محاسبه مجموع مربعات در نرم‌افزار اکسل

رسانه کلیک - محاسبه مجموع مربعات در نرم‌افزار اکسل یک کار تکراری و در بسیاری از موارد خسته کننده است. در این مطلب قصد داریم تا نحوه انجام این کار را به شما آموزش دهیم.

محاسبه مجموع مربعات در نرم‌افزار اکسل

محاسبه مجموع مربعات در نرم‌افزار اکسل، به خصوص برای مواردی که تعداد داده‌ها بسیار زیاد است زمان‌بر و طاقت فرسا است. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه انجام این کار را به زبان ساده به شما آموزش دهیم.

محاسبه در نرم‌افزار اکسل

برای محاسبه مجموع مربعات در صفحه گسترده نرم‌افزار اکسل یک ستون ایجاد کنید نیازی نیست همه ستون‌ها در کنار هم باشند و شما می‌توانید این ستون‌ها را با فاصله ایجاد کنید.

محاسبه مجموعه مربعات بعد از ایجاد ستون مورد نظر فرمول زیر را در نوار فرمول که بالای صفحه زیر نوار ابزار قرار دارد و با علامت f x نمایش داده شده است تایپ کنید.

)=SUMSQ

محاسبه مجموعه مربعات در این قسمت شما می‌توانید ترکیبی از شماره سطرها و ستون‌ها را به صورت دستی و با کلیک به‌وسیله ماوس وارد کنید. در این مثال ما از ماوس استفاده می‌کنیم. قبل از اینکه فرمول مورد نظر را تایپ کنید یا سلول‌های مورد نظر خود را برای محاسبه مشخص کنید، سلولی که قرار است نتیجه در آن ثبت شود را انتخاب کنید.

محاسبه مجموعه مربعات بعد از وارد کرده شماره سلول مورد نظر علامت کاما را در نوار فرمول شبیه به عکس زیر تایپ کنید و سلول بعدی را انتخاب کنید. مثلاً ما سلول‌های A1 و B2 را در این مثال انتخاب کردیم.

محاسبه مجموعه مربعات پرانتز را در نوار فرمول ببندید، کلید Enter را فشار دهید. شما می‌توانید سلول‌های بیشتری را به این فرمول اضافه کنید.

نرم‌افزار اکسل برای استفاده از فرمول ایجاد شده در یک سلول دیگر روی علامت مربع که در کنار سلول نتیجه قرار دارد کلیک کنید.

نرم‌افزار اکسل بدون برداشتن انگشتتان از روی دکمه چپ ماوس، نشانگر ماوس را درگ کنید و تا جایی که می‌خواهید مجموع مربعات برای سلول‌ها محاسبه شود، مانند تصویر زیر بکشید.

نرم‌افزار اکسل محاسبه مجموع مربعات برای سلول‌های خاص

برای محاسبه مجموع مربعات برخی از سلول‌های حاوی عدد در صفحه گسترده فرمول خود را به شکل زیر بنویسید.

=SUM((A2)^2,(A3)^2)

نرم‌افزار اکسل همچنین به جای اینکه بخواهید شماره سلول را وارد کنید می‌توانید عدد مورد نظر خود را مانند فرمول زیر وارد کنید.

=SUM((9)^2, (29)^2)

نرم‌افزار اکسل

ارسال نظر