آموزش مخفی کردن وای فای | چگونه وای فای را هاید کنیم؟

شبکه‌های اینترنتی بی‌سیم معمولا امنیت کمتری نسبت به شبکه‌های سیمی دارند. در استفاده از شبکه بی‌سیم یکی از سوالات متداول، به چگونگی مخفی کردن وای فای و تاثیر آن روی شبکه مربوط می‌شود. 

آموزش مخفی کردن وای فای | چگونه وای فای را هاید کنیم؟

استفاده از گجت‌های سیمی معمولا امن‌ترین راه برای جلوگیری از ورود افراد بیگانه به آن دستگاه‌ها است. اما با پیشرفت تکنولوژی ساختار تمام لوازم الکترونیکی درحال تغییر کاربری از سیمی به بی‌سیم بوده و همین امر می‌تواند امکان نفوذ را برای هکرها آسان‌تر از گذشته کند.

به همین دلیل است که امنیت شبکه‌های وای‌فای امری مهم به حساب می‌آید. زیرا امروزه در خانه، محل کار، فروشگاه و تمام مکان‌ها حداقل یک مودم وای‌فای برای اتصال به اینترنت وجود دارد.

در این میان ممکن است برخی با خود فکرکنند آیا مخفی کردن وای فای از لیست دستگاه‌های مجاور می‌تواند به امنیت مودم کمکی کند؟ یا به زبان ساده آیا می‌توان از طریق پنهان کردن اسم وای فای از اتصال افراد بیگانه به مودم جلوگیری کرد؟

اگر بخواهیم این سوال را با "بله" یا "خیر" پاسخ دهیم، جواب خیر است!

وقتی شما اقدام به پنهان کردن نام وای فای (SSID) خود کنید در واقع تنها این نام را از لیست دستگاه‌های کاربران معمولی پنهان کرده‌اید و آنها دیگر نخواهند توانست حتی از وجود یک وای‌فای آگاه شوند. اما این کار فقط برای افرادی که آگاهی از علم نفوذ ندارند تاثیرگذار است.

در واقع حتی اگر شما نام شبکه خود را مخفی کنید، همچنان کاربران حرفه‌ای و آشنا با زمینه برنامه‌نویسی و علم نفوذ می‌توانند با ردیابی ارتباط بین دستگاه شما و مودم از حضور شبکه اینترنت مخفی شده آگاه شوند.

اما اگر شما همچنان قصد دارید به دلایل مختلف SSID وای فای خود را حذف کنید می‌توانید از طریق آموزش زیر اقدام به انجام اینکار کنید.

طریقه مخفی کردن وای فای

۱- ابتدا باید کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود را به مودم متصل کنید و مرورگر دستگاه را اجرا کنید.

حال برای ورود به بخش تنظیمات در قسمت جستجو 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 را تایپ کنید.

دلیل معرفی ۲ آدرس این است دسترسی به بخش تنظیمات برخی مودم‌ها از طریق آدرس اول و برخی دیگر بنا به صلاحدید شرکت تولید کننده مودم از طریق آدرس دوم امکان‌پذیر است. بنابراین شما باید هردو را امتحان کنید تا صفحه ورودی برای شما به نمایش گذاشته شود.

۲- بعد از انجام مراحل قبل صفحه‌ ورودی مودم برای شما به نمایش در می‌آید که از شما نام کاربری و رمز دستگاه را می‌خواهد. در این قسمت برای هردو عبارت "admin" را وارد کنید. البته با توجه به متفاوت بودن نام کاربری و رمز در مودم‌های مختلف شما می‌توانید با بررسی قسمت پشتی دستگاه از اطلاعات ورود به وای‌فای خود آگاهی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش رمز گذاشتن روی مودم و چگونگی تغییر آن

۳- حال برای مخفی کردن وای فای به دنبال گزینه "Wireless" یا "Wifi" بگردید و با کلیک روی آن قسمت تنظیمات بخش وای‌فای را انتخاب کنید.

۴- در این قسمت گزینه‌ای با نام SSID Broadcast یا Visibility Status وجود دارد. جعبه روبروی آن را روی حالت غیرفعال (Disabled) قرار دهید. در نهایت گزینه "Save" یا "Apply" را انتخاب کنید تا تغییرات اعمال شود.

به یاد داشته باشید در صورت مخفی شدن نام شبکه، برای اتصال هر دستگاه جدید شما باید بصورت دستی آن را به مودم خود متصل کنید.

ارسال نظر