مدیریت کاربران در لینوکس اوبونتو چگونه است؟

رسانه کلیک - در این مطلب روش ایجاد حساب کاربری، تغییر رمز عبور و تنظیمات مربوط به مدیریت کاربران در لینوکس را آموزش می‌دهیم. 

مدیریت کاربران در لینوکس اوبونتو چگونه است؟

اگر در خانه یا محل کار شما چند نفر به صورت مشترک از کامپیوتر استفاده می‌کنند، می‌توانید برای هر کاربر یک فضای مشخص در نظر بگیرید. در لینوکس اوبونتو امکان ایجاد فضای اختصاصی یا همان حساب کاربری برای هر کاربر وجود دارد.

اگر روی لینوکس اوبونتو برای هر کاربر یک حساب کاربری ایجاد کنید، امکان دسترسی کاربران به فضای اختصاصی خود و مدیریت اپلیکیشن‌ها بر اساس نیاز خود وجود دارد. در این مطلب قصد داریم تا نحوه مدیریت حساب‌های کاربری در لینوکس اوبونتو را توضیح دهیم.

این آموزش برای نسخه 20.04 اوبونتو و Gnome نسخه 3.36 تهیه شده است اما از آن می‌توانید برای سایر توزیع‌های لینوکس اوبونتو نیز استفاده کنید.

ایجاد حساب کاربری یا Users

برای ایجاد حساب کاربری و مدیریت کاربران در سیستم‌عامل لینوکس اوبونتو ابتدا وارد اپلیکیشن Setting شده و از منوی سمت چپ گزینه Users را انتخاب کنید. برای ایجاد تغییرات در این بخش باید اجازه اعمال تغییرات را داشته باشید. روی دکمه Unlock که در گوشه سمت راست بالای صفحه‌نمایش وجود دارد کلیک کنید و سپس رمز عبور خود را وارد کنید. با این کار شما به ابزارهای زیادی از جمله تغییر نام کاربری و رمز عبور، ایجاد لاگین خودکار و یا مشاهده فعالیت‌های حساب کاربری، دسترسی خواهید داشت. بعد از ایجاد حساب‌های کاربری اگر به عنوان مدیر سیستم وارد حساب کاربری خود بشوید، شما می‌توانید برای هر حساب کاربری به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

مدیریت کاربران در لینوکس اوبونتو از قسمت بالای پنجره گزینه Add User را انتخاب کنید.

ایجاد تنظیمات مربوط به کاربران یا Users

در این صفحه شما می‌توانید حساب‌های کاربری را تعریف کنید. شما می‌توانید حساب‌های کاربری که در این قسمت تعریف می‌کنید را با تنظیمات مدیر سیستم و یا کاربر با سطح دسترسی مشخص تعریف کنید و برای ایجاد سرشاخه /home شما باید نام‌ کاربری و نام کامل فردی که برای او حساب کاربری ایجاد می‌کنید را وارد کنید. در مرحله بعدی باید برای هر حساب کاربری یک رمز عبور ایجاد کنید. می‌توانید ایجاد رمز عبور را بر عهده هر کاربر قرار دهید. اما در این مثال ما برای هر کاربر یک رمز عبور ایجاد می‌کنیم.

مدیریت کاربران در لینوکس اوبونتو ایجاد رمز عبور و رعایت موارد امنیتی مربوط به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید در رمز عبور خود از اعداد، حروف و کاراکترهای ویژه استفاده کنید. رمز عبور خود را باید به نحوی انتخاب کنید که حفظ کردن و یادآوری آن ساده باشد اما نتوان به راحتی آن را حدس زد. وقتی گزینه Add را انتخاب کردید، از شما یک‌بار دیگر خواسته می‌شود تا رمز عبور را وارد کنید و سپس حساب کاربری شما ایجاد خواهد شد.

تغییر رمز عبور

خوشبختانه در لینوکس اوبونتو امکان تغییر رمز عبور برای کاربران وجود دارد. تغییر رمز عبور برای مواردی که کاربری ممکن است رمز عبور خود را فراموش کرده باشد، کاربرد دارد. برای تغییر رمز عبور ابتدا نام کاربری را که می‌خواهید رمز عبورتان را تغییر دهید انتخاب کنید و سپس روی فیلد مربوط به رمز عبور کلیک کنید و سپس مراحل تغییر آن را به ترتیب طی کنید.

مدیریت کاربران در لینوکس اوبونتو زمانی که سیستم را روشن کنید و بخواهید لاگین کنید باید هر کاربر رمز عبور جدید خود را وارد کند. از طرفی زمانی که هر کاربر لاگین می‌کند، می‌تواند تنظیمات مربوط به دسکتاپ، نوار وظیفه و تم‌های خود را انجام دهد. علاوه بر این برای هر کاربر یک دایرکتوری Home ایجاد شده است که دسترسی به آن فقط برای همان کاربر امکان پذیر است.

به اشتراک‌گذاری پوشه‌ها در سیستم‌عامل لینوکس اوبونتو

شاید کاربران روی یک سیستم بخواهند فولدرها و یا فایل‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. برای ایجاد امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و فولدرها در لینوکس اوبونتو باید از اپلیکیشن Setting استفاده کنید. در این مثال ما قصد دارم تا یک پوشه به اشتراک‌گذاری فایل‌ها با نام Family ایجاد کنیم و امکان دسترسی به این پوشه را برای همه کاربران فراهم کنیم.

برای این کار باید ابتدا file Manager را باز کنید و سپس وارد شاخه Home مربوط به مدیر سیستم بشوید( باید با حساب کاربری ادمین یا مدیر سیستم وارد شده باشید). یک پوشه جدید با نام family ایجاد کنید و برای این کار روی صفحه کلیک راست کنید و سپس از منوی باز شده گزینه New Folder را انتخاب کنید. یکی از راه‌های ساده برای ایجاد امکان دسترسی به این پوشه برای همه کاربران این است که روی آن کلیک راست کنید و سپس گزینه Share this Folder را انتخاب کنید. اما ما در این مثال نمی‌خواهیم از این روش استفاده کنیم. برای ایجاد امکان دسترسی به پوشه به روش دستی ابتدا روی فولدر مورد نظر راست کلیک کنید و سپس از منوی باز شده گزینه Properties را انتخاب کنید و سپس در صفحه باز شده برگه Permission را انتخاب کنید.

مدیریت کاربران در لینوکس اوبونتو در این قسمت شما سه دسته کاربر را مشاهده می‌کنید. کاربر با عنوان Owner که می‌تواند در این پوشه فایل ایجاد کند یا فایل‌های را پاک کند. کاربر از نوع Grouped که می‌تواند به فایل‌های دسترسی داشته باشد و کاربر از نوع others که او هم می‌تواند به فایل‌ها دسترسی داشته باشد. شما می‌توانید نام هر کاربر را وارد کنید و سپس اجازه‌های دسترسی را برای این کاربر تنظیم کنید.

افزودن کاربران به گروه‌های مختلف

در توزیع‌های جدید Gnome امکان افزودن کاربران به گروه‌های مختلف از طریق واسط‌های گرافیکی حذف شده است. از این رو شما باید از دستورهای ترمینال لینوکس برای افزودن کاربران به گروه‌ها استفاده کنید. برای این کار دستور زیر را در ترمینال لینوکس اوبونتو وارد کنید.

Sudo usermode -a -g Group User

که به جای Group نام گروه مورد نظر و به جای User نام کاربر خود را وارد کنید. باید رمز عبور مدیر سیستم خود را بعد از اجرای این فرمان وارد کنید تا کاربر مورد نظر شما به گروه اضافه شود.

برای دسترسی به پوشه به اشتراک‌گذاری شده کاربر باید از قسمت Computer وارد پوشه Home شده و سپس وارد بخش Username شده و در نهایت فولدر مربوطه را انتخاب کند.

ارسال نظر