیوچرز ممکن است با قیمت لحظه‌ای در بازار نقدی (اسپات) تفاوت زیادی داشته باشد؛ اینجاست که فاندینگ ریت قیمت فیوچرز را متعادل می‌کند.

  • هنگامی که فاندینگ ریت مثبت باشد، قیمت قراردادهای فیوچرز از قیمت لحظه‌ای بالاتر است. در این موارد افرادی که پوزیشن خرید یا لانگ دارند باید مبلغی را به افرادی که پوزیشین فروش یا شورت دارند، پرداخت کنند.
  • در عوض، هنگامی که فاندینگ ریت منفی باشد، قیمت فیوچرز از قیمت اسپات پایین‌تر است. در این مواقع شورت‌ها به لانگ‌ها مبلغی را پرداخت می‌کنند.
فاندینگ ریت در صرافی‌ها میانگین 30 روز اخیر فاندینگ ریت در صرافی‌های ارز دیجیتال

در اصل، فاندینگ ریت معامله‌گران را تشویق می‌کند تا وارد پوزیشن‌های خلاف روند و انتظارات حاکم بر بازار شوند. همین عامل است که موجب همگرایی بازار اسپات و فیوچرز می‌شود و اختلاف قیمت را کاهش خواهد داد.

چند نکته مهم درباره فاندینگ ریت

شایان‌ذکر است که فاندینگ ریت تنها بین کاربران مبادله می‌شود و صرافی یا کارگزار هیچ سودی از آن نمی‌برد.

نکته دیگر در مورد فاندینگ ریت این است که به ضریب مقدار پوزیشن پرداخت می‌شود؛ بنابراین اهرم نیز در آن مؤثر است. ازاین‌رو، مبادله‌گران باید همواره فاندینگ ریت را رصد کنند و آن را در محاسبات استراتژی خود دخیل کنند.

امیدواریم مطلب «فاندینگ ریت چیست» برایتان مفید واقع شده باشد. سؤالات، نظرات و پیشنهادات خود را نیز حتما با کلیک و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر