آموزش برقراری تماس ویدیویی توسط قابلیت Rooms در Facebook Messenger

رسانه کلیک - اگر شما از پیام‌رسان Facebook استفاده می‌کنید، قطعاً نیازی به استفاده از سایر پیام‌رسان‌ها از جمله Zoom، Google Meet و یا غیره برای برقراری تماس تصویری ندارید. برای برقراری تماس تصویری کافی است از قابلیت Rooms  که در پیام‌رسان Facebook برای کاربران ایجاد شده است استفاده کنید. این پیام‌رسان امکان برقراری تماس تصویری هم‌زمان با 50 کاربر را می‌دهد.

آموزش برقراری تماس ویدیویی توسط قابلیت Rooms در Facebook Messenger

قابلیت Rooms در Facebook Messenger چیست؟

تا پیش از این فیس‌بوک به کاربران خود امکان برقراری تماس تصویری با یک مخاطب دیگر را می‌داد. اما قابلیت Rooms به کاربر امکان ایجاد اتاق‌های گفتگو با 50 کاربر فعال می‌دهد که از طریق آن‌ها و حساب کاربری فیس‌بوک کاربران می‌توانند با یکدیگر در تماس باشند.

قرار است امکان برقراری تماس تصویری هم‌زمان با 50 کاربر به زودی برای سایر پیام‌رسان‌های متعلق به شرکت فیس‌بوک نیز برقرار شود. چیزی که باعث شده است قابلیت rooms در پیام‌رسان فیس‌بوک آن را نسبت به سایر پیام‌رسان‌ها متمایز و منحصر به فرد کند این است که اگر فردی که اتاق گفتگو را تشکیل داده است، تماس تصویری خود را قطع کند سایر مخاطبان می‌توانند همچنان در همان اتاق گفتگو فعال بوده و به گفتگوی خود ادامه دهند.

نکته مهم این است که تشکیل اتاق گفتگو تنها برای افرادی که حساب کاربری فیس‌بوک دارند امکان‌پذیر است و افرادی که حساب کاربری فیس‌بوک ندارند تنها در صورتی که میزبان در اتاق گفتگو فعال باشد امکان ورود به تماس تصویری گروهی را دارند.

ایجاد اتاق گفتگو از طریق فیس‌بوک روی کامپیوتر

کاربران می‌توانند از طریق صفحه Home حساب کاربری خود در فیس‌بوک اقدام به ایجاد اتاق برای تماس تصویری گروهی کنند. برای این کار روی علامت + که در کنار تصویر آواتارتان در قسمت Rooms کلیک کنید.
پیام‌رسان Facebook Messenger در این قسمت می‌توانید فهرست دوستان خود را مشاهده کنید. روی تصویر آواتار هر کدام که تمایل به برقراری تماس تصویری با آن‌ها هستید کلیک کنید. اگر دوست شما اتاقی تشکیل داده باشد شما می‌توانید به اتاق گفتگوی آن‌ها بپیوندید و یا برای آن‌ها پیام ارسال کنید و یا اینکه خودتان یک اتاق گفتگو تشکیل دهید و آن‌ها را دعوت کنید.

به محض اینکه پنجره Create Your Room باز شد، شما می‌توانید روی گزینه Room Activity کلیک کنید و توضیحات مربوط به اتاق گفتگو را ویرایش کنید. همچنین می‌توانید ایموجی‌های اتاق را نیز تغییر دهید.
پیام‌رسان Facebook Messenger
سپس از گزینه Who is invitedمشخص کنید که آیا دوستانتان می‌توانند بدون نیاز به اجازه شما وارد اتاق و برقراری تماس صوتی شوند و یا افراد خاصی می‌توانند وارد اتاق گفتگو شوند.

به محض تشکیل گروه و انجام تنظیمات اتاق‌ها برای برقراری تماس تصوری آماده هستند. اگر می‌خواهید اتاق در زمان خاصی فعال شود، روی گزینه Start Time کلیک کنید تا زمان فعال شدن اتاق را تنظیم کنید.

وقتی اتاق ساخته شد می‌توانید افرادی که به گفتگو افزوده شده‌اند را مشاهده کنید. بعد از تشکیل اتاق می‌توانید افراد دیگری را به اعضا اضافه کنید و یا لینک پیوستن به اتاق را با سایرین به اشتراک بگذارید.

روی دکمه Join کلیک کنید تا وارد اتاق گفتگو شوید.
پنجره جدیدی برای شما باز می‌شود. اگر این پنجره باز نشد در تنظیمات مرورگر خود گزنه Allow pop-ups را فعال کنید. دکمه تائید برای ورود به اتاق گفتگو را انتخاب کنید.
در تصویر زیر از چپ به رسات دکمه‌های ظاهر شده روی صفحه نمایش به ترتیب عبارت‌اند از به اشتراک‌گذاری صفحه با دیگران، مشاهده افراد حاضر در گفتگو، تغییر وضعیت دوربین، تغییر وضعیت میکروفون و پایان تماس تصویری.
برای حفظ امنیت اتاق گفتگو می‌توانید آن را قفل کنید. برای این کار روی گزینه See Participants کلیک کنید و سپس گزینه Lock Room را انتخاب کنید.
پیام‌رسان Facebook Messenger

ایجاد اتاق گفتگو از طریق اپلیکیشن Facebook Messenger روی گوشی

ایجاد اتاق گفتگو در اپلیکیشن گوشی Facebook messenger بسیار ساده و راحت است. روش کار روی همه اپلیکیشن‌ها تحت همه سیستم‌عامل‌های گوشی یکسان است. البته اتاق‌های گفتگویی که روی اپلیکیشن موبایل Facebook messenger ایجاد می‌شوند، امکانات کمتری نسبت به اتاق‌هایی که از طریق اپلیکیشن روی دستک تاپ ساخته می‌شوند دارند.

برای ایجاد اتاق گفتگو از طریق اپلیکیشن موبایل Facebook Messenger ابتدا اپلیکیشن را باز کنید و روی گزینه People کلیک کنید. سپس روی گزینه Create A Room کلیک کنید.
پیام‌رسان Facebook Messenger وقتی اتاق گفتگو ایجاد شد، روی گزینه Share Link کلیک کنید تا آدرس ورود به اتاق گفتگوی ایجاد شده توسط شده کپی شود. این آدرس را می‌توانید از طریق ایمیل و یا انواع پیام‌رسان‌ها برای دوستان خود ارسال کنید. هر فردی که این لینک را در اختیار داشته باشد می‌تواند به این اتاق گفتگو ملحق شود حتی اگر حساب کاربری Facebook نداشته باشد. نکته مهم این است که امکان قفل کردن اتاق گفتگو از طریق اپلیکیشن موبایل Facebook Messenger وجود ندارد.
اگر روی کلید Back که در گوشه سمت چپ بالا قرار دارد کلیک کنید شما می‌توانید هم‌زمان با کار کردن در صفحه فیس‌بوک و یا با سایر اپلیکیشن‌ها، گفتگوی خود در اتاق گفتگو را نیز ادامه دهید. برای خارج شدن از اتاق و پایان گفتگو روی دکمه X که سمت راست بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید.

کلیدهای میانبر برای استفاده از اتاق گفتگو در اپلیکیشن Facebook Messenger

برای راحتی کار با قابلیت‌های مختلف اتاق گفتگو در پیام‌رسان Facebook کلیدهای میانبری طراحی شده است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • Alt+E: پایان تماس
  • Alt+F: بزرگ کردن اندازه صفحه در حد تمام صفحه
  • Alt+S: به اشتراک‌گذاری صفحه
  • Alt+P: ورود به تنظیمات
  • Alt+M: تغییر حالت میکروفون
  • Alt+V: تغییر حالت ویدیو
ارسال نظر